Femte träffen: Kärlek

Det sista temat före julledigheten var: KÄRLEK. Eleverna kom förberedda eftersom dagens läxa var att skriva en text som handlade om just kärlek.

Två berättelser fick på olika sätt belysa kärlek och altruism (att handla osjälviskt). Vi förflyttade oss med hjälp av Benny Grünfelts tavla till torget i hans lilla hemstad när den judiska befolkningen skulle deporteras till Auschwitz. I tavlans ena hörn lämnar en judisk kvinna över sitt lilla barn till en kristen kvinna. Varför gör mamman så? Vad får den andra kvinnan att ta emot ett främmande barn?

I den andra berättelsen mötte vi fru Zucker och hennes femtonåriga dotter Esther där de just klivit ut ur en av tågvagnarna i Auschwitz II Birkenau. Plötsligt lösgör sig fru Zucker från sin dotter och försvinner iväg? Varför?

Efter diskussioner kring berättelsernas kopplingar till kärlek och altruism gick vi över till fakta kring hur nazisterna gick till väga för att kunna genomföra massmordet på Europas judar. Raul Hilbergs modell, från identifikation till förintelse, presenterades och återigen glödde det i anteckningsböckerna.

Dagens kreativa samarbetsövning i grupper blev diktpussel på dagens kärlekstema. Alla fick skriva ord och meningar på lappar som sedan pusslades ihop till en dikt.

”Kärlek finns överallt
Kärlek är underbart
Man bryr sig om andra
Man kan älska en vän
Man blir blyg och nervös
Kärlek är broderskap
Man får fjärilar i magen
Kärlek kan vara svårt; förvirrande och konstigt
Kärlek är guld värt”

Vi släppte sedan loss fniss, flörtande och mod i leken ”Om du älskar mig baby” innan vi efter läxtiden avslutade dagen med att samlas i ring. Vi genomförde tillsammans en kärleksljushyllning till tonerna av U2:s ”One” och innan vi skiljdes åt fick alla en liten julklapp.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.