Ett skelett blir till

För några veckor sedan började vi arbeta med skelettet i vårt tema Kroppen. I tidigare inlägg kan ni se när vi gjorde röntgenbilder av våra händer.

Under två veckor i mars, har vi haft en VFU-student hos oss. Det är en lärarstudent som är hos oss och tränar inför sitt framtida yrke. Hon tyckte vårt arbete kring rörelse och kropp var jätteintressant och ville också prova på. Tillsammans med henne bestämde vi att vi ville bygga ett skelett. I naturlig storlek.

Vi började med att tejpa ihop två papper. Sedan ritade vår student av ett barns konturer.
Sedan valde vi ut massor med toalettrullar.
Sedan funderade vi på hur vi egentligen skulle göra. Vad är vad på kroppen och hur stora är kroppsdelarna i förhållande till varandra?
Vi funderar, resonerar och testar oss fram.
Nu har skelettet både fått fötter, skenben och knän. Men sen då?
Bröstkorgen… vi räknar revben…
Hur ska vi göra armar?
Nu börjar vi känna oss färdiga… alla kroppsdelar på plats?
Taaaadaaaa! Nu är vårt skelett klart! Vad ska han heta? Ben Jamin? Ben Rangel?

Jösses, vad coolt vårt skelett blev! Men… vi vill göra fler. Ute förstås!

Vi kollar in vår ”ritning” på skelettet vi gjorde inne. Hur ser ett skelett ut? Vilka delar behövs? Vi resonerar, funderar, diskuterar och reflekterar.
Vi gör en ritning i marken och studerar proportioner.
Vi samlar pinnar som material.
Sen börjar vi skapa. Denna gång börjar vi med huvudet.
Vu dubbelcheckar med ritningen. Är vi på rätt spår? Och stämmer det med våra regna kroppar? Hur långa är min ben? Mina armar?
Skelettet börjar ta form.
Sedan börjar en djupgående diskussion mellan två barn. Hur många tår har vi egentligen på varje fot? Tre hävdar ett barn, nej, fem hävdar ett annat barn. Hur ska vi göra tår? Vi tar kottar!
Vi räknar kottarna vi lagt dit. Fem kottar (tår) på ena foten och tre på den andra foten. Nej, det är inte rätt, det ska vara fem tår på bägge. Barnen räknar, resonerar, argumenterar och reflekterar.
Har vi fått dit alla kroppsdelar nu?
Nu har vi kommit fram till att vårt skelett är klart! Med fem tår och fem fingrar på varje hand! Och det gick alldeles utmärkt att skapa ett skelett i ösregn!

Hej kollikok!

En kommentar till “Ett skelett blir till”

  1. Mycket matematik och naturvetenskap lärande på dessa fantastiska aktiviteter👍Tänk vad mycket naturen kan bistå med.!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.