Det femte temat våra elever fick möta i Toleransprojektet var: KÄRLEK och ALTRUISM. Alla var lite trötta efter övernattningen men temat väckte genast nyfikenhet och glädje, särskilt efter det fina Luciatåg som grupp 1 fick uppleva. Övernattningen kommer att få ett eget blogginlägg.
Men vi inledde morgonen med att följa upp förra gångens läxa som handlade om vårt ansvar för andra människor innan vi mjukade upp kroppen med några gymnastiska övningar för att få upp energin inför den välfyllda dagen.
Två berättelser fick i grupp 1 på olika sätt belysa kärlek och altruism (att handla osjälviskt). Vi förflyttade oss med hjälp av Benny Grünfelds tavla till torget i hans lilla ungerska hemstad när den judiska befolkningen skulle deporteras till Auschwitz. I tavlans ena hörn lämnar en judisk kvinna över sitt lilla barn till en kristen kvinna. Varför gör mamman så? Vad får den andra kvinnan att ta emot ett främmande barn?
I den andra berättelsen mötte vi fru Zucker och hennes femtonåriga dotter Esther där de just klivit ut ur en av tågvagnarna i Auschwitz II Birkenau i augusti 1944. Plötsligt lösgör sig fru Zucker från sin dotter och försvinner iväg? Varför? Jo, hon har sett en man som håller i sitt lilla barn i männens led. Hon säger till mannen att hon tar hand om den lilla flickan tillsammans med de andra barnen och kvinnorna. Hon vill hjälpa till. Men i samma stund som fru Zucker tar den lilla flickan i sin famn dömer hon sig själv till döden eftersom vuxna med barn alltid fördes direkt till döden i gaskammare och krematorium. Det vet inte fru Zucker. Hennes enda tanke på en plats som denna är att hjälpa det barn som behöver henne.
Eleverna fick skriva meningar om fru Zucker – vad hon säger till flickan, vad hur tänker och vad hon ser omkring sig. Dessa meningar blev grunden för dagens skapande övning där ett pussel lades som resulterade i texter och skulpturer som gestaltade fru Zuckers altruism, att hon handlade osjälviskt och utan tanke på egen belöning.
Eleverna högläste sedan sina texter och presenterade sina skulpturer. Texterna blev mycket känslosamma.
Naturligtvis lekte vi och samarbetade också. Det släpptes loss fniss, flörtande och samarbetsförmåga i leken ”Hatten, pinnen, hinken och babyn”! Grupp 2 fick också prova på att både i vandrande ring och blundande räkna tillsammans utan att prata i mun på varandra. Svårt och roligt!
Efter diskussioner kring berättelsernas kopplingar till kärlek och altruism gick vi över till fakta kring hur nazisterna gick till väga för att kunna genomföra massmordet på Europas judar. Raul Hilbergs modell, från identifikation till förintelse, presenterades och återigen glödde det i anteckningsböckerna.
Ännu en fin och varm dag med eleverna i Toleransprojektet var över och grupperna tar stora kliv framåt i kunskaper, i att våga utmana sig själva och i gemenskap.