Eftersom det tema vi arbetade med förra gången: HAT krävde så mycket av eleverna i form av begrepp, samtal, exempel och reflektion fortsatte vi idag på samma tema för att verkligen få alla tankar att ”landa”. Läxan till denna gång hade rubriken ”När jag ser på världen med min hatblick” och hade till syfte vända blicken inåt, mot egna fördomar och negativa tankar om andra människor. Så här skrev några av eleverna:
”Oftast när jag säger att jag hatar någon så gör jag egentligen inte det. Jag överdriver för att jag inte kommer på något annat ord för just den känslan.”
”När alla brandlarm går i skolan på grund av inkompetenta folk som eldar papperskorgar.”
”Det finns inget jag avskyr mer än när en person blir bortskämd och glömmer bort att tänka på någon annan än sig själv.”
”Då blir jag irriterad av ingenting, som när när folk sticker ut ur folkmassan, när jag är hungrig, trött eller arg.”
”Jag känner att jag så gärna vill få fram de här tankarna och göra dem till verklighet men den förnuftiga kroppen låter mig bara spänna knytnäven.”
Vi inledde dagen med en bildövning där uppgiften var att beskriva ett antal människor enbart utifrån det man kan utläsa av en bild. Bilderna föreställde blanda annat romska kvinnor, en man utan armar, en transperson, en muslimsk familj, en jude och en same. Vilka ord sätter ni till bilderna? Varför är det på det sättet ni väljer att beskriva människorna? Vi talade om att kategorisera, sätta etiketter på människor och om normer.
Sedan återvände vi kort till berättelsen om Gerti och hennes släktingar i träddungen i Auschwitz Birkenau. Hennes kusin Ruben fick svara på ett antal frågor om vem han är. Han svarar: farmors pojke, duktig i matte, vill bli snickare, gillar fotboll. Något mer? Ja, jude. Jaså jude. Just där och då i skogsdungen i Auschwitz var det faktum att han var jude det enda betydelsefulla. Det ansåg i alla fall de som snart skulle mörda honom. Detta ledde oss fram till en anteckningsstund där viktiga begrepp som: identitet, etnicitet, kön, tolerans och intolerans definierades.
Så kom vi till dagens huvudberättelse. Ola iklädde sig rollen som SS-mannen Kurt Gerstein och vi förflyttade oss till den 25 juli 1945. Eleverna fick möta Kurt där han sitter i militärfängelset Cherche-Midi i Paris, anklagad för krigsförbrytelser. Genom intervjufrågor rullas hela hans liv upp – uppväxten med en patriotisk far, hans djupa kristna tro, en komplicerad väg in i nazistpartiet, moraliska grubblerier, svägerskan Berthas död i Hitlers Aktion T4 (då fysiskt och mentalt funktionsnedsatta tyska medborgare mördades) och inträdet i Waffen-SS med ansvar för hygienfrågor. Vi fick följa honom hela vägen fram till den polska staden Lublin där han den 17 augusti 1942 får order om att bege sig till förintelselägret Belzec med en last Zyklon-B. Nästa gång vi möter Kurt står vi själva vid den tidigare järnvägsrampen i Belzec. Där kommer historien att fortsätta.
För att sammanfatta och knyta ihop temat om hat fick eleverna varsin lapp på vilken det stod en kategori av människor, just den här gången: romer, judar, samer, busschaufförer och städare. Den skapande uppgiften för dagen blev sedan att göra en så kallad ”hatbild”, Varje grupp fick fundera över hur de skulle framställa sin kategori människor så att den som tittade på bilden skulle förstå att det var hatpropaganda riktad mot en specifik grupp människor. Många tyckte att det här var en svår och jobbig övning. ”Jag vill inte ta fram hat inom mig” sa flera elever. Det blev ett bra tillfälle att samtala kring hur övningar av det här slaget kan ge inblick i vilka mekanismer som ligger bakom fördomar, hatbrott och intolerans. Hat uppstår inte ur ingenting utan har ofta en lång tradition. Antisemitism, antiziganism, homofobi och islamofobi är exempel på hattraditioner.
Eftersom nästa tema kommer att vara: BARN så blev dagens glasburksuppgift följande: Du är ett barn. Skriv ner ett råd du som barn vill ge dig själv som vuxen. En lapp med detta råd lades i burken. Vi avslutade dagen med reflektionsskrivande och läxläsning samt praktisk information kring övernattningen som äger rum inom kort.