Besök på Blåklinten

Under veckan har vi på Blåklinten fått besök av några Vallmobarn. Det är alltid lika roligt när de stora barnen kommer och leker lite med oss. En pojke tog initiativ till att börja bygga en balansbana, några kompisar hängde på och helt plötsligt så var banan byggd och tillsammans tränade vi balansen.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning sam förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande”- Lpfö98/16

Vallmon: berättelser och skapande

Idag har vi jobbat med att skapa berättelser i olika material, denna gången lera.

Många var inspirerade av serien flodhästböcker vi läst, andra kom på egna bakgrundshistorier om olika varelser.

 

Pärlor blev till ögon, tänder och mycket mer

Vissa av skapelserna frös och fick då fina halsdukar av garn.

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

  • självständighet och tillit till sin egen förmåga,
  • nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
  • fantasi och föreställningsförmåga,
  • intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa.” – LPFÖ 2018

Ha en fortsatt trevlig vecka! /Vallmon

 

Utflykt i Skolskogen – de äldsta Vallmobarnen tillsammans med Mellangårdens barn!

Vallmobarnen samarbetade med Mellangårdens barn två och två och utförde ett uppdrag: Vi skulle plocka 5 gröna, 5 bruna och 5 gula saker och lägga på våra papper!

Lpfö98: ”utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.”

Några av barnen lyckades även hitta fem olika saker!

När vi utfört vårt uppdrag fick vi leka fritt i skogen!

Lpfö98: ”utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning sam förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande”

 

Läslyftet på Mellangården

Pedagogerna har i Läslyftet fått en uppgift att genomföra en undervisningsaktivitet där vi utforskar en berättelse med någon uttrycksform. På Mellangården har vi pratat mycket om hur man är en bra kompis och läst i Kompisböckerna. Vi dramatiserade en av Kompisböckerna, ”Prata om det”. Barnen var fantastiskt duktiga och det var jätteroligt! Vi filmade dramatiseringen och kommer att jobba vidare med detta.

Vi hade ingen grävling men en hund kunde rycka in och spela Grävling i dramatiseringen.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar

-sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen

-utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.”

Läroplan för förskolan Lpfö 98, rev. 2016

Viltvecka i Tystberga skolmatsal

Denna vecka har det varit vilttema i skolmatsalen och vi bjöds bl.a. på hamburgare med älg och vildsvinskött. En dag fanns det djurspår på golvet och barnen var jätteduktiga på att gissa vilket djur de kom från. Älg, vildsvin och rådjur kände de igen. Personal från Jägareförbundet fanns där och svarade på frågor. Mest uppskattad var utställningen med en vildsvinskulting.

 

 

 

Den ”Ruskiga rövarråttan” kommer tillbaka!

Den ”Ruskiga rövarråttan” kom tillbaka och han svarade på frågor som barnen ställt! Här svarar han på en fråga från ett barn: – Varför gick du in i kakaffären?

  • ”När jag kom ut ur mörka grottan så var jag både ledsen och hungrig. Jag luktade mig till kakaffären det luktade sååå gott.. Jag smet in där och försökte ta några kakor men de blev arga på mig och tvingade mig att sopa… Vad ska jag göra nu?”

Vi fick flera uppdrag av Rövarråttan och ett av dem var att komma på saker som började på bokstaven B – det skulle vi rita på ett papper och sedan färglade vi allihop en blomma och bokstaven B!

Vi fick även räkna ihop hans hästs ben, öron och svans och det blev 7 stycken!

Fortsättning följer….