Vallmon

 

Glittermosaik

Under en förmiddag experimenterar några barn hur ”glittermosaiken” ser ut på OH- apparaten och vilka effekter som avspeglas på väggen. Samarbetet är i full gång och barnen pratar om vad de ska skapa – vi kan göra en glittervulkan.

 

Barnen tycker att färgerna blir fina när de lyser på apparaten, efter en stund vill dom själva vara i vulkanen och ställer sig i färglavan som sprutar. – Titta vi når ända upp till kratern.

Skogsutflykt

När vi gick till skogen upptäckte vi att många träd sågats ner utmed gångvägen, spännande tyckte barnen. Plötsligt såg vi en traktor som lyfte stockar som barnen blev nyfikna på, en bit fram hittade vi stubbar som visade årsringar -hur gammat är trädet? Det var inte så lätt för det var väldigt många ringar som satt nära, nära varandra. -Den är nog etthundra år faktiskt.

  

När vi kom fram till skogen fick barnen samarbeta med olika uppdrag; att skapa med naturmaterial. Det blev två mandalas och en vulkan.

 

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga,  skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap, och utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang” Lpfö 98/10

Vulkandans till klassiskmusik

Barnen har vid några tillfällen önskat att vi ska dansa så nu slog vi till och dansade med stora rörelser i vulkanutbrottets sken med toner av klassiskmusik. Kul tyckte barnen – vi måste göra det här igen. Klart vi ska det!

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.