PÅSKFIRANDE 🐣

Idag har vi på Stavsjö tagit reda på varför man firar påsk. Vi alla är överens om att det är väldigt kul att leta påskägg och prata om påskharen iallafall.

Glad påsk allihop önskar vi på stavsjö förskola 🌼

SKRÄPPLOCKARDAGARNA 2021

SKRÄP I HAVET, VÅR VÄRSTA FIENDE!

Idag har vi på Stavsjö Förskola, efter mycket faktafilmer och information på hsr.se, tagit oss ut för att plocka skräp i naturen. Vi har samtalat om vikten av att inte skräpa ner och även om de förödande konsekvenserna av att slänga skräp i naturen.

Följ kampen mot skräpet på hsr.se precis som vi!
Vi förberedde oss och tog till oss kunskap under veckan om vad skräp i naturen medför för konsekvenser. Vi vet numera att allt skräp som slängs i naturen till sist hamnar i vattnet. Och år 2045 räknar forskare med att det finns fler skräp än fiskar i våra hav.
Såhär kan det se ut på en promenad om man har skräpplockarglasögon på sig, vi är på havens sida och säger STOPP till alla som bidrar till att skräpet hamnar där det inte ska!
Här kan vi se resultatet av bara en timme ute i naturen, i lilla Stavsjö. Vi har gått med som aktiva skräpplockare på hsr.se och vi arbetar med cirkulär ekonomi, det vill säga återvinn, återanvänd & reparera.

UPPTÄCKARGLÄDJE OCH VÅRKÄNSLOR

Idag har stora Filuren undersökt omgivningen kring förskolan, närmare bestämt efter specifika vårtecken. När vi väl uppmärksammat olika vårtecken fungerar vårat digitala verktyg lärplattan utmärkt för att ta reda på mer fakta om respektive blomma och liknande.

utbildningen ska också ge barnen förutsättningar för att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen” (Lpfö18)

Idag bjöds det på kycklinggryta med pasta i vårsolen 🍴🍝

VITHAJEN

Denna vecka introducerar vi, sist men inte minst, den store vithajen. Vithajen är sist ut av hajarna i vårt hajtema, men vattenprojektet fortsätter…

(idag har vi även haft lite introduktion på filuren för några knyttar som snart ska börja hos oss)

”Utbildningen i förskolan ska ge barnen möjlighet att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld” (Lpfö18)

VATTEN-EXPERIMENT PÅ KNYTTET

Enligt läroplanen för förskolan ska barnen ges förutsättningar till tänkande och kunskapsutveckling utifrån olika aspekter, exempelvis estetiska eller praktiska. Lpfö 18

Vi hällde vatten i ett glas och satte en papperslapp över, vi vände på glaset och släppte handen. Vad hände? Någon trodde att vattnet skulle rinna ut på bordet. Det rann inte ut utan vattnet var kvar på pappret. Testa gärna hemma ni också.
Sen ville vi också prova det som lilla filuren gjorde för ett tag sen. Rita en gubbe på en tallrik för att se om den dansar när det kommer vatten på streckgubben. Det funka, gubben dansar runt på tallriken, barnen skrattade och tyckte det var konstigt.