Skogen och solrosor

Skogsbesök

När vi gick till skogen den här dagen hade vi förberett oss med olika uppgifter. Vi tog med oss två lärplattor som barnen samarbetade kring när de fotograferade/ dokumenterade egna skogsbilder. Innan vi gick kom även Spindeln på besök, barnen tyckte att han skulle få följa med och se vad vi skulle arbeta med. Klart han ville följa med! Spindeln var med när barnen upptäckte en stor stubbe som det var sågspån på, några av barnen kunde berätta att ringarna på stubben var så många år som trädet varit. Gemensamma reflektioner ledde till samtal och utbyte av tankar och reflektioner, – jag tror träd kan bli jätte gamla, det har jag hört. – Det var synd att dom sågade ner trädet, nu kan det inte växa mer.

Kompis arbete

Just nu arbetar vi mycket med våra kompisböcker som handlar om hur det är att vara en bra kompis och som är en del av förskolans värdegrund. Kanin och Igelkott hamnar i olika dilemman som t.ex. Hur ska man göra om man gjort någon ledsen? Under den här samlingsstunden arbetade vi med boken; Vänta på din tur. Efter att ha läst boken på smartboarden ville barnen leka leken som Kanin och Igelkott leker i boken.

” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja hjälpa varandra, sin förmåga att upptäcka reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen” Lpfö 98/16

Solrosor

Vårt lilla tema/ projekt kring solrosor är en del av allt vi arbetar med just nu. En frågeställning som barnen återkommit till – Ser alla solrosor lika ut? För att ta reda på det tittade vi på olika bilder och läste fakta om solrosen. Solrosor kan se olika ut, vi fick veta att de kan vara; röda, gula, gröna, orange, röd/bruna, stora , små, långa och korta mm. Vid olika tillfällen har barnen arbetat med att skapa solrosmålningar, ingen är lik den andra och alla målningar har ett eget uttryck.

Under en förmiddag tog vi med solrosjobbet ut. Barnen fick samarbeta och skapa solrosor med silkespapper och lim istället för färg.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, utvecklar sin förmåga att bygga skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker” Lpfö 98/10

En kommentar till “Skogen och solrosor”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.