Premiär i barnens trädgård.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att utforska,beskriva med olika uttrycksformer,ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik. Lpfö 18.

Barnen börjar gräva och utforska jorden i pallkragarna. Vi upptäcker att maskarna har vaknat.Nu gör vi ett maskhotell och hoppas att de trivs. De får bo i jord,sand och lite löv att äta.Vi väntar med spänning vad som kommer att ske.

Vi läser Castor odlar.Nu är det bara att sätta igång med odlingsexperimenten.

Vi lägger gula ärtor i en påse med en blöt disktrasa och hänger upp dem i fönstret vårt eget växthus. Nu behöver vi mycket tålamod och kärlek.

Vi gör fint i närmiljön

Idag har flera barn på Andromeda gjort fint i närmiljön eftersom vi har Skräpplockardagar nu i april.

Vi hittade mycket skräp som vi samlade i påsar för att sen sortera och slänga i våra sopkärl på förskolan.

Vi passade på att se om myrorna vaknat nu när det är vår… och det hade de!


Vid en av myrstackarna hittade vi en skylt där vi läste fakta om myrorna.
Så här ser det ut på marken vid busshållsplatserna utan för förskolan. Nu har vi ett uppdrag som barnen bestämt… vi ska skriva en skylt att man inte får skräpa ner!

Plejaderna V.15 Skräpplockardag, skapande i olika former,frösådd och underbara rollekar!

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra. (Lpfö18)

Marie och barnen pratar om Sopsamlarmonster.
Det här är Kompostina! Hon vill ha våra äppelskrutt och bananskal.



Tillsammans hjälps vi åt att gå till rätt monster!


Vi sår Kalebass och Zinniafrön.
Jag bygger och skapar med färgblock i olika nyanser!


Vi är på stranden och solar…
När det blir för varmt tar vi en simtur i sjön…
Bettan var på SETT-mässan och fick äran att träffa Bolibompadraken!

Barnens trädgård

Vi blev inspirerade att tillverka egna braständare.Vi började med att samla in kottar. Vilka kottar fungerar bäst? Vi provar med tallkottar!

Vi smälter gamla stearinljus över öppen eld och slänger i kottarna.

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för naturvetenskap,kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer ock fysikaliska fenomen.”

Vi besöker skolskogen och utmanar oss i motorik och samarbete!

Äntligen skogsutflykt!

Idag delade vi upp oss så fyra av de äldsta från castor och fyra från Pollux fick gå till skolskogen. Vi åkte bussvagnar upp till stigen för att sedan utmana grovmotoriken i terrängen. Gissa om barnen var galet glada och nyfikna.


Knoppar börjar blomma i vårsolen.

Vi hittade olika slags kottar som vi jämförde. Vi tittade hur kottar som ekorren ätit på ser ut jämte en orörd grankotte.

Vi sjunger ”Ekorrn satt i granen”

Lpfö-18
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och välbefinnande.
Förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor , natur och samhälle påverkar varandra.
Förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar.

Vilka upptäckter vi gjorde. Två stora myrstackar tittade vi på på vägen. Vi fick stampa med fötterna så myrorna inte klättrade upp på skorna.


När vi kom till skolskogen fanns det hinderbanor och sittplatser vid grillarna. Vi lyssnade till fågelkvitter och försökte se fåglarna.




Hej då skogen för denna gång. Vi kommer tillbaka snart igen…..

V.14 Plejaderna blåser såpbubblor!

Det finns många bra skäl till att blåsa såpbubblor! Vi utforskar en kemisk process när vi blandar såpbubbelösning, tränar munmotoriken när vi blåser och dessutom har vi väldigt kul tillsammans!

Vi rör försiktigt ihop 1 del sirap, 3 delar diskmedel och 6 delar ljummet vatten
Vi gör ett första test!
Vem kan blåsa den största och vem kan blåsa den minsta?
Vilket håll kommer den här stora bubblan flyga åt?
Jag kan blåsa!

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

(Läroplanen för förskolan, Lpfö 2018)