Vatten och volym på Vallmon

Vi har experimenterat med vatten i olika former. Vi har undersökt hur mängd vatten kan se olika ut i olika behållare och hur det kan komma sig att den mängden vatten som är så mycket i den lilla pipen ser så lite ut i det stora provröret.

Är det lika mycket vatten i alla, eftersom att alla är fulla? Kan den tomma stora burken bli full om man bara häller över vattnet från den lilla?

”Det blir vatten när isen smälter! Då blir det lite.”

Slutsatsen har blivit att det är spännande att prova sig fram med olika former och storlekar, och att smält is (vatten) är mindre än frusen. Kul!

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära, förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” – SKOLFS/LPFÖ 2018

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.