Färgglada former

Förra veckan gjorde vi följande på vårt tema arbete. Barnen fick först välja färg och form och sedan klippa ut dem olika geometriska formerna och till sist bestämma i vilken ordning formerna skulle sättas på ett snöre.

När vi var klara med att klippa formerna laminerade vi och hängde upp dem på ett snöre i fönstret. Såhär fint är det nu i våra förnster på Valarna!

Kan vi gå på utflykt idag?

Den frågan fick vi idag av ett barn och vi hade ingen anledning att säga nej så vi svarade: jaa det kan vi faktiskt göra!

Vi berättade för alla Valar under fruktsamlingen att vi skulle gå på utflykt idag, eftersom vi inte gick iväg i tisdags. Oj vad glada alla blev. Tänk att våra utflykter är så uppskattade. Därefter tog vi på oss kläder, västar och stod redo att lämna gården. Vi gick till skogen!

Vi går högst upp och tittar ut över alla husen.

Några barn ville titta närmare på insekter så vi plockar fram en burk med ett förstoringsglas på locket. Nu måste vi hitta några insekter.

Ja titta! Vi hittar en myrstack och plockar försiktigt ner två myror i burken.

Vi tar en liten prommenad i skogen och hittar en stenmur som barnen blir väldigt fascinerade av.

Vi hittade ”fågelhus” som ett barn uttryckte det. Fyra stycken varav ett var trasigt. Lena berättar lite om holkarna och barnen lyssnar fokuserat. Vi hade en riktig trevlig stund tillsammans i skogen.

Vi målar och målar…

… med tjockt och med tunt!

Idag har vi målat lite och varit ute på förmiddagen. När vi kom in tog vi fram maracas ägg och skakade takten till våra namn. Sedan sjöng vi Bä bä vita lam och skakade våra ägg.

Fantastiska teckningar av våra unga konstnärer.

Och precis som alla andra dagar har vi idag även läst en hel del böcker. Barnen plockar fram böcker på eget initiativ i både sagorummet och vid bokhyllan i stora rummet. Härligt att se!

Färg och form

Vi på Valarna har startat igång vårt tema Färg och form. Barnen är uppdelade i tre grupper där vi tittar närmare på färger och några geometriska former. Förra veckan fick en grupp färglägga en bild bestående av olika former som bildade en gubbe.

Bilderna hängde vi upp på fönstret.

Idag fortsatte vi med temat och resterande grupper fick titta på cirklar, trianglar och kvadrater i olika färger. Därefter fick alla välja varsin färg eller form och leta efter ett föremål som har samma färg som sin egen.

Barnen var superduktiga! Alla kommer tillbaka med ett föremål och visar stolt upp dem för sina kompisar.

Allsång på Culturum

Idag gick Valarna till culturum för att delta i en allsång. Det bjöds på sång, dans och musik med olika instrument. De två figurerna som ledde allsången heter Lapprika och Papprika. Dem sa att idag är det internationella barndagen och att vi skulle fira den tillsammans.

Eftersom vi fick veta att det skulle vara en allsång så hade vi såklart tränat på sångerna en period innan för att kunna sjunga med. När vi kommer tillbaka till förskolan diskuterar vi allsången och barnen får säga en tanke om vad dem sett.

”Det var bra för vi sjöng så bra” sa ett barn.

”Det var roligt, min favorit var sången om herr Gurka” sa några barn.

”Bravooo” var en annan tanke av ett barn.

Loppor

Idag tillverkade vi loppor som vi kommer att använda i barngruppen. Den första loppan är en ”vanlig” loppa i olika färger där det finns olika uppdrag under varje flik. Vi använde den idag på samlingen innan lunchen. Barnen får säga en siffra, vi räknar tillsammans och sedan får dem välja en färg på loppans insida och följa instruktionerna.

Vi tillverkade även en sagoloppa som vi kallar den. I den loppan finns alla sagor i världen! Sagoloppan kan användas tex vid planerad läsning eller spontant i en samling. Kanske låta barnen använda loppan och träna på att själva berätta sagor och använda fantasi. Eller låta sagoloppan välja en saga till läsvilan.

Kalaha

Förra veckan tog vi fram ett nytt spel för dem äldsta barnen. Spelet heter Kalaha och är ett matematiskt spel som kräver logiskt tänkande och strategi. Spelet går ut på att flytta kulorna och samla så många som möjligt i sitt egna bo.

Imse vimse spindel

Förra vecka upptäckte vi en spindel på väggen, den satt ganska högt upp så det var svårt att se den riktigt. Elin bestämmer sig för att plocka ner spindeln så att vi kan ta en närmare titt på den. Barnen blir nyfikna och en del blir lite rädda men Elin försäkrar barnen att spindeln är snäll.

Vi studerar spindels långa ben, hur den kryper fram och tillbaka på pinnen, färgen, storleken och vi fick se när spindeln hängde i en tunn tråd som var osynlig. Vi sjunger imse vimse spindel och bestämmer oss för att döpa spindeln till Imse Vimse. Vi lägger ner Imse Vimse i en hink där han syns ännu tydligare.