Avtryck-Intryck


Idag har 5-åringarna varit ute på äventyr med elcyklarna. Färden gick till Barnkulturcentrum där vi fick prova på att gjuta cementplattor.

När vi blandat färdigt är det dags att förbereda gjutformarna och göra en skiss.

Nu är det dags att fylla formarna. Det är kladdigt och tungt. Mönster och avtryck gör vi med återbruksmaterial. Knappar, kapsyler, kakel, pusselbitar, pepparkaksformar, stenar m.m.

Nu ska plattorna torka ordentligt. När de är helt klara, kommer de att sättas ut i en plantering vid lusthuset i hamnen. På grund av covid-19 restriktioner, så blir det ingen stor invigning. Men konstverken kommer finnas kvar i hamnen under många år och dit är alla familjer, vänner och övriga välkomna att beskåda barnens konstinstallation. Vi är sååååå stolta!

Heja Chefen!

1 april gick vår vän, kollega och chef Lotta Ånelöf i pension. Det är hon väl värd efter 40 års arbete inom och för barnomsorgen både som förskollärare, rektor och fackligt förtroendevald inom Lärarförbundet. Vi saknar henne redan…för det är nu, utan hennes ledarskap, som vår förskolas organisation och verksamhet sätts på prov. Hur hållbar är den? Mycket hoppas vi, men det får framtiden utvisa! För nu vill vi hylla chefen (läs Lotta) genom att damma av en film som gjordes för några år sen av kommunen, en film som handlar om att vara chef och samtidigt tillhöra en stor kommunal organisation. Barn, föräldrar och personal från Vattenliljan deltar i filmen.

Myror

Idag studerar vi myror. Vi tittar på kroppens olika delar. Huvud, kropp och bakdel. Barnen konstaterar även att myran har sex ben och två antenner. Det är mycket att räkna på fingrarna. I trolldeg skapar de sedan myrans kropp. Barnen får sen i uppdrag att hämta benen utomhus; sex smala och ganska korta pinnar ska de ha med tillbaka. Full fart ut på gården och sen in igen!

Barnen målar sen varsin bräda. När myrorna har torkat om några dagar, så kommer vi att hjälpas åt att fästa dem på brädan. Vilka konstverk det kommer att bli. Hela förmiddagen håller vi på, både ute och inne.

Innan vi sen sätter oss runt grillen och äter lunch (fisk och potatis), så har en del fröknar turen att få lite skön massage i vårsolen. Vilka toppenbarn vi har! ❤️😍

Måla ute

Tänk vad härligt att stå ute och måla. Att kunna ha färger och staffli stå ute hela dagen så man kan måla när man vill. Omgivningen ger inspiration till fina motiv.

Målningarna hänger sen på tork i träden.

Nya bänkar

Den här veckan har vi fixat nya bänkar och ved till grillplatsen på gården. Det tar mer tid och planering än vad man tror. Allt material måste införskaffas och mätas upp innan man kan sätta igång och skruva ihop det. Vi fick till och med be om hjälp att fälla ett träd.

Bänkarna fick en perfekt sitthöjd och i torsdags kunde vi inviga det hela med en brasa och en mugg popcorn. Här kommer vi kunna både äta mat, läsa en bok, sitta och prata eller leka. Vi är supernöjda!😁

HSB sponsrar med ved. Vi fick hämta stammarna från tre stora träd, tvärs över gatan. Barnen lastar kärrorna fulla och drar hem allt till förskolan. Vi fick gå flera rundor för att få med allt. Tur att fröknarna har vedklyvar hemma, så det går lätt att dela vedkubbarna.

Filmtime

Den här veckan har vi kommit igång med att göra egna filmer. Vilket har varit ett önskemål hos barnen ända sen hösten. De kommer ihåg hur roligt det var när vi gjorde det förra året. Barnen ritar eller tillverkar figurer i ateljén som vi sen fotograferar och maskar av. Förslagsvis kan man använda sig av apparna, Green screen by Do Ink. och PupetPals HD.

Så här går det till när vi gör en film. Först tillverkar man förstås sina karaktärer.

Figurerna är lätta att flytta runt med fingret när barnen dramatiserar sin film med ljud. Sen sparar vi filmerna och visar för varandra. Jättekul! Det svåraste är att komma på en berättelse med början, intrig och ett avslut. Men övning ger färdighet, som man brukar säga.

Vi tappar tänder

Så var det dags för barnen att tappa tänder. Spännande! För att åskådliggöra det hela så passar vi på att göra lite enkel statistik. I den röda munnen ser vi hur många tänder barnen tappat tillsammans. I rutnätet syns det hur många tänder varje barn tappat. Vi använder både namn och bild så att alla barn har möjlighet att förstå vilken rad som tillhör vilket barn.

Fyra barn delar med sig av sina tankar och erfarenheter av att tappa tänder.

”Det känns spännande att tappa tänder. När jag rör med tungan gör det lite ont, men nu är det bra. Jag la den under kudden och tandfén tog den. Hon hade inga mer pengar och då tog hon en leksak. Då kom det en leksaksblåval. Den ser ut som en riktig val. Man tappar tänder för att för att man ska bli större.”

”Det gjorde inte ont. Jag tog ut med ett papper för jag ville inte ha blod på händerna. Det var inte läskigt. Vi kastade inte tanden direkt. Det finns ingen riktig tandfé men man kan önska något. När man har tanden i sin hand och önskar något så får man det. Sen kastar man ut tanden i snön. Jag önskade en bäbisdocka. Man tappar tänder för att man blir större och större.”

”Det kändes bra, den åkte bara rakt fram av sig själv. Jag fångade den. Jag bet på en legobit så den blev lös. Jag la den under kudden på fredagen sen fick jag en peng av tandfén. Jag fick behålla tanden och fick en burk av mamma. Pengen la jag i spargrisen. Man tappar tänder för man blir stor.”

”Mamma skulle ut och springa och jag fick följa med. Jag cyklade och mamma sa höger och vänster, sen ramlade jag och grät. Det kom blod på läppen. Jag slog ut hela roten. Mamma köpte godis och pengar i en påse. Jag la tanden i ett glas vatten. Sen tog tandfén den. Hon skickade ingen lapp men lämnade godis och pengar. En annan dag åkte vi till tandläkaren. Han tittade i min mun. Jag fick inte äta något i en timme. Det var en olycka.”

Ekorre på besök

Vi har ett rikt djurliv på vår gård. Dagligen matar vi våra kaniner, ekorrar och småfåglar. Men idag var ekorrarna lite extra busiga. När vi grillade korv såg vi hur de norpade hamburgerbröd och smet ut i skogen och satt och mumsade. Tre gånger såg vi att de hade bröd med sig. De är inte speciellt rädda för oss längre. Men det gjorde inget, vi hade fler bröd. När vi gick in såg vi dessutom hur kaninerna kom fram och åt upp popcornen vi tappat på marken. Härligt med djur inpå knuten.

Rörelseglädje

Idag passar vi på att gå till Herrhagsskolan och leka på skolgården. Där finns det många spännande saker att upptäcka och prova. Vi träffar Lotta som är fröken i en förskoleklass och Katrin som jobbar på fritids. Vi hjälper Katrin och fritidsbarnen att plocka skräp på gården. Snyggt ska det vara. Sen leker vi förstås. Det krävs både mod, styrka, balans och hjälp av kompisar för att prova alla nya fysiska utmaningar.

Kemiska processer

I förskolans läroplan, Lpfö18, står det att barn ska ges förutsättningar att utveckla en förståelse för ”enkla kemiska processer”. Det låter avancerat, men är det verkligen det? Det står ju faktiskt att processerna ska vara ”enkla”. Men var hittar man dessa ”enkla kemiska processer” på förskolan, som barnen dessutom kan förstå? Vi kommer fram till att det måste vara vattnets olika former.

Här kommer lite fakta för er som glömt bort högstadiets kemi😅: Vattnets kemiska beteckning är H2O, två väteatomer och en syreatom. Alla grundämnen kan vara i fast, flytande eller gasform. Dessa tillstånd kallas för aggregationsformer. Det som bestämmer vilken form det ska ha är temperaturen. Vid olika temperaturer rör sig atomerna/molekylerna i ämnet olika fort. Ju varmare det är ju mer rör de på sig. Vattnets fasta form är is, men värmer du upp isen så smälter den och blir flytande vatten, värmer man vattnet ytterligare så bildas det vattenånga och då är vattnet i des gasform.

Bild: Pontus Wallstedt/Ugglans NO

När vi vuxna har dessa faktakunskaper med oss i bagaget, så är det lättare både upptäcka och förklara vad det är som händer när barnen målar i snön. Färgen beter sig nämligen inte lika när barnen målar ute i snö vid -10˚ som den gör när de målar i snö inne vid +20˚.

Barnen upptäcker direkt att man inte kan måla med penseln som vanligt ute, utan man måste ”dutta” med den. Färgen och vattnet i penseln fryser till små, små kulor. När vi däremot provar att droppa färgat vatten i snön inne så smälter snön direkt. Vi har lagt snön på växtpapper så att vattnet och färgen sugs upp av pappret och det blir en fin målning när pappret torkat. Övergången mellan vatten – is/snö – vatten verkar alla barnen förstå. Det har däremot varit svårare att förstå att röken som kommer ut ur munnen när det är kallt också är en form av vatten, men det kommer de med tiden också att lära sig. Lärandet är ju livslångt, man kan inte kunna allt vid 5-års ålder.