Vallmon

Strumpsoppa = Matematik och begrepp

Den senaste tiden har barnen velat koka strumpsoppor, de har gjort en glöd av lavaflaskor och ficklampor som vi ställt grytan på. Ni skulle ha sett vad det puttrade och kokade. När soppan kokat färdigt blundade barnen och tog upp en strumpa i taget som de beskrev för varandra och försökte komma ihåg vems det var. Sedan blev det kluringar… Kunde vi sortera dem efter färger och mönster? Hur många par blev det? Hur många strumpor hade vi tillsammans?

Spindlar på besök

Tvillingspindlarna har varit på besök och behövde barnens hjälp med att räkna strumpor och ben. Barnen ville gärna att spindlarna skulle komma på besök igen och dom lovade att hälsa på fler gånger nu när dom såg att alla barn var så hjälpsamma på Vallmon.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar” Lpfö 98/10

Vulkan mosaik på ljusbordet

På en samling tog vi fram vårt nya mosaik material och bestämde tillsammans att det skulle hällas upp i glasskålar som sedan skulle ställas in i ”vita rummet” bredvid ljusbordet. Sedan var det dags att utforska materialet, fyra barn samarbetade vid ljusbordet och kom överrens om att skapa vulkaner. Som ni ser blev det en stratovulkan och en sköldvulkan.

– färgerna lyser av ljuset, – det ser helt magiskt ut, – det är fint och vackert, – om vi gör tillsammans så kan vi göra två vulkaner samtidigt.

Lek och vulkanbygge

Nu har barnen listat ut ett sätt att få höjd på sina vulkan- kojbyggen, de har använt sig av ett stafli och satt tyg över. För att verkligen känna att det är en vulkan så ville dom att lavan skulle rinna in i vulkanen från smartborden, tillsammans letade vi fram lava som barnen tyckte passade leken.

Yoga och avslappning

Sedan en tid tillbaka har vi arbetat med Djur- Yoga och tränat på olika rörelser. Genom olika rörelser får barnen känna efter hur det känns i kroppen och samtidigt tränar de kroppsuppfattningen. Så här kan det se ut när barnen själva en eftermiddag väljer att yoga en stund tillsammans.

Några av barnen kom med förslag att dom själva kunde leda vår gemensamma Yogastund, för nu tyckte de att de tränat på rörelserna och själva kunde visa för kompisarna.

Här är ett av barnen instruktör och leder Yogastunden och visar de olika rörelserna. Kompisarna tittar, lyssnar och följer instruktionerna som  instruktören visar och berättar om. Härligt samarbete!

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga och vilja att ta ansvar och utöva inflytande i förskolan” Lpfö 98/10

 

 

En kommentar till “Vallmon”

  1. De börjar verkligen bli experter på stora vulklanbyggen, känns som att allt återbruksmaterial har varit gett nya möjligheter 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.