Musikskolans stråkensembler – vad heter dom nu igen?

När det gäller musikskolans stråkensembler, finns det ganska många olika och de har en sak gemensamt – de har ett krångligt namn.

Ordet ensemble är egentligen franska och betyder ungefär ” en helhet tillsammans” där var och en är en del i helheten. Men så finns där också ett tillhörande namn och här kommer en förklaring till det.

Vi börjar med Beethoven där de allra yngsta är med. Med yngsta menar jag då 7-10 år.

Ludwig van Beethoven är en känd kompositör levde i slutet på 1700 till början på 1800-talet i Wien i Österrike. En kompositör skriver musik med noter. Han kom egentligen från Köln i Tyskland. Beethoven blev på slutet helt döv, men kunde ändå skriva musik.

Mest kända verk kan vara Beethovens symfoni nr 5, men har gjort många fler välspelade verk.

https://www.youtube.com/watch?v=6z4KK7RWjmk

Stråkensemblen Beethoven träffas bara ett par gånger per termin. Det är de flesta nybörjare på fiol och cello som är med i den ensemblen. Här spelas de enklaste sångerna som är anpassade till mindre barn.

Något år senare är man med i en stråkensemble som heter Marie Selander Ensemble. Marie Selander föddes år 1947 och är en svensk kvinnlig kompositör som medverkat i flera banbrytande folkmusikinspelningar och även drivit egna projekt inom musik och musikteater. Hon har också slagits för att medvetandegöra kvinnornas osynlighet inom musiken.  De finns, men de har inte fått komma fram. Många gånger har kvinnor fått nöja sig med noteringen ”Trad(itionell)” när deras melodier överlevt dem själva.

Gruppen Vargavinter startades av Marie Selander på 1970-talet och var en föregångare till dagens Världsmusik.

Musiken som spelas i den här ensemblen är de lite mer kända melodier vi kan höra kring jul och sommar. Här stannar eleverna ett till två år ungefär, innan de är färdiga nog att ta steget vidare.

Nästa större ensemble i för stråkeleverna heter Francesca Caccini Ensemble som också är döpt efter en kvinnlig kompositör. Hon levde från slutet av 1500-talet till mitten av 1600-talet i Florens, Italien, och var den första kvinna som skrev en opera – ”Ruggieros befrielse” som hade premiär 1625. Nedan ett smakprov på ett av hennes verk.

De elever som spelar i Francesca Caccini Ensemble har spelat några år och vågar sig på lite mer komplicerade stycken som man ändå känner igen. Där spelar man väldigt blandat allt från pop till klassiskt.

När man spelat i Francesca Caccini ett tag så kan man få ännu större utmaningar i den ännu mer kunskapskrävande Vivaldi Ensemble, som fått sitt namn efter Antonio Vivaldi. Han levde i slutet av 1600-talet till mitten av 1700-talet. Vivaldi är nog mest känd för sitt verk ”De fyra årstiderna”, som det finns ett smakprov på nedan.

Vivaldiensemblen spelar ibland Vivaldis verk, men de prövar också på musik från de flesta kompositörer, gärna dem som finns nära oss. Man kan också spela modern musik som en hel orkester tillsammans med en blåssektion som då kallas Sinfoniettan. Vivaldi har sedan länge ett nära samarbete med Filharmoniska sällskapet och är tillsammans med blåsarna och popbanden en stor del av grundstommen i vår stora konsertsatsning ”Voices” som spelas på Culturum varje vår.

För den lite mer folkmusikintresserade har vi två ensembler med både svensk och utländsk folkmusik, där det finns en yngre som tillsammans med grannkommunen har ett samarbete i Nyfolket. Sedan har vi den lite äldre gruppen Gränslösa, som numer har en fast sångare med för den lite mer vokala musikskatten. Här ett exempel på musik som spelas i folkmusikgrupper..

 

Utöver dessa ensembler har vi också ett antal Flexensembler dvs tillfälliga grupper som gästspelar då och då, med namn på kompositörer som Karin Rehnqvist (svensk kompositör i klassiskt och konstnärlig folkmusik hemmahörande i Stockholm, men född 1957 i Småland), Johan Sibelius (finsk tonsättare mellan 1865-1957),  Sofia Gubaidulina (en rysk modern tonsättare född 1931), Bela Bartok (ungersk tonsättare som levde mellan 1881-1945), Franz Berwald (svensk tonsättare av tysk börd som levde mellan 1796-1868), Anders Hillborg (svensk tonsättare i Sollentuna) och Ulf Peder Olrog (folkhemssånger och en Nyköpingsprofil som levde mellan 1919-1972, med eget stipendium som delas ut i februari varje år, med låtar så som Violen från Flen och Samling vid pumpen.)

Musikskolan sprider alltså lite kunskap och påminnelse om samtida och tidigare musikskapare genom att ha sina ensembler döpta efter dem.

/Musikskolan