Två frostiga och kalla novemberdagar träffades vi i grupp 1 och 2 för att ägna oss åt temat: MOD och CIVILKURAGE. Men vi inledde som vi alltid inleder Toleransprojektdagarna – genom att återknyta till den förra träffens tema och den läxa eleverna skrivit. Så här berättar några av eleverna under läxrubriken ”Vem är jag?”:
Enligt mig är jag en lätt sårbar person med väldigt mycket känslor och åsikter. Jag är en stor djurvän . Jag älskar alla djur och de flesta gillar mig. Andra ser mig som en deprimerad och stökig sak som vill ha mycket uppmärksamhet, vad jag har hört. Vissa uppfattar mig som dryg och bitchig. Fast jag är inte det. Jag är ganska blyg när jag är själv.
Jag är en pojke som är ateist och älskar fotboll. Jag är högerhänt och högerfotad, lite irriterande. Jag är självkritisk och nyfiken på hur saker och tid fungerar. […]Jag vill vara mig själv, fast lite gladare och snällare. Fast mest vill jag vara mig själv för alla har brister och förtjänster.
Dagens berättelse vi lyssnade till började: ”Det var en gång två människor som älskade varandra …” och fortsatte att handla om Marie-Louise och Tony Hrons son John. I augusti 1995, några dagar innan John skulle börja åttan, blev han brutalt ihjälslagen vid Ingetorpssjön utanför Kungälv där han campade med sin kompis Christian. John hade under en längre tid vägrat vika undan för den ene förövarens kränkande behandling och hade också chansen att den här kvällen fly genom att simma bort från misshandeln, men återvände för att rädda Christian. Mordet på John Hron är orsaken till att Toleransprojektet en gång startade.
De många frågor och perspektiv som berättelsen lyfte fram arbetade vi vidare med genom ett rollspel kring begreppen: förövare, offer, åskådare där eleverna särskilt fick sätta sig in i olika typer av åskådarsituationer och försöka dramatisera olika handlingsalternativ. Grupperna fick spela upp varje scen två gånger. I den ena var åskådarna passiva och i den andra blev de aktiva och försökte ge situationen en positiv riktning.
Vi fick tillfälle att samtala kring flera av de vardagliga situationer som eleverna ofta befinner sig i – framförallt med så kallade ”skojbråk” som sprider oro i skolkorridorer och klassrum och får många att känna sig utsatta.
Vi fortsatte härifrån med en skapande uppgift i grupp som handlade om att göra ett konstverk som gestaltade MOD. Alla grupper fick presentera sina konstverk och grupperna visade på fin samarbetsförmåga och hade verkligen tänkt till kring sina olika tolkningar.
Vissa hade koncentrerat sig på exempel på mod, andra på människor som är modiga förebilder. En grupp gestaltade mod som ett lejon med Pridefärgad man. En spännande fråga uppstod. Var i kroppen sitter modet? I huvudet, magen, hjärtat eller någon annanstans?
Efter skrivande i anteckningsböckerna under rubriken: ”När jag stör mig på andra” inleddes läxtimmen och vi avslutade dagen med att gå ner till Hovrasjön där vi hade ljuständningen och en stunds tystnad till minne av John Hron.
Nästa gång vi ses kommer vi att börja närma oss det område eleverna ska få stor och fördjupad kunskap om inför resorna till Polen i mars, nämligen Förintelsen. Temat kommer att handla om att stänga andra människor ute. För grupp 2 blir nästa gång lite speciell eftersom de är först ut med gruppernas övernattning på Söra!
Hej!
Tusen tack för en sådan bra blogg att följa. Det är ett enormt viktigt projekt och jag ser att ni förvaltar det väl.
Så intressant att se bilder och kunna följa er i arbetet.
Tack Anna för dina vänliga ord! Vi har en fantastisk och modig grupp att arbeta med 🙂 Med vänlig hälsning /läraren Malin