Genom Toleransprojektet arbetar Nyköpings kommun långsiktigt för social sammanhållning. Det handlar om att få unga människor att hitta sin roll och identitet i ett positivt socialt sammanhang, lära dem om mänskliga rättigheter, tolerans, demokrati och samexistens. Toleransprojektets undervisning stimulerar den unga människan att medvetet välja att vara den bästa versionen av sig själv, i ett nytt socialt sammanhang. Toleranspedagoger och ungdomsstödjare ansvarar för undervisningen.
Två grupper med 25 elever vardera i årskurs 8 från alla högstadieskolor i Nyköping, det vill säga: Nyköpings högstadium, Fokusskolan, Mikaeliskolan, Vittra, Innovita, Nyköpings Enskilda grundskola och Kunskapsskolan. Eleverna ansöker frivilligt om att få delta i Toleransprojektets undervisning. En heldag varannan vecka träffas vi i de vackra omgivningarna på gården Söra utanför Nyköping. Vi arbetar varje träff med en autentisk berättelse och ett tema och utifrån temat fördjupa vi oss i frågor som rör exempelvis människovärde, identitet, normer, etik, civilkurage och grupptryck. Berättelserna är hämtade både från historia och nutid och fungerar som ett bollplank för elevernas egna tankar och erfarenheter. Eleverna diskuterar, skapar, skriver och utvecklar sin samarbetsförmåga utifrån olika övningar. Varje träff finns tid avsatt för läxhjälp. Mot slutet av Toleransprojektet gör vi en resa till Förintelsens minnesplatser i Polen. Resan innebär att eleverna får uppleva och reflektera kring de teman och frågor som behandlats i projektets undervisning. Resan är också en viktig del i att bygga social sammanhållning och gemenskap.
På denna blogg kan du följa våra undervisningsdagar med eleverna i Toleransprojektet.
Läs mer om Toleransprojektet här.
Elevröster från det fjärde året med Toleransprojektet kan ses här