V.6 Plejaderna skapar snögubbar inne när snön blev till vatten ute!

”Förskolan ska ge barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära! ”

Lpfö 18

Att sätta tussarna så det blir en snögubbe är klurigt men kul!
Koordination öga- hand övas.
Att få jobba med nya material är utmanande! Vi lär oss!
För att tussarna ska fastna behövs lim, då kan en pensel användas!
Vi klipper och river papper som ska bli till tussar!
Finmotoriken övas.

Färgpaletter

Idag har vi på Sirius använt oss av våra nya färgpaletter. Vi har tränat på att måla med en smal pensel; att måla mjukt och lugnt.

Barnen målade med stor koncentration för att inte trycka hårt så borsten på penseln går sönder. Det krävs också finmotorik för att snurra penseln runt på den lilla färgpaletten utan att bortsen spretar.

Barnens reflektioner var bl.a. att det blir tunna linjer, måla detaljer, skriva bokstäver och blanda färger.

Sapere 🍊🍋

Idag hade en ny grupp sapere på Capella. Vi provsmakade blodapelsin, pomelo och blodgrape. Även denna grupp tyckte bäst om apelsinen. Men de sa lite förvånat när de smakade pomelon att ” den var ju god”.

Sen prövade de att måla med apelsiner. Det var ju lite knasigt, sa de. Men de både tryckte och rullade. Sen ville några måla av apelsinerna så man såg att det var apelsiner vi smakat idag.

Sapere

Idag hade vi Sapere! Vi provsmakade olika citrusfrukter: apelsin, blodgrapefrukt och pomelo. De smakade väldigt olika! Jättegott och inte alls gott lät omdömena. Minst populär var grapefrukten. Vi pratade om var och hur citrusfrukterna växer. Ingen hade apelsinträd hemma, men några ville ha det.

Intresse för bokstäver och ord

På Andromeda har barnen en längre period visat ett stort intresse för bokstäver och ord. För att utmana barnen vidare har vi skapat ett nytt material med bl.a. Återbruksmaterial som vi nu har introducerat för barnen. Barnet får med hjälp av ”bokstavsbrickor”, bild och text skapa ord. Vi har valt att börja med ord som har två och tre bokstäver.

I vår skrivhörna där detta material finns har vi också blyertspennor, sudd och olika papper tex linjerade, stora och små. Flera av barnen fortsatte aktiviteten med att skriva själva olika ord och namn.

Vi kopplar samman denna aktivitet med ”Läslyftet” ( vår kompetensutveckling för pedagogerna) och med Läroplanen för förskolan, Lpfö18

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla intresse för skriftspråk samt för symboler och hur de används för att förmedla budskap (Lpfö18)