FLYTA – SJUNKA

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära. Lpfö 18

Idag fick barnen prova att hämta en leksak var och så skulle vi se om den kunde flyta eller sjunka. Det var uppskattat att få välja ut en egen sak som skulle ner i vattnet, det blev olika saker, flera olika djur, en bil, en magnet, gaffel mm. Flera av sakerna flöt medans många sjönk. Vi provade först en i taget men sen ville flera av barnen att allt skulle i. Det blev många skratt och lite blöta blev vi också.

DIGITALISERING I BARNENS PROJEKT

Programmering på Filuren. Barnen fick möjlighet att träna på riktningsspråk, programmering, samarbete, felsökning och logiskt tänkande. Det bästa av allt är att vi kan använda Bee-Boten i det befintliga projektet vi jobbar med. På så sätt kopplar vi samman olika lärprocesser med varandra och barnens intressen faller in naturligt i det digitala lärandet.

PÅSKFIRANDE 🐣

Idag har vi på Stavsjö tagit reda på varför man firar påsk. Vi alla är överens om att det är väldigt kul att leta påskägg och prata om påskharen iallafall.

Glad påsk allihop önskar vi på stavsjö förskola 🌼

SKRÄPPLOCKARDAGARNA 2021

SKRÄP I HAVET, VÅR VÄRSTA FIENDE!

Idag har vi på Stavsjö Förskola, efter mycket faktafilmer och information på hsr.se, tagit oss ut för att plocka skräp i naturen. Vi har samtalat om vikten av att inte skräpa ner och även om de förödande konsekvenserna av att slänga skräp i naturen.

Följ kampen mot skräpet på hsr.se precis som vi!
Vi förberedde oss och tog till oss kunskap under veckan om vad skräp i naturen medför för konsekvenser. Vi vet numera att allt skräp som slängs i naturen till sist hamnar i vattnet. Och år 2045 räknar forskare med att det finns fler skräp än fiskar i våra hav.
Såhär kan det se ut på en promenad om man har skräpplockarglasögon på sig, vi är på havens sida och säger STOPP till alla som bidrar till att skräpet hamnar där det inte ska!
Här kan vi se resultatet av bara en timme ute i naturen, i lilla Stavsjö. Vi har gått med som aktiva skräpplockare på hsr.se och vi arbetar med cirkulär ekonomi, det vill säga återvinn, återanvänd & reparera.

UPPTÄCKARGLÄDJE OCH VÅRKÄNSLOR

Idag har stora Filuren undersökt omgivningen kring förskolan, närmare bestämt efter specifika vårtecken. När vi väl uppmärksammat olika vårtecken fungerar vårat digitala verktyg lärplattan utmärkt för att ta reda på mer fakta om respektive blomma och liknande.

utbildningen ska också ge barnen förutsättningar för att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen” (Lpfö18)

Idag bjöds det på kycklinggryta med pasta i vårsolen 🍴🍝

VITHAJEN

Denna vecka introducerar vi, sist men inte minst, den store vithajen. Vithajen är sist ut av hajarna i vårt hajtema, men vattenprojektet fortsätter…

(idag har vi även haft lite introduktion på filuren för några knyttar som snart ska börja hos oss)

”Utbildningen i förskolan ska ge barnen möjlighet att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld” (Lpfö18)