QR-koder och rymden

QR-koder  på Vallmon

Förra veckan introducerade vi QR- koder i barngruppen, gissa om barnen var nyfikna och ville lära sig hur det fungerade. För att alla barn skulle få möjlighet att utforska koderna med lärplattan så lånade vi blåklintens också och delade upp oss i två grupper. Efter arbetet visste alla barn hur appen såg ut och hur man skulle hålla lärplattan över QR- koden för att den skulle läsas av.  

– Det var jätte kul att göra med QR-koder, kan vi göra det mer? – Jag vill göra det många gånger. – Titta, det är Maria i den här koden. Hon pratar och säger att vi ska räkna.

Vad är en QR- kod? Nu vet vi att det är en ruta med svarta och vita fält som innehåller någon form av information.

Rymdprojektet

Den här veckan har en del av barnen arbetat med den svarta rymden som de nu ville göra stjärnor på. Det blev potatistryck med stjärnor som barnen tryckte över hela rymden. En annan grupp har påbörjat arbetet med planeter och solsystem. Innan arbetet började tog barnen reda på hur stora planeterna skulle vara.           – Jupiter måste vara störst, sen måste vi kolla hur stor Saturnus ska vara. Vi tittar på smartboarden. 

Efter att vi blåst upp ballongerna och barnen bestämt storlek på dem tog vi fram tapetklister och tidningspapper, nu var det dags för att skapa planeter. Upplevelsen med tapetklister är alltid spännande, den här gången ville alla vara med och känna på det.– Mmm, jag tycker det är skönt och mjukt med klister. – Det är halkigt. – Det kanske är som snor. – Jag ska i alla fall tvätta mig sen, annars kommer jag vara helt halkig

Rymdböcker

Fakta kan vi hitta på olika sätt, barnen är förtrogna med att vi kan söka fakta med våra digitala verktyg men också att vi kan läsa böcker. Nu har vi fått våra fakta böcker från biblioteket, vi hann knappt visa dem i samlingen, så var barnen upptagna och nyfikna med att titta i dem.

Utelek

Ingen snö bara regn, då kom barnen med önskemål om att vi kunde ta ut vatten och göra skum. Vi tog ut två plastlådor, färgat vatten och diskmedel och började vispa skum tillsammans. Barnen samarbetade och tyckte det var roligt att hälla, skumma och ösa. Regnet öste ner och blött var det, det var helt enkelt en perfekt dag!

2 reaktioner till “QR-koder och rymden”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.