Grått ute och sol inne

Nu är det lite gråa tider ute men ganska roligt och härligt när vi tar oss ut.

Inne arbetar vi fortfarande mycket med rörelser och känslor.

Idag tog vi in lite nya klossar att arbeta med.

Projekt Aldebaran v 47

Vi läste Var är lilla Annas boll för barnen som nyfiket och intresserat lyssnade och berättade , Om var Saker var, under, bakom bollen, vi kände på potatisen…är den rund? Nej konstaterade barnen.Vi hade fram alla saker från boken och konkret dramatiserade boken.

Vi kände på ägget…. är den mjuk eller hård? Hååård , känns kall enligt barnen. Lilla hinken , stora hinken .

”Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande”

– LPFÖ 18 (Skolverket2018)

Rörelse är fantastiskt

Idag, som nästan alla andra dagar, har vi utforskat rörelse. Musik, sång, dans och annan rörelse är något som lockar väldigt mycket här på Nebulosan. Ibland använder vi paddan(IKT) som stöd och andra gånger kör vi a cappella.

Nedanför kommer lite härliga bilder som får visa lite av vår undervisning under temat rörelse.

Babblarna är ännu en favorit där vi också arbetar mycket med språkutveckling.

Teater med blivande förskoleklassbarnen


Nu är vi på väg och förväntan är hög.
Varför ligger han bara? Är han död? Nej han andas, titta han rör sig. Varför är han barfota?
Mycket skratt när skådespelaren rörde sig. Han var tokig.
Wow, trummor. Mycket skratt igen.
Vi fick sjunga fyra rader av texten och göra rörelser tillsammans, efter föreställningen.

Orion v.45

Denna vecka har vi byggt lite till på vårt Pippi hus. Nu har vi funderat ut vart vi ska ha våra fönster och hur högt huset ska bli.

– vi samlar på saker i stubben… sakletare..


Vi är Spider-Man och fastnar på berget med vårat spindelnät

Vi fastnar även när vi åker neråt.
Vi tränar balansen

Måla, måla, måla…

Den här veckan välkomnar vi två nya kompisar till Nebulosan, välkomna! Ska bli spännande att lära känna våra nya kompisar.

Idag delade vi upp oss i lite mindre grupper och hade lite olika aktiviteter, bl.a. målade och pusslade vi.

Under målningen hade vi projicerat havet och lyssnade på lite lugn musik.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

• förmåga att…skapa…med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

(Lpfö 18, s.14. 2018)


Efter förmiddagens aktiviteter smakade det bra med en god majssoppa och nybakat bröd, sen myste vi ner oss på vilan. Imorgon välkomnar vi en ny härlig dag full av nya möjligheter och utmaningar