Vid vår andra träff var alla lite varmare i kläderna och fjärilarna i magen fladdrade inte lika mycket. Vi började med att titta tillbaka på första gången med hjälp av foton och exempel ur några skrivböcker. Den första läxan, med rubriken ”Vad är en människa?”, lämnades in och så här skriver några av eleverna:
Jag tänker att man kan vara människa utan att vara mänsklig. Det är inte mänskligt att inte bry sig om andra. Att aldrig få dåligt samvete eller inte ha någon typ av moral och empati är något som jag inte kan tänka mig att leva utan.
En människa är en tänkande varelse. En människa kan älska, hata och känna samvete. Jag tycker att det finaste en människa kan göra är att göra något osjälviskt utan att förvänta sig något tillbaka.
Människan är smartare än alla andra djur i världen men jag tror inte att man föds med en moral. Det är något vi lär oss, till exempel från våra föräldrar.
Rättigheter är en grundläggande del av vad som gör oss mänskliga. De ger chansen, möjligheten och frihet att uttrycka oss och leva våra liv utan rädsla. Allt detta leder till att vi kan delta i samhället och känner oss trygga. Känslor gör oss också mänskliga – känslor som kärlek, sorg, glädje, empati och rädsla. Känslorna gör så att vi bygger upp relationer med andra.
Vårt tema för andra träffen var: VEM ÄR JAG? Vi definierade det viktiga ordet ”identitet” och alla fick försöka ringa in lite av sin identitet genom tre meningar som började ”Jag är …”. Alla insåg att vi beskriver vilka vi är på olika sätt beroende på vilka vi talar med och i vilket sammanhang vi befinner oss.
Vi arbetade med begreppet identitet med hjälp av berättelsen om Jackie Arklöv. Vi följde honom från barndom fram till fängelset där han nu sitter på livstid efter polismorden i Malexander. Eleverna funderade kring frågor som: Hur blev Jackie den han blev? Hur kunde det blivit annorlunda för honom? Vilket stöd hade han behövt under sin uppväxt? På vilket sätt formas vi av våra val? Vad betyder människor runt omkring oss för vilka vi blir?
I grupper fick eleverna också skapa ögonblicksbilder – scener ur berättelsen om Jackie Arklöv – som de tyckte var särskilt viktiga i hans identitetsutveckling. Utan att röra sig eller prata visade eleverna med sina kroppar scenen och övriga fick gissa vilket ögonblick de valt. Några valde ögonblick ur Jackies barndom, då han kände sig ensam och oälskad, andra händelserna från polismorden, några när han klev över sin mänskliga gräns när han deltog som soldat i kriget i Balkan. Eleverna visade en oerhörd inlevelse när det kommer till att förstå hur olika erfarenheter tillsammans formar en människa.
Genom övningen Flygande mattan fick eleverna träna samarbete och kommunikation. De fick utvärdera vad som gick bra och vad de kan utveckla till nästa gång vi samarbetar. Dagens skapande uppgift bestod i att dekorera och påbörja en glasburk som ska symbolisera dig själv, vem du är.
Läxuppgiften till nästa gång blir att skriva under rubriken: Vem är jag? och att ta med en sak som berättar något viktigt om dig själv. Saken ska läggas i burken. Att låta eleverna skriva den här typen av texter övar dem i att vända blicken inåt och fundera över sin egen identitet, sina egna styrkor och utvecklingsmöjligheter, sina egna val och moraliska utgångspunkter.
Efter rast med gemensam lek i en stor lövhög var det dags för läxtimmen. Varje träff har eleverna med sig läxor att arbeta med och regeln är att alla ska kunna arbeta i lugn och ro. Det sköter eleverna hur fint som helst.
Vi avslutade dagen med en ordfläta och alla sa något de önskade varandra under det kommande höstlovet. Nästa gång vi ses är det november och vi har redan en grupp som känns trygg, varm och full av energi!