Vid vår andra träff var alla lite varmare i kläderna och fjärilarna i magen fladdrade inte lika mycket. Vi började med att titta tillbaka på första gången med hjälp av exempel ur allas skrivböcker. Den första läxan, med rubriken ”Vad är en människa?”, lämnades in och så här skriver några av eleverna:
Jag ser människan som en varelse som har chansen att välja mellan rätt och fel. Det är meningen att människan ska kunna göra misstag för att kunna undvika att göra dem i sin framtid.
En människa är det smartaste som finns på jorden vilket gör oss annorlunda än annat liv. Det bästa en människa kan göra, enligt mig, är att bry sig om sina medmänniskor.
En människa är någon som ska bli behandlad på rätt sätt. Människor ska ta hand om varandra på alla slags möjliga sätt. Hon ska ha rätt att leva, tala, tycka, få vård och mycket mer.
Vårt tema för andra träffen var: VEM ÄR JAG? Vi definierade det viktiga ordet ”identitet” och alla fick försöka ringa in lite av sin identitet genom tre meningar som började ”Jag är …”. Alla insåg att vi beskriver vilka vi är på olika sätt beroende på vilka vi talar med och i vilket sammanhang vi befinner oss.
Vi arbetade med begreppet identitet med hjälp av berättelsen om Jackie Arklöv. Vi följde honom från barndom fram till fängelset där han nu sitter på livstid efter polismorden i Malexander. Eleverna funderade kring frågor som: Hur blev Jackie den han blev? Hur kunde det blivit annorlunda för honom? Vilket stöd hade han behövt under sin uppväxt? På vilket sätt formas vi av våra val? Vad betyder människor runt omkring oss för vilka vi blir?
I grupper fick eleverna också skapa ögonblicksbilder – scener ur berättelsen om Jackie Arklöv – som de tyckte var särskilt viktiga i hans identitetsutveckling. Utan att röra sig eller prata visade eleverna med sina kroppar scenen och övriga fick gissa vilket ögonblick de valt. Några valde ögonblick ur Jackies barndom, då han kände sig ensam och oälskad, andra händelserna från polismorden, några när han klev över sin mänskliga gräns när han deltog som soldat i kriget i Balkan. Eleverna visade en oerhörd inlevelse när det kommer till att förstå hur olika erfarenheter tillsammans formar en människa.
En elev skrev så här om dagens berättelse:
Det som vi gjorde idag som intresserade mig mest var berättelsen om Jackie Arklöv. Det är händelser i hans liv som jag ändå kan förstå att de hände och hur han slutade. Det var en lärorik och tragisk historia och jag som också vill gå med i försvarsmakten kan se hur allt hände.
Genom övningen Flygande mattan fick eleverna träna samarbete och kommunikation. Dagens skapandeuppgift bestod i att dekorera och påbörja en glasburk som ska symbolisera dig själv, vem du är.
Läxuppgiften till nästa gång blir att skriva under rubriken: Vem är jag? och att ta med en sak som berättar något viktigt om dig själv. Saken ska läggas i burken. Att låta eleverna skriva den här typen av texter övar dem i att vända blicken inåt och fundera över sin egen identitet, sina egna styrkor och utvecklingsmöjligheter, sina egna val och moraliska utgångspunkter.
Som vanligt skrev eleverna reflektioner från dagen i sina skrivböcker:
Dagen har varit väldigt rolig och efter att jag varit i TP två gånger nu så inser jag vilken tur jag hade som kom med.
Det har varit så kul och intressant att få diskutera med andra och höra andras åsikter och tankar. Jag känner mig nöjd och lycklig över att få vara här och få lära känna de andra.
Idag så kändes det mycket bättre. Jag vågade prata mera och det känns som att jag hittat potentiella vänner samt ”min plats i gruppen”.
Efter rast var det dags för läxtimmen. Varje träff har eleverna med sig läxor att arbeta med och regeln är att den stillsamma pianomusik som ljuder i rummet hela tiden ska kunna höras – annars är ljudnivån för hög.
Nu är vi snart inne i november och nästa gång är det är dags för den tredje träffen, med ett nytt tema och en ny berättelse. Det ser vi fram emot!