Prästkragen: Vårvinterns första utflykt till kastanjeträdet

Kastanjeträdet som finns i skogskanten en kort promenad från förskolan är en plats som vi ofta återvänder till. Nu har vi inte varit där på länge, men barnen vet på en gång vart vi ska gå. Står trädet kvar? Finns det löv på trädet? Finns det kastanjer på marken?

När vi kommer fram tittar vi upp i trädkronan, men inte ett enda löv finns där. Vi ser om vi tittar nära på en gren att det finns stora knoppar. Kommer löven där kanske? På marken finns några bruna kastanjeskal och många bruna löv.

Men vi hittar något annat spännande – ett bildäck! Efter en stund ser vi ett till en bit in i skogen, och nere i diket ligger ett till! Hur har de hamnat här, och var är bilen som de suttit på?

Vi lägger däcken på rad och räknar – ett, två, tre. Om ett barn ställer sig i varje däck, hur många barn blir det? Vi räknar igen – ett, två, tre!

Nästa gång vi kommer hit – vad hittar vi då?

” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen”
” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper hos mängder, antal och ordning”
Lpfö 98/ Rev 2010

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.