RESTAURANGEN ÖPPNAR!

Barnen presenterar stolt Filurens nya restaurang. Vi har förflyttat våra matbord till ett och samma rum som vi valt att kalla för ”restaurangen”. Här kommer vi tillsammans dela smakupplevelser, samtala kring olika matkulturer och våga prova nya råvaror och maträtter tillsammans.

För oss är det viktigt att vi ger barnen möjligheter att tillägna sig kunskaper kring var mat kommer ifrån, matsvinn, hållbar utveckling och olika kulturer.

Vi kommer att ha en matvärd varje vecka som dukar, presenterar maten samt håller ställningen i restaurangen om något behöver fyllas på eller liknande.

Barnen har fått berätta för oss pedagoger vad det finns för olika typer av mat. Här kan ni se barnens erfarenheter och kopplingar till både vegetariska maträtter men också vilka maträtter som hör till kött/fisk/fågel.

Här visas några maträtter barnen själva ätit vid ett flertal tillfällen i sina liv. Men var kommer maten ursprungligen ifrån? Och hur har den kommit till Sverige?

”utbildningen ska ta tillvara barnens egna erfarenheter, behov och det de visar intresse för…men barnen ska också kontinuerligt utmanas vidare från läroplanen genom att inspireras till nya upptäckter och kunskaper” (Lpfö18).

VATTEN-EXPERIMENT MED LILLA FILUREN

Idag har vi på lilla filuren experimenterat med vatten. Barnen fick ställa hypoteser om vad som skulle hända för att sedan undersöka om resultatet stämde överens med deras tankar.

Enligt läroplanen för förskolan ska barnen ges förutsättningar till tänkande och kunskapsutveckling utifrån olika aspekter, exempelvis estetiska eller praktiska. Lpfö18

BYGG OCH KONSTRUKTION PÅ KNYTTET

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att bygga och konstruera med hjälp av olika teknik och redskap”. Lpfö 18

Den här veckan har vi haft flera av barnen som börjat bygga torn och hus men även lagt pärlplattor och skapat med olika material.

LÄSLYFTET – MATEMATIK OCH SPRÅKUTVECKLING DEL 2

Som vi tidigare nämnt här på bloggen så är vi i fullgång med läslyftet. Denna gång valde vi att läsa hajboken med öppna och matematikinriktade frågor till barnen och dessutom på storbildskärm. Det framkom mängder av matematiska begrepp hos barnen inom antal, sortering, storlek, snabb/långsam samt gammal/ung.

Vi har idag även färdigställt våra hammarhajar och de har fått flytta in i ett hav fullt av plast och annat skräp. För som barnen på filuren är medvetna om utifrån hajfakta, så är havet långt ifrån rent och fint alltid. Hur påverkar plast i havet våra hajar och näringskedjan egentligen?

LILLA FILUREN BJUDER PÅ LUNCH I VÅRSOLEN

Några barn berättade att de hade ätit mat ute i naturen på sportlovet och därmed på vilka olika sätt man kan laga mat ute. Det kan vara med ved, kol, stormkök eller i solen om det är alldeles för varmt 🙊

”utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande.. den ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn” (Lpfö18)

SPORTLOVSKUL

Idag har vi på Stavsjö Förskola tagit tillvara det sköna vädret och begett oss ut. Vi startade förmiddagen med ett lopp där barnen fick springa ett varv runt huset för att sedan värma sig med varm choklad. Därefter blev det prisutdelning med guldmedalj och diplom.

Medans den fria leken sprudlade kokade köttfärssåsen på grillen och spred härlig doft på hela förskolegården.

LÄSLYFTET – MATEMATIK OCH SPRÅKUTVECKLING

Vi är i full gång med det kollegiala lärandet och mer specifikt, terminens läslyft. Vi har fått i uppgift att utifrån aktuellt projekt välja en bilderbok, för oss på Filuren blev det en bok om hajar. Tanken är att observera möjligheterna kring matematiklärande utifrån och i litteratur.

Vi kommer att läsa boken på ett flertal olika sätt för barnen för att kunna observera skillnaderna i barnens matematiska upptäckter. Vi läser boken med rekvisita, på storbildskärm, vi ställer öppna men inte matematikinriktade frågor vid några tillfällen samt att vi vid några tillfällen faktiskt gör det.

Här tog vi fram en ”tom” tankekarta vid presentation av boken och därmed första läsningen.

Vid den första läsningen ställde vi öppna men inte matematikinriktade frågor, detta blev resultatet kring barnens tankar om boken.