Röda Lastbilen provar nya elcyklarna

Den här veckan har barnen på Röda och Lila Lastbilen arbetat med bokstaven C. Cykel börjar på bokstaven C. Så idag gav sig barnen på Röda Lastbilen ut på provkörning med våra nya elCyklar. Det var förväntansfulla barn som satte på sig hjälmar och spände fast sig vid sätena. Barnen berättar;

”Jag tyckte att det var jätteroligt! Cykeln är svart. Vi sitter i en låda. Jag trodde den skulle vara blå. Den med el i sitter bak på pakethållaren. Det var grymt att åka elcykel! Det var bara handbroms. På en vanlig cykel är det fotbroms. Ingela var jättestark som kunde trampa. Men i backen var vi tunga.”

Hur var det att åka elcykel?

” Roligt att åka snabbt. Det var kul. Det var jättekul. Kul! Det gick fort. Jag tyckte att det var jättekul att åka elcykel när det gick snabbt. Det var jätte, jätte, jättekul! Det var jättekul, men jag tyckte att det gick lite för fort. Jag tyckte att det var kul när vi åkte 25 km i timmen. Kul! Det var kul när det gick fort.

Idag var det också premiär för vår boklåda från biblioteket som kommit. Full med olika böcker om bokstäver. Barnen fick välja mellan två böcker och sen hade vi sagostund med Alfons och Halvan.

Till vilan fick ett av barnen fick välja bok. Det blev boken A som i Agata Ö som i Öivind av Jenny Wik.

När vi såg grodan blev vi väldigt sugna på godis och fredagsmys. Så innan mellanmålet hade vi fredagsdisco med ”vår” låt Happy som efterföljdes av fler låtar.

TREVLIG HELG!

Invigningsfest på förskolan

Så hade äntligen det blivit dags….i onsdags bjöd vi in till invigningsfest på förskolan. Hela förskolan samlades ute på förskolegården för att inviga vårt nya växthus och de nya sovplatserna utanför Lådbilen.

Till pampig fanfar gick vi bort till växthuset.

Ett av de äldsta barnen från Röda Lastbilen fick klippa av bandet.

Sen fick varje barngrupp gå in och titta i växthuset. Det är en hög tröskel vid växthuset som var lite klurig att ta sig över. Då är det bra att ha en hjälpandet hand att hålla i. Här inne ska vi till våren plantera och odla både blommor, grönsaker och rotfrukter. De äldsta barnen har redan börjat önska vad de vill plantera.

Sen invigde vi sovplatserna. Även här fick ett av barnen från Röda Lastbilen klippa av bandet.

Sen gick vi alla in och tittade på sovplatserna. Alla barnen fick plats och undersökte sovplatserna och några provade. Några barnen tittade på utsikten.

Sen satte vi igång musik och dansade.

För de äldsta barnen bjöds det sedan på popcorn och saft dagen till ära.

På kvällen fortsatte det med invigningsfest för vårdnadshavarna. Vi började med lite mingel på förskolegården och vår kock Jojje bjöd på snittar och höstte eller saft. Vi har äntligen fått våra elcyklar som fanns till beskådan och provkörning.

Efter invigningen var det föräldramöte för alla vårdnadshavare.

Trevlig helg!

 

 

 

 

Blåa gänget i skogen

Idag har blåa gänget gått till skogen i härligt höst väder.

Vi hittade några bär som vi undrade vad det var. Vi tog kort och när vi kom tillbaka till förskolan kollade vi i vår natur bok.

Det visade sig att det var liljekonvaljen som fick bär på hösten. Vi konstatera att dem inte gick att äta för dem var giftiga.

Vi hittade massor med fina pinnar som vi tog med hem till vårt utflykts bord. Vi jämförde också pinnarna. Vilken pinne är längst? Vilken är kortast?

Vi samlade också ihop kottar, vi pratade om vilka kottar som kom från vilket träd. Vi pratade om ekorren som tycker om att äta grankottar. Tillbaka på förskolan sjöng vi om ekorren.

Vi hittade också massor av olika svampar som vi undersökte.

Vi avslutade givetvis med att kättra upp för det höga berget.

Kreativt skapande på Lådbilen

I veckan var det dags för Lådbilsbarnen på gröna sidan att påbörja ett kreativt skapande med det naturmaterial som vi tidigare plockat med oss från skogen. Med hjälp av glasburkar, färg, lim och löv fick de barn som önskade skapa en ljuslykta.

Under skapandet använde barnen sina sinnen: de kände, tittade (och hade nog gärna provsmakat på färgen). Barnen tog sig an materialet på olika sätt. Ett barn fokuserade på att dela det stora och spröda lövet i flera smådelar medan ett annat barn koncentrerat fyllde den ihåliga burken med olika naturföremål.

Nu kan barnens lyktor lysa upp höstmörkret inne hos oss på Lådbilen.

Vi tar Ronja med oss i yogan

Idag hade 5-årsgruppen på röda Lastbilen utvecklingspedagog Susann på besök hos oss. Med sig hade hon en ny yogasaga som passar ihop med vårt sagoprojekt – en Ronja Rövardotter yogasaga.

I yogasaga fanns Ronja, Birk, Rumpnissar, Grådvärgar, Vildvittror, Vildhästar och vi hade också rövarvila. Väldigt spännande!

” Yogasagan var bra. Den var jättebra. Att göra vildvittran var lite svårt.”

Vi har också den här veckan börjat med bokstaven B.

 

 

5-åringarna på Jazzmagi

Den här veckan har 5-årsgruppen på Röda Lastbilen haft kulturvecka. I måndags var vi på teater. Idag var på konsert med gruppen Jazzmagi.

Här om dagen hade vi pratat om de olika blåsinstrumenten som musikerna skulle använda, saxofon, trumpet, trombon och flöjt. Vi hade också lyssnat på jazz.

När vi kom till konserten fick några av barnen mäta sig och se om de var längre än saxofonen. Vi fick också gissa hur gammal den var, den var tjugoåtta år.

Sen började de spela, de gick runt oss och med trombonen kittlade de oss, eller spelade på huvudet – det blev mycket skratt. Sen förvandlades instrumenten till kikare och en paddel. De pratade om att jazz handlar om att improvisera – ett lite krångligt ord som betyder att man gör saker som man kommer på precis just nu, som vi inte har planerat.

Några av barnen fick prova att spela instrument och lärarna med. Sen fick några barn prova att dirigera musikerna. En dirigent bestämmer hur musikerna ska spela genom att visa med armarna.

Vi fick lyssna på många härliga låtar och dansa med i ett långt tåg efter musikerna, precis som de gör i New Orleans i USA där de spelar mycket jazz.

För att ni ska få höra hur härlig musik vi fick lyssna på kommer här två små smakprov.

91FC4A02-2A1C-4ABA-9DC8-FB8E505A6424

87E6F4AC-CE81-430F-91C0-E194974DF1B6

Vi fick äta lunch lite senare idag, men det kompenserades av att vår kock Jojje åt med oss. Barnen hade jättemycket att berätta.

Efter vilan målade vi hösten, bokstaven A-böcker och tittade på bokstaven A. Sen tittade vi på jazz från Disneyfilmen Princessan och Grodan.

TREVLIG HELG!

 

Lådbilsbarnen möter hösten

Ett grupp Lådbilsbarn avslutade veckan med att gå till skogen. Väl framme i skogen möttes vi av hösten. Löv i olika färger hade fallit till backen. Vi gick och kröp fram på stigen för att nyfiket utforska föremålen på närmare håll. Tillsammans plockade vi med oss lite löv i en påse, som vi sedan tog med oss tillbaka till förskolan. Tanken är att barnen ska få skapa ljuslyktor med det upphittade naturmaterialet.

Barnen spatserade vidare runt i skogen. De tog sig över rötter och hoppade från stenar. Det blev en riktig utmaning för motoriken!

Vi önskar er en trevlig helg tillsammans med era barn!

5-åringarna går på teater

Idag var dags….för att gå på teater. Det var pirriga, förväntansfulla och spända barn i 5-årsgruppen som såg fram emot att få gå på teater. Vi var inbjudna att komma och titta på teatern Rätt som det är med Teater Sörmland och Teater Kung & Drottning.

Eftersom vi var nyfikna gick vi väldigt snabbt till Stenkulla skolan och hann med att leka lite i Jupiterlekparken. När vi kom in på skolan mötes vi upp av tidigare Malmbryggshagen barn och andra elever. En av dem erbjöd sig att visa oss runt och vi fick guidad tur på skolgården.

Sen blev det dags. Teatern handlar om barns rättigheter. Det blev succé – barnen skrattade och levde sig in i samspel med skådespelarna Paula och Kari. De omvandlades till karaktärerna Lika och Olika och vi möte dockan Iris som kunde läsa utan att se. Hur gör man det? Vi fick också träffa ormen Omar som blev ledsen när han kallades slemmig.

Det var härlig musik. Ett smakprov här;

Vi fick fina kort av skådespelarna som sitter på barnens hyllor. Om ni går in på hemsidan kan ni lyssna på sångerna från idag. Information om teatern på baksidan av kortet.  Tillbaka på förskolan fick barnen berätta om sina reflektioner kring teatern utifrån ett brev vi fick av Lika och Olika. Vi lyssnade på sångerna under vilan.

 

 

Sagoprojekt Ronja Rövardotter

Efter att barnen dragit varsitt Rörelse ABC-korten och vi ringlat oss som Ormar, Snurrat, Hjulat, och Vilat ritade några av barnen klart sina Rövarborgar.

Vi berättade också att vi i 5-årsgruppen på måndag ska få gå på teater. Men vad är en teater? Vad trodde de att den skulle handla om när de hörde titeln på teatern; Rätt som det är.

Sedan fick de se bilden som vi fått på posten. Tänkte de annorlunda nu? Vad trodde de att den handlade om då?

Barnen berättar;

Efter lunchen gick vi upp på Loftet och och lyssnade på Ronja Rövardotter. Men idag var vi inte själva på loftet. Inne i Mattisborgen bor små varelser som vi kommer få ha att gosa med när vi lyssnar på sagan.

Innan vi gick ut körde vi vår fredagslåt.

TREVLIG HELG!

Möten med alfabetet

Barnen på Röda och Lila Lastbilen är sedan vi presenterade Bästa bokstaven från UR väldigt nyfikna på bokstäver. Så vi kommer inom vårt olika projekt erbjuda många olika möten med bokstäver och alfabetet.

Vi har tillexempel introducerat ett rörelseABC där vi får olika uppdragskort med rörelser till bokstäverna. Mycket skratt och rörelse tillsammans blir det.

Vi kommer också möta alfabetet och bokstäverna genom musik, böcker och kreativt skapande. Under nästa vecka börjar vi med första bokstaven i alfabetet – A. Till det kommer vi även att prata om hur vi tecknar bokstäverna på teckenspråk. Kan du din bokstav på teckenspråk?

Barnen berättar om sina magiska möten. Genom att lyssna på varandra utvecklar vi vårt språk.

Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning. Läroplanen 2010 (reviderad 2016)