V38 Andromeda går på Landmärkes promenad, ritar en karta och tittar på andra kartor och leker så klart!

Lpfö 18förskolan ska ge barn förutsättningar att utveckla: *förmåga använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,* intresse för skriftspråk, förståelse för tid, rum och form, * sin identitet och känna trygghet i den

V.18 Rigel jobbar vidare med geometriska former, odling och bondgårdens djur!


Vi fortsätter vårt arbete med geometriska figurer genom att använda oss av bee-bot, en liten robot som vi lär oss programmering med. Barnen får till uppgift att programmera bee -boten att åka från till exempel blå cirkel till gula cirkel. Lite knepigt, men allt går om man samarbetar.

Odlingarna växer i våra fönster och denna vecka har vi sått ampelgurka och flera Zinnior.

Vi fortsätter vårt tema med bondgårdensdjur med att arbeta med hästen. Vi såg en liten film som berättade om vad hästar tycker om och behöver för att trivas och vad tjej och kill hästarna kallas. Barnen ritade var sin häst som vi ska klistra upp i hagarna vi målade förra veckan.

V18 Capella. Skapande med olika material ute och inne.

Förskolan ska ge barn förutsättningar att utveckla * nyfikenhet, kreativitet, och lust leka och lära *förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter, förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar *motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning (Läroplan för Förskolan -18)

Barnens Trädgård



Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
” förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap ” (Skolverket, 2018)

Att få arbeta med betong och att få göra egna trädgårdsplattor är spännande. Vi samarbetar med att räkna, mäta och röra tillsammans.


Det är inte alltid sol i Trädgården och när regnet kommer får vi passa på och hoppa och plaska i vattenpölarna☔️🌧💦

Promenad till skogen

V 17 Capella. Skogen, vi vattnar sådden och viker loppor!

Förskolan ska ge barn förutsättningar att utveckla * nyfikenhet, kreativitet och lust att lära *motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning *förmåga att urskilja, undersöka och använda matematiska begrepp * förståelse för naturvetenskap (Läroplan för Förskolan 18)

Valborgsfirande för Andromeda och Orions barn och pedagoger.

Våren spirar i trädgården

Barnen fixade en liten brasa till djuren, det ska väl också ha det lite fint!

Några av barnen fick lite danslust av den medryckande musiken som kom från högtalaren.

Trevlig Valborgshelg på er allihop

V.17 Orion leker, lär och har geometrikul!

Att upptäcka och undersöka geometriska former och begrepp är en del av förskolans utbildning. Dessutom en del av de undervisningsaktiviteter vi nu fokuserar på genom läslyftet. Tillsammans har vi i veckan gjort det på ett roligt och lekfullt sätt.

Rigelbarnen går mot nya äventyr i skogen. Om ni visste så förvånade vi blev när Ture troll hade lämnat ett nytt meddelande till oss med kluriga uppdrag. Den här gången hade Ture Troll och Tussan fått stora problem med att hjälpa sina tre trollbarn med deras hemläxa. Trollbarnen ska lära sig hur en triangel, cirkel och en kvadrat ser ut och Ture Troll och Tussan har inte den blekaste aning.

Kreativ och fantasifull danslek i utemiljön!

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla;

-förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

-nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,

-motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning (…..)

(Läroplan för förskolan, Lpfö 18)

Barnens Trädgård

” Utbildningen i förskolan ska ta sin utgångspunkt i läroplanen samt barnens behov, erfarenheter och det de visar intresse för. Flödet av barnens tankar och idéer ska tas tillvara för att skapa mångfald i lärandet.” Lpfö 18.

Vi gräver i grävgropen och hittar maskar . Vi arbetar med matematik barnen upptäcker olika former och längder. Barnen föreslår att vi räknar hur många maskar vi hittar och skriver och drar sträck på stugväggen. Vi jämför hur maskarna ser ut.” Oj vilken stor” ” den här var mycket mindre” ” den här är nog en liten bäbis”.

Vi vår städar i trädgården, vi krattar löv och gräs och vänder jorden i pallkragarna. Vi sätter spaden i komposten och tittar vad vi hittar, det kryllar av maskar i den mörka mullen. De har brutit ner mat och växtdelar. Vi vattnar våra nya buskar, träna på att använda saxen och klippa vimplar för att smycka trädgården till valborg. Barnen lastar skottkärrorna med gräs och löv och balanserar till vår lövkompost.

Nya miljön ”Regnbågen” och tillverkning av skyltar

Vi fortsätter vårat arbete att utveckla den påbörjade miljön ute bredvid kullen. Vi har tagit ut kaplastavar , dinosaurier och annat material / vatten och lekt i en värld vi byggt upp. Sedan har vi sågat brädor för att skapa skyltar för denna miljö . Efter vi sågade målade vi dem i olika färger , när de torkat ska vi bla skriva med bokstäver ” Regnbågen” som barnen bestämt att denna miljö ska heta. Här finns det olika material och aktiviteter att pyssla med.

Spännande att se hur den kommer att utvecklas. Barnen har så många idéer.

Efter detta grillade vi korv med bröd! Vilken toppen härlig tisdag vi haft på Andromeda.