Spännande saker på vallmon

Experiment – Palsternacka

I  lådan från Lena hittade vi den här veckan bitar från palsternackor, lite konstigt tyckte barnen. Den här gången skulle vi göra ett experiment, vad skulle hända om vi la bitarna på fat och hällde på lite vatten? Barnen hade många olika teorier –kanske dom blir hala, – dom blir blöta, – inget – dom kommer svettas. Varje dag tittar vi om det har hänt något, vi väntar, väntar och väntar.

Kompisregeler och kompisblomma

Vi har arbetat vidare med ”kompiskapet” och pratat om hur vi vill vara bra vänner med varandra. Tillsammans har vi skrivit ner gemensamma kompisregler som t.ex. hjälpa varandra, dela med sig, lyssna på varandra, vänta på sin tur mm.

Vår vänskaps blomma börjar ta form och nu börjar det se ut som en blomma med alla händer. Barnens förslag var att våra kompis regler skulle sättas fast i mitten och att blomman måste ha stjälk och blad.

” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att fungera enskilt i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler” Lpfö 98/16

En dag berättade ett av barnen att solrosens gula blad heter kronblad, oj vilket engagemang och vilka spännande samtal vi fick tillsammans. – Kronblad vad fint det låter. Det resulterade till att vi tittade på hela blomman och benämnde blommans olika delar. På smartboarden kunde barnen rita pilar på det dom menade och rita det som dom tyckte fattades.

Promenad till Mulleskogen

Efter nattens regn var det blött,  barnen upptäckte många pölar som var kul att gå i när vi skulle till skogen. Vi hade inte kommit så långt förrän vi var tvungna att stanna, vad var det här?. Det var något som låg på asfalten som rörde sig – det är maskar ute, – den rör sig, den lever, – har masken två rumpor?. Barnen upptäckte att masken hade ränder och att den rörde sig som en orm.

När vi kom fram till skogen den här gången delade vi upp oss i två grupper och lekte ”Kims lek” med det vi hittade i skogen. Materialet vi skulle komma ihåg var; en grankotte, tallkotte, blomma, svamp, grankvist blåbärsris, blad mossa och nypon. Man tittar noga på vad det är som ligger på filten sen får en kompis blunda samtidigt som en kompis tar bort något från filten och frågar vad som fattas. Kul tyckte barnen!

Vi hann också utforska en stor rotvälta som barnen hittade ett hål i. Stammen blev jättebra att gå på och öva balansen, inte så lätt alla gånger.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” Lpfö 96/16

4 reaktioner till “Spännande saker på vallmon”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.