Plaska, ösa och hälla

Idag har några knyttar fått vara inne och lekt med vatten i vår vattenbalja. Barnen hade mycket roligt, det fanns 3 hinkar, 3 ankor och 3 båtar. Det var först lite jobbigt att dela med sig men sen gick det bra. De samsades och delade på sakerna. De plaskade och öste både i och ur baljan 🙂

LITTERATUR PÅ FILUREN

”Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter” (Lpfö18)

VI HAR LITTERATUR I ALLA VÅRA MILJÖER OCH RUM. SKOGSBÖCKER, KOKBÖCKER, PYSSELBÖCKER, TEMABÖCKER TILL VÅRT PROJEKT, BOKSTAVSBÖCKER, MATEMATIKBÖCKER MED MERA
HÄR HAR VI KÖPT EN NY BOKSTAVSBOK DÄR BARNEN FÅR HÖRA BOKSTAVEN SAMTIDIGT SOM DE SER BOKSTAVEN FRAMFÖR SIG

FÄRGAT VATTEN

För några veckor sen blandade vi våra grundfärger med vatten och karamellfärg. De har nu fått stått på en hylla där vi har kunnat följa processen. Vad händer med vatten som står en längre tid?

Vi har nu tittat lite då och då och nu kan vi se att vattnet har dunstat. Vattnet är snart borta uttryckte en knytte. Det har gått ca en månad sen vi blandade färgerna och det har sjunkit till mer än hälften.

PEDAGOGISKT AKVARIUM

På Stavsjö Förskola har vi ett akvarium som ni säkert redan vet, det har växt och blivit större och nya fiskar har fått flytta in.

Man kan säga att vårt akvarium dels är till för att skapa mysig och lugn stämning i huset men likväl fungerar det som ett verktyg när det kommer till arbetet kring vår värdegrund och normer & värden.

Vi närmar oss frågor kring normer & värden genom att följa allt som händer i ett akvarium. Vi lyfter och diskuterar det som händer i akvariet dagligen. Exempelvis att nya fiskar flyttar in, fiskar dör, yngel föds, fiskar som är lite taskiga mot andra fiskar, fiskar som insjuknar, kön, former och färger.

Här ovan har ni bild på alla våra fiskar samt deras namn (som barnen fått välja genom en demokratisk röstning) 😀

LABBA I FÖRSKOLAN

Vi på Filuren bara älskar experiment, särskilt Beppes experiment. Idag gjorde vi Beppes experiment med vatten, diskmedel och bikarbonat. Barnen fick fundera kring vad som skulle hända för att sedan undersöka vad som hände när alla dessa ingredienser beblandades. Genom att låta barnen delta praktiskt kan man skapa en bra grund för nyfikenhet, upptäckarlust och intresse.

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för … enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Lpfö18)

TEKNIK I VARDAGEN

Barnen på stora filuren utforskar teknik, denna gång var det en bredbandspryl som gått sönder och därmed kunde plockas isär och undersökas. Hur fungerar egentligen alla tekniska prylar och vad är allting inuti?

”Utbildningen i förskolan ska ge barnen möjlighet att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld samt lösa vardagliga problem. Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen” (Lpfö18)

” i en sladd finns, finns det minst 10 guldiga sladdar till” – S”

VATTEN OCH MILJÖ

På Filuren samtalar vi ofta om vattnets betydelse och hur viktigt det faktiskt är att ta hand om våra vattenkällor. Idag har vi jobbat med material från hsr.se (håll Sverige rent) och barnen fick i uppdrag av vår maskot Isa att hitta skräpet” i havet!

Kan du hitta skräpet?
Sugrör hör inte alls hemma i havet om ni frågar våra små Filurer.

”En positiv framtidstro ska prägla utbildningen. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig” (Lpfö18).

NAMNGIVNING AV STURE

Idag har vi på knyttet tittat på ett klipp med hajar som simmar i havet. Barnen ville se flera gånger och var verkligen intresserade av de stora djuren, de blev matade med fisk och det var det många som pratade om efteråt, hajar gillar fisk!

Vi på knyttet har skaffat en stor haj som tittar på oss när vi leker och vill vara vår kompis. Idag bestämde vi namn på hajen, namnet är STURE.

Sture har stora tänder, fenor och gälar som de andas med.

BEGREPP & BEGREPPSPAR

Idag har lilla Filuren haft en undervisningsaktivitet kopplad till läslyftet. Vi har upptäckt och rört oss bland olika matematiska begrepp som (mycket- lite) samt (stor och liten).

vi fick polarpost av vår maskot Isa som frågade om barnen kunde hjälpa henne att undersöka olika matematiska begrepp.
bara för att någonting är stort betyder det inte att det är tungt va? den stora ballongen flöt men det gjorde inte den lilla pärlan.

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp” (Lpfö18)

HALLOWEENFEST

Idag har vi firat halloween på Stavsjö Förskola. Vi hade läskigt fika, långbord och disco! Vad är halloween och vad är det man egentligen firar? Vi pratade om att denna högtid är till för att bland annat ägna en extra tanke åt dom som inte finns med oss längre och att vi är tillsammans och gör nåt speciellt.

Tack alla barnen för en kanondag <3