Utflykt Lönneberga

En underbar förmiddag i skolskogen fick vi med barnen på tisdagen. Härligt vårväder och fullt med aktiviteter. Barnen klättrade och byggde på kojor och övade sig motoriskt. Vi lekte Kims lek dör barnen ska gissa vilken som plockats bort. Först fick vi prata om vad det var för material som låg på filten och sedan öva minnet genom att komma ihåg.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

– motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,

– förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,

– förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik, Lpfö 18

Barnen fick också uppdrag att hämta olika saker. Till exempel 5 pinnar, något mjukt, något hårt, något som är lika lång som sin sko, m.m.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

– förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta, Lpfö 18

Vi utmanade några av barnen att skriva sina namn med hjälp av pinnar och material från skogen.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

– intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap, Lpfö 18

Vi fick med oss väldigt mycket från den härliga stunden i skogen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.