Så kom den sista dagen med Toleransprojektet och det var vemodiga, högtidliga och varma känslor som fyllde Söra när våra två elevgrupper anlände. De fick börja med att skriva om hur de utvecklats under tiden i Toleransprojektet. Rubriken var: Min och vår identitet, och de fick fundera över vilka de själva var och hur gruppen var den första TP-dagen respektive nu, den sista TP-dagen. Några av eleverna skriver:
När jag började TP var jag nervös, otrygg och sårbar. Nu är jag fortfarande sårbar men jag har accepterat det och jag är trygg med mina nya familj. Vi löser alltid allt tillsammans och vi är starka tillsammans.
Jag var en tjej som nyss hade avslutat en vänskap med en person som förstörde mycket inom mig. Under de första träffarna mådde jag inte alls bra utan var djupt inne i min depression. Nu när jag har gått TP så har jag träffat fantastiska människor och fått jättefina vänner. TP hjälpte mig mycket mentalt och jag mår mycket bättre nu.
Jag var blyg och visste inte vem jag var. Nu vet jag vem jag är. Jag är mig själv och jag är inte blyg längre utan jag har vänner, jag förstår och kan mer. Jag bryr mig inte om vad andra tänker om mig. Denna grupp är inte längre bara en grupp utan nu är det en familj. Jag känner mig 100 % trygg här.
Jag visste inte att man kunde ändras så mycket på så kort tid. Mentalt har mitt tankesätt ändrats, min förståelse, känslorna, minnena. Jag har verkligen försökt hitta mig själv, vilket jag delvis gjort. Men det här är bara början. Sista kvällsamlingen under Polenresan så läste vi upp våra texter och en av de andras texter fastnade särskilt mycket hos mig. Om hur vi blivit som en andra familj, hur vi skrattat tillsammans, gråtit tillsammans, liksom levt tillsammans – individer som vi annars aldrig lärt känna, både elever och ledare. Tack Toleransprojektet!
Under förmiddagen fortsatte eleverna med planeringen av sina slutredovisningar och kreativiteten visades tydligt i det grupperna arbetade med. Alla basgrupper hade uppgiften att förbereda en presentation innehållande en skapelse, högläsning av texter och en sketch på temat: Vår resa i Toleransprojektet. Vi avbröt för lek och luft ute i det gråkulna vårvädret.
Under dagen filmade Malin eleverna inför den nya presentationsfilm av Toleransprojektet som höstens nya åttor kommer att få se inför sina ansökningar. De hade mycket att säga och vet ju vad man som fjortonåring behöver peppas kring för att våga söka en plats i Toleransprojektet.
Dagen gled sedan över i det som skulle komma att bli avslutning och ceremoni med tårta, diplom och ”dubbning” av eleverna till toleransambassadörer. Inför presentationerna tog alla elever och ledare på sig sina blå TP-tishor och plötsligt infann sig den där alldeles speciella känslan när man vet att något närmar sig sitt slut samtidigt som man vill suga det allra mesta ut av stunden. Presentationerna blev alldeles lysande och sammanfattade så fint alla de höjdpunkter och upplevelser vi varit med om tillsammans.
Tårta och andra goda sötsaker inledde sedan avslutningskalaset och efter det var det dags för diplomutdelning och tal till Nyköpings nya toleransambassadörer. Förutom diplom låg också i kuvertet ett intyg med information om vad Toleransprojektets utbildning innehållit samt alla de texter eleverna skrivit under året, både läxor och andra texter.
Innan bussen kom för avfärd ville kramarna och avskeden aldrig ta slut. Vi har delat så mycket och de individuella och gemensamma resor eleverna varit med om är större och betydelsefullare än vad de och vi ledare just nu helt kan sätta ord på. Eleverna har gjort detta för att de vill, inte för att de måste och de har gjort ordet ”tillsammans” till något konkret och verkligt.