Delfinens vecka

Den här veckan har vi arbetat med begreppen lång och kort, längre och kortare än. Första gången vi var till skogen så pratade vi om långa och korta pinnar. Vi hittade endel väldigt långa pinnar. Vi hittade även små pinnar och krokiga och böjda pinnar.

Andra gången vi gick till östra bergen fick vi i uppgift att hämta pinnar. När vi samlades igen så la vi dem i storleksordningen från kortaste till längsta. Det blev mycket mätande, sorterande och funderande. Intresset var stort och det hämtades många pinnar.

I läroplanen för förskolan Lpfö 18 står det att Förskolan ska ge varje barn förutsättningar för att utveckla grundläggande egenskaper hos mängd, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta.


När vi har sorterat ett tag säger ett barn: Vi har byggt en julgran, en triangel…. Flera barn stannar upp och tittar och sedan fortsätter sorteringen och mätningen. Vi avslutar uppgiften med att ställa oss alla i längdordning.

På fredagen avlutade några barn veckan med att måla av en bild på solroser. Vi väntar på att solrosorna vi planterat ska växa och bli stora och fina 😊

I läroplanen för förskolan, Lpfö 18 står det att Förskolan ska ge varje barn förutsättningarna att utveckla utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik

Här har barnen fotograferat hur mycket våra solrosor har växt nu. Vi dokumenterar och följer växternas utveckling.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.