Vårtecken på förskolan!

Vårtecken på förskolan kan vara när:

  • Småkrypen och sniglarna tittar fram igen
  • Överdragsbyxorna åker på eller av beroende på hur varmt det är/ om det är blött eller torrt ute
  • De barnen som ska börja i förskoleklass i augusti börjar leka puss-kus
  • Och de börjar sin överinskolning till sina blivande skolor
  • Sandlådan återigen är grävbar, så man kan göra sandkakor, kulbanor m.m
Två eldlusar sitter ihop bakdel mot bakdel
Dessa eldlusar/ dödgrävare intresserar de flesta barnen, kanske på grund av sina färger och mönster. Idag var det ett barn på Björken som hittade några som satt ihop. 
På bilden syns en gråsugga som är i ett barns händer.
Ett barn har hittat en gråsugga.

 

Några barn grävde i sanden, så det blev en kulbana. De diskuterade tillsammans, gjorde om, provade att släppa kulan, blev det inte bra så diskuterade igen, gjorde om ….

 

Barnen i Bladets grupp har gjort en fågelholk tillsammans med vår snickare Tomas. Inga fåglar har flyttat in ännu, kanske behöver vi göra en skylt som talar om att holken är ledig?

– Det är nästan som matte! Jag älskar matte!

Ett barn ville använda Blue-bot. Syftet är att barnen ska bli medvetna om att de påverkar hur Blue-bot ska röra sig mot ett givet mål.

Hur många gånger behöver vi trycka? Ett barn räknar alla prickarna på duplobitarna och kommer fram till att det är tjugonitton prickar. Men om vi skulle trycka så många gånger kommer den sååå långt!

– Det är nästan som matte!’

– Ja det är matematik, uträkning , multiplikation och programmering.

– Jag älskar matte!   När några andra barn ansluter så säger barnet: – Man ska inte bara trycka på pilarna, man ska tänka också!

Blue-bot åker under ett mål gjort av duploklossar.
I vår läroplan står det att :Barnen ska få möjlighet att utveckla sin matematiska förmåga och följa sina resonemang. – Ibland lyssnar den inte och åker åt fel håll.Här måste man inte bara trycka på knappar en gång, sväng, rakt KLAR i MÅL. De diskuterade och provade igen och var glada när de lyckades få in Blue.bot i mål.

Idag har ett barn haft en föreläsning om sitt sportlov i Umeå

En av våra kompisar har varit i Umeå på sportlovet, och ville visa oss bilder därifrån. Hen fick ha en föreläsning för oss på Linden. Barnen undrade vad en (is)tapp är? Vi fick lära oss att om man borrar i is, så kan man fiska med ett litet fiskespö. Flera av barnen vill att ni föräldrar skickar in bilder så de också kan få visa oss och berätta.  Det behöver inte vara bilder från resor, utan kanske på husdjuret där hemma, eller hur det ser ut där du bor? Vår mail är linden.oppeby@nykoping.se

– Man borrade hål i isen. Fisken var död.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga. Det här barnet ville som det barnet som tidigare haft ”föreläsning” stå på en stol och berätta om bilderna. En pedagog fick vara bildbytare när barnet sa till när det skulle bytas bild. Barnet berättade med tillit till sin egen förmåga om bilderna.

– Det är en killfågeln som hämtar mat. Vi får en föreläsning om Bali!

En av våra kompisar har varit på Bali. Han hade med sig bilder som han berättade om på ett väldigt kunnigt sätt.

– Killfågeln hämtar mat , honan vaktar ungarna.

På förmiddagen fick Blomman lyssna på föreläsningen och på e.m var det Bladets tur. Barnen tyckte bilden där en var utklädd till apa var väldigt rolig! Barnen ska ges möjlighet att iaktta och reflektera på förskolan. Och alla vi som lyssnade fick något att fundera på 😃. Om någon vecka kommer ett barn hem från ett annat land, då hoppas vi att det barnet vill berätta och visa bilder!

Att få förundras tillsammans….

Att som pedagog få vara med när barnen upptäcker ”nya” saker är   så roligt.                                  När de upptäcker att om man tillför ljus bakom en korg blir det rutigt mönster….       Vi lånade ”isblock” från Björken och frågade barnen – Vad händer om du sätter dit en färgad kloss där? Hur ser det ut om ni bygger i fönstret? Det lät wow! Kolla! Det är som is.

Att få vara med barnen när de upptäcker och vi får förundras tillsammans.  Men samtidigt tillföra vår erfarenhet av att ljuset reflekteras om det gör si/så Det är en av de bästa sakerna med att vara pedagog 😄

Konsert med bröderna Lindgren!

 Blivande 6-åringarna var på konsert i Oppebyskolans aula.

Vi lånade med några barn som var yngre också.

– Kolla austronaterna! ( musikerna var klädda som det)

– Skolpolisen ( var snäll, vi fick skrika jääääättehögt)

De sjöng olika sånger som de själva hade gjort.

Lyssna gärna på dom, de finns på Spotify!

🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶

 

 

 

Vart tar vi vägen om förskolan brinner ner? Vi gör studiebesök på brandstationen.

Det började med vår brandövning som vi hade i höstas, då vi fick skynda oss ut i bara strumporna! Då fick barnen frågan:        – Kan man köpa nya saker?                                     – Ja.                                            – Kan man köpa nya barn?  ??? Neeej.                                         Då förstod barnen bättre bättre varför det är viktigare att få ut alla, än att vi får på oss kläderna. Senare har några barn funderat på var vi skulle ta vägen om det brinner på vår förskola. Vi kanske inte kom ihåg att fråga det på det fantastiska studiebesöket på Nyköpings brandstation. Ni kommer få se och höra mer om det besöket😀

När rundvandringen var slut fick vi varsin brandhjälm.

Om det ryker så ska man krypa berättade och visade Eva för oss. Den giftiga röken stiger uppåt.
De. hade en tvättmaskin som tvättade slangar! Det fanns massor av slangar.

Barnen lyssnade intresserat och kunde svara på många frågor som Eva hade. Vi fick en läxa – att titta om vi hade brandvarnare hemma, har NI det?

Var finns Ipaden – lärplattan i läroplanen?

I vår läroplan står det att barnen ska få möjlighet att utveckla sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse , sång och musik, dans och drama. Det får vi tex möjlighet genom att tex koppla lärplattan till vår projektor. Då kan vi dansa till Let´s dance, åka till rymden när vi äter frukost, lyssna på klassisk musik när vi målar, göra egna filmer med prat, sång teckningar, lego mm. Vi hoppas att vi får lära oss hur man gör greenscreen också….

Med detta önskar vi trevlig helg!

– Flingor ser ut så här!

På Ipaden fanns musik av Vivaldi, de fyra årstiderna, vintern.
– Jag målar ett gammalt träd, det som är böjt.

När bara några barn målar i taget, har vi möjlighet att prata om färgerna som syns i snön, är den helt vit eller? Vi såg också skuggan av björken i snön, men sen var den borta, var tog den vägen? Barnen fick skissa med kolkrita och sen blanda olika nyanser med blå och vit färg.

 

 

– Kan man använda pinnarna? – några barn arbetar med lera.

På förmiddagen kunde barnen i Blomman få prova på att arbeta med blålera utan kavlar och formar, vilket vi oftast använder annars. Genom att få jobba med händerna och pinnar så blev det ett helt annat sorts skapande.

– Jag ska göra min pappa ledsen.
Det fanns kuber, rullar och plattor av lera och knivar och pinnar när barnen kom till bordet.
– Jag river!!! Jag som pedagog tyckte det var roligt att se att det här barnet tog sig an leran med samma förtjusning som hen gjorde med playdoo för nästan tre år sedan på Björken!
– Jag gör mamma.
Barnen kom på många sätt att använda pinnarna med leran, de gjorde ansikten, mönster, kycklingspett och som på största bilden – beyblade!
Vi gjorde en bro som lerbilar körde över.