Utflykt i Skolskogen – de äldsta Vallmobarnen tillsammans med Mellangårdens barn!

Vallmobarnen samarbetade med Mellangårdens barn två och två och utförde ett uppdrag: Vi skulle plocka 5 gröna, 5 bruna och 5 gula saker och lägga på våra papper!

Lpfö98: ”utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.”

Några av barnen lyckades även hitta fem olika saker!

När vi utfört vårt uppdrag fick vi leka fritt i skogen!

Lpfö98: ”utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning sam förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande”

 

Läslyftet på Mellangården

Pedagogerna har i Läslyftet fått en uppgift att genomföra en undervisningsaktivitet där vi utforskar en berättelse med någon uttrycksform. På Mellangården har vi pratat mycket om hur man är en bra kompis och läst i Kompisböckerna. Vi dramatiserade en av Kompisböckerna, ”Prata om det”. Barnen var fantastiskt duktiga och det var jätteroligt! Vi filmade dramatiseringen och kommer att jobba vidare med detta.

Vi hade ingen grävling men en hund kunde rycka in och spela Grävling i dramatiseringen.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar

-sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen

-utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.”

Läroplan för förskolan Lpfö 98, rev. 2016

Viltvecka i Tystberga skolmatsal

Denna vecka har det varit vilttema i skolmatsalen och vi bjöds bl.a. på hamburgare med älg och vildsvinskött. En dag fanns det djurspår på golvet och barnen var jätteduktiga på att gissa vilket djur de kom från. Älg, vildsvin och rådjur kände de igen. Personal från Jägareförbundet fanns där och svarade på frågor. Mest uppskattad var utställningen med en vildsvinskulting.

 

 

 

Den ”Ruskiga rövarråttan” kommer tillbaka!

Den ”Ruskiga rövarråttan” kom tillbaka och han svarade på frågor som barnen ställt! Här svarar han på en fråga från ett barn: – Varför gick du in i kakaffären?

  • ”När jag kom ut ur mörka grottan så var jag både ledsen och hungrig. Jag luktade mig till kakaffären det luktade sååå gott.. Jag smet in där och försökte ta några kakor men de blev arga på mig och tvingade mig att sopa… Vad ska jag göra nu?”

Vi fick flera uppdrag av Rövarråttan och ett av dem var att komma på saker som började på bokstaven B – det skulle vi rita på ett papper och sedan färglade vi allihop en blomma och bokstaven B!

Vi fick även räkna ihop hans hästs ben, öron och svans och det blev 7 stycken!

Fortsättning följer….

Blåklinten besöker räddningsvärnen i Tystberga

I Tystberga så hör hela samhället när utryckningssignalen går. Snabbt kommer frivillig personal och åker ut med sina olika brandbilar. Varje gång larmet går springer alla blåklintsbarn till fönstret för att se om brandbilen åker ut genom sitt garage! Genom en förälder så fick vi kontakt med en brandman som sa att vi väldigt gärna fick komma och hälsa på. Under fredagen så gick hela förskolan dit och fick se en massa spännande saker.

Många av barnen kände igen brandsläckarna som fanns därinne, –ååå sån har vi på förskolan!

Tack för att vi fick komma å hälsa på er! Vilket fantastiskt jobb ni gör!

Besök på Tystberga brandstation

Brandbilen här i Tystberga! Det finns 3 kubik vatten i den här brandbilen sedan har vi ytterligare en brandbil som innehåller 9 kubik vatten som används vid riktigt stora bränder!

– Vad gör man med den här slangen?

Så här ska det se ut med en riktig hjälm, men den var lite tung!

Det är kul att köra brandbil!

Här är våra kläder!  När det brinner är det bråttom att klä på sig! (Skylten är ett minne från en Inga Lindström-film vi var med i)

När vi hade gått ut satte brandmännen igång sirenerna! Det var riktigt högt ljud!

 

 

FN-dagen på Mellangården

Vi uppmärksammade FN-dagen 24/10 genom att prata om barnkonventionen och om hur barn har det i andra länder. Här är en del av barnens tankar.

Vi såg ett filmklipp om hur några barn i andra länder lekte.

Vi pratade om vad vi kan göra för att vara bra kompisar och för att andra ska må bra.

Vi har under veckan läst i Kompis-böckerna och tittat på ”Ugglan och kompisproblemet” vilket gav upphov till många samtal och funderingar.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar

-öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar

-förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.”

Lpfö 98 Reviderad 2016