V.14 Andromeda och Orion har formjakt på stora gården! Vi tränar på att samarbeta och att hitta olika geometriska former!

I den här undervisningsaktiviteten får barnen prova på att utforska geometriska begrepp genom deras kroppsliga och verbala kommunikation.

Förskolan ska ge barn förutsättningar att utveckla * förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld, * förståelse för rum, tid och form, mönster, antal, ordning och förändring samt att resonera matematiskt om detta! *förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och se samband mellan begrepp * nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära. (Lpfö 18)

Målat stenar när det blåser kallt ute.

Promenad till skogen

V.13 Capella Maskar, Kaniner och byggkonstruktion.

Lpfö 18 Förskolan ska ge barn förutsättning att utveckla *förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld * förmåga att bygga, skapa, och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

En fjäril med liksidigt mönster!
Vi hjälps åt att trycka varandras fötter…
…för att göra färdigt våra kaniner!

Glad Påsk önskar Marie Ullis och AnneLi 🐥🐥🐥🐥🐥🐥🐥

Äggrace på Svalsta förskola

Idag har vi firat påsk här på förskolan . Vi har sjungit , dansat och mitt i allt dök en påsktupp upp och sjöng och dansade med oss. Tuppen hade uppdrag åt barnen som innebar äggrace, dvs hitta ägg på gården att samla in till tuppen. Som belöning för en enastående insats bjöd påsktuppen barnen på mumsiga påskglassar!

Vi önskar alla en riktigt glad påsk och skön påskledighet.

Rigel fortsätter sitt arbete om korna v.12

Vi fortsatte vårt arbete med korna genom att titta på film om mjölkning och vad som händer med mjölken när den åker iväg till mejeriet. Barnen hade många förslag på hur man kan använda mjölk till , pannkaka, ost,yoghurt och smör.
Vi provar om vi kan göra eget smör, man måste vispa grädde jättelänge……
Men till slut blir det gult och tjockt och det bildas en vätska som heter vassle
Vi provsmakar, och upptäcker att det behövs salt i smöret men sedan är det toppengott.

Man kan också använda mjölk till att skapa vackra marmoreringar med hjälp av karamellfärg, tops och diskmedel. Det blir inte bara vackert vi får också en erfarenhet av ytspänning. Barnen får frågan -Vad tror ni händer om vi droppar karamellfärg i mjölken? Om vi nu droppar lite diskmedel..

Vi har också hunnit med en underbar promenad i skogen där vi letade vårtecken, och utmanade barnen i matematik genom att använda begreppen lång kort högt lågt framför och bakom

Trevlig helg allihop nästa vecka blir det lite påskförberedelser