Den andra träffen var alla lite mer varma i kläderna, kunde nästan alla namn och vågade prata och samarbeta mer avslappnat. Alla elever är verkligen modiga och utmanar hela tiden sina rädslor och gränser.
Vårt tema för andra träffen var: VEM ÄR JAG? Vi arbetade med begreppet identitet med hjälp av berättelsen om Jackie Arklöv. Vi följde honom från barndom fram till fängelset där han nu sitter på livstid efter polismorden i Malexander. Eleverna funderade kring frågor som: Hur blev Jackie den han blev? Hur kunde det blivit annorlunda för honom? Vilket stöd hade han behövt under sin uppväxt? På vilket sätt formas vi av våra val? Vad betyder människor runt omkring oss för vilka vi blir?
Genom övningen Flygande mattan fick eleverna träna samarbete och kommunikation och dagens skapandeuppgift bestod i att dekorera och börja en glasburk som ska symbolisera dig själv, vem du är.
I grupper fick eleverna också skapa levande tavlor – scener ur berättelsen om Jackie Arklöv som de tyckte var särskilt viktiga i hans identitetsutveckling.
Läxuppgiften till nästa gång blev att skriva under rubriken: Vem är jag? och att ta med en sak som berättar något viktigt om dig själv. Saken ska läggas i burken.
En av eleverna skriver i sin läxuppgift:
”Jag är vänsterhänt och gillar att äta glass och tacos. Jag är en väldigt lugn person och är bra på att lyssna på vad folk säger. Jag tror att andra tycker att jag är för snäll så att de anser att jag är en svag person. Jag tror också att folk känner att de kan lita på mig lättare, alltså att jag inte sviker.”
Att låta eleverna skriva den här typen av texter övar dem i att vända blicken inåt och fundera över sin egen identitet, sina egna styrkor och utvecklingsmöjligheter, sina egna val och moraliska utgångspunkter.