V38 Andromeda går på Landmärkes promenad, ritar en karta och tittar på andra kartor och leker så klart!

Lpfö 18förskolan ska ge barn förutsättningar att utveckla: *förmåga använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,* intresse för skriftspråk, förståelse för tid, rum och form, * sin identitet och känna trygghet i den

Utforskande naturvetenskap på gården

Måla ute i solen

Barnens Trädgård

Det är April och vår i luften trädgården och alla dess invånare har vaknat till liv. Det pirrar och spirar både här och där. I vårt Trädgårdshuset ligger fröpåsar på hög och det står mängder av nysådda grönsaker. Solrosor och popcorn som sträcker sig mot solljuset.

Vi samtalar om vad ett frö behöver för att kunna gro. Ett barn vet precis” det behövs jord lite vatten sol mat och kärlek”

Barnen ville göra ett experiment med popcorn. Vi använde popcorn från påsen som vi använder när vi poppar över eld och vi använder också kärnor från fröpåsen.

Nu är vårt popcorn experiment igång. Vilket majskorn kommer först upp ur jorden?

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor,natur och samhälle påverkar varandra.

Förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

V15. Capella: Veckan då vi pga pandemin har haft uteverksamhet från morgon till kväll. Skogen, sådd och lek.

Förskolan ska ge barn förutsättningar att utveckla *förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld *intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla kunskap, * förståelse för samband i naturen och naturens olika kretslopp samt för hur människor och natur påverkar varandra.

V.15 Full fart mot våren!☀️

Den här veckan har varit en mycket speciell vecka för både barn och pedagoger på förskolan. Vi har tyvärr fått fall av covid-19 i huset och har därför valt att t.s.v flytta utbildningen utomhus. Vilket har inneburit att vi ätit alla måltider utomhus, haft samlingar, vilstunder och alla aktiviteter utomhus.

Vi gick till skogen för att kolla upp hur läget är med våra troll. De hade lämnat ett meddelande på en trollpinne att de flyttat till sitt sommarbo. Vi följde ledtrådarna som trollen lämnat till oss för att vi skulle hitta deras nya ställe.

Vi fortsatte med årets odlingar🌱. Barnen har lärt sig hur det går till att så. De fixar det mesta med sådden på egen hand. Denna gång sådde vi zinnia som vi hoppas ska bli en vacker blomma.

Tack för ett bra samarbete denna vecka och ha nu en skön helg!

Hoppfull träning tillsammans!

Andromeda och Orion hoppar för fullt ute på gården. Från att hopprepen togs fram i början av veckan har barnen blivit riktiga hoppproffs!

Samtidigt som vi har jättekul tillsammans stärks och övas barnens förmågor inom exempelvis motorik, koordination, matematik, turtagande, rums/lägesbegrepp och värdegrund. Lyckan av att barnen efter mycket hård träning klarar att hoppa flera hopp utan att trassla in sig i repet är svårslaget!

Rigel v 14 Vi förbereder oss för odlingssäsongen

Vi har startat årets odlingar med att så djungelgurka och jättetagetes. Barnen visste att vi behövde krukor jord och frön, men behövs det inget mer? Jo, vatten så klart!

Hur länge får man vänta innan det blir djungelgurka? -Kanske tusen miljarder dagar? Eller veckor? Vi skriver datum på krukorna så vi i efterhand får veta hur lång väntan det blev.

Eftersom vi förstår att det kommer att dröja ganska länge innan vi får grönt och vackert i våra krukor passar vi på att skapa blommor av äggkartonger och färgat papper.Vi pryder fönstret i ateljén med blommorna och får lite vårkänsla.