Vänskapsveckan på Vallmon

Kompisskap

Under förra veckan hade vi lite mer fokus på kompiskapet;  hur man är en bra kompis och hur vi kan visa att vi tycker om varandra.  Alla hjärtansdag blev en ”tycka om varandra dag”  då vi pratade om bra saker man kan göra mot varandra. På smartborden läste vi kompisboken ” Lika värde” som väckte barnens tankar och funderingar kring att man har rätt att; vara som man vill, tycka vad man vill och att alla är lika mycket värda. 

”Förskolan ska ta tillvara och utveckla barnens förmåga till ansvarskänsla och social handlingsberedskap, så att solidaritet och tolerans tidigt grundläggs” Lpfö 98/10

 

Barnen var jätte stolta när ”hjärt teckningarna” var klara och vi satte upp dem på väggen, – alla hjärtan är olika men lika fina, tillsammans blev dom jätte bra. Härliga kloka barn!                                                                                                               

Under veckan titta vi även på programmet; Ugglan och kompis- problemet.

Ugglan och kompisproblemet/UR

Hur är man en bra kompis? Världens klokaste uggla har en mottagning där han tar emot kunder som har kompisproblem. Ugglan är väldigt självgod och när han väl vaknat kommer han alltid med en snabb lösning. En lösning som visar sig vara lite konstig – för att inte säga värdelös. För att hitta svaret på problemet måste kunden därför tänka efter och själv finna lösningen. Kunderna har alla olika yrken, som bagare, clown, fotbollsspelare, tjuv, snickare, uppfinnare och konstnär. Ämnena som tas upp är grupptryck, säga förlåt, vara utanför, hålla vad man lovar, inte skylla på andra, stå upp för sin kompis och vikten av att inte avbryta varandra. I rollerna: Peter Harrysson som ugglan och Shima Niavarani som kunden.

Tio nya kompisböcker

Äntligen har våra nya kompisböcker kommit! Böckerna är baserade på Barnkonventionen och handlar om kanin, Igelkott och de andra kompisarna som råkar ut för händelser de flesta barn kan känna igen från sin egen vardag. Händelser och olika dilemman kopplas till Barnkonventionen som på så vis blir belyst ur ett barnperspektiv.

Intresset var stort när vi tittade på vad böckerna hette och handlade om.

” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen” Lpfö 98/10

Tulpanexperiment

Barnens intresse för färg fick oss att göra ett tulpanexperiment. Vi köpte vita tulpaner som vi började med att undersöka och utforska . Hur ser egentligen stjälken ut när man tittar på den underifrån? Hur luktar tulpanerna? Hur ”dricker” tulpanen vattnet?  Hur ser bladen ut när vi tittar på dem med förstoringsglas? Barnen hade många funderingar som ledde vidare till samtal och diskussioner vid bordet.

 

 

Vi bestämde oss för att hälla färgat vatten i fyra vaser för att se vad som skulle hända. Teorierna var många om vad som skulle hända t.ex. – jag tror att dom bara växer,- dom kommer nog vissna – jag tror de fortsätter att vara vita  – Jag tror att bara bladen kommer byta färg – kanske kommer dom vita tulpanerna få samma färg som färgvattnet de står i och bli röda, gröna, blå och gula. Spänningen var stor, vad händer?

 

 

Oj, vad snabbt det gick. Förvåningen var stor, redan nästa dag hade tulpanerna blivit förändrade. Barnen var överrens om att färgvattnet sugits upp och åkt ända upp till tulpanblomman och färgat det vita till olika färger. Tänk vad vi lär oss tillsammans!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.