Gula Lådbilen: barnens egeninitierade lek och projicering

Vi startade dagen utomhus med dans och lek. Sen gick vi in och delade in barnen i mindre grupper, för att kunna vara med härvarande och utmana dom i deras lek. Genom våra olika undervisningstillfällen tränar barnen på turtagning, lyssna på varandra, dela med sig och samarbeta. Vi pedagoger ser att barnen använder de erfarenheter och kunskaper som de lärt sig i våra undervisningstillfällen i deras egeninitierade lek. Detta ser vi genom bättre samarbeten mellan barnen, mindre konflikter samt att barnen delar med sig mer. Barnen blir inspirerade av våra böcker om Ajja och Bajja, denna inspiration ses också i deras lekar. Idag har barnen haft fullt upp med olika lekaktiviteter.

Efter att barnen varit indelade i sina olika grupper samlade vi alla barnen och byggde upp en ny miljö med hjälp av projicering. Vi upplevde att barnen tyckte det var roligt och spännande. De försökte röra mönstret som visade sig i tyget och på väggen. Vi såg färgerna, blå, gul och röd.

Ha en fin torsdag och ta hand om varandra 🎨💛

Plötsligt kom Pelle Svanslös och hälsade på!

Strax innan lunch idag så märkte vi att det var någon som stod och knackade på våra fönster och när vi kikade vem det var så kunde vi se att det var Pelle Svanslös som stod utanför blåa lastbilen! Han såg frusen ut så vi gick till hallen för att släppa in honom. Pelle vart väldigt glad över att få komma in i värmen och han blev riktigt imponerad över alla han kunde hitta på vår avdelning.

Barnen visade Pelle runt med stor entusiasm, de berättade om sina hus, de visade Pelle råttan som hade bitit av honom svansen men att Pelle inte längre behöver vara orolig för vi har ju fångat råttan i en fälla. Pelle undrade om vi hade fått hans svar på brevet som vi skickade för länge sedan och barnen visade vart det fanns och Pelle hjälpte oss att läsa det en gång till och vi kom ihåg en hel del fast det var länge sedan vi fick post av Pelle. Pelle var väldigt fascinerad av vår fina berättarpinne och ville gärna låna den när han skulle läsa upp brevet.

Hoppas Pelle kom tillbaka med bussn till Uppsala och att han snart vill komma och hälsa på igen 🙂

Gula Lådbilen: berättande och lärmiljöer

Vi har utifrån vår kompetensutveckling, Läslyftet har vi arbetat med våra lärmiljöer med fokus på våra bokhörnor. Vårt mål är att öka barnen intresse för böcker samt ha boksamtal eller högläsning med barnen varje dag. I vårt arbete med läsmiljöerna har vi pedagoger reflekterat kring: vilken litteratur har vi på avdelningen? Vilka böcker visar våra barn intresse för? Vilken typ av berättande gillar barngruppen?

Vi har faktaböcker om djur och skönlitteratur. Barngruppen visar intresse för Ajja och Bajja böckerna, därför valde vi idag att introducera två nya böcker om Ajja och Bajja. Vi pedagoger upplever att våra boksamtal uppskattas av barnen men barngruppen uppskattar även högläsning av böcker. Därför började vi idag med boksamtal med våra nya böcker. Vi tittade på bilderna och berättande vad vi såg sedan läste vi boken högt.

Vi fortsätter träna på våra färger och deras tecken. Idag var det fokus på färgen gul. Vi letade i maten om vi såg färgen gul någonstans och vi hittade färgen!

Vi arbetar med att främja barnen samarbete och att vara rädd om varandra. Vi ser våra olikheter som positivt och värdefullt för att utvecklas och växa tillsammans. Vi tröstar varandra och har roligt tillsammans. Tänk vad en liten hand kan betyda 💛

Ha en fin måndag 💛

Gula Lådbilen: alla hjärtans dag pyssel och ambulanskörning

Idag har vi skapat teckningar till alla hjärtans dag, barnen har rivit papper och klistrat fast silkespappret. Vi fortsätter träna på veckodagen med tecken.

Barnens egeninitierade lek var idag inspirerades av dagens boksamtal om Halvan och boken ”Här kommer ambulansen”.

Ha en fin helg 💛

Vecka 6 på Gröna Lådbilen.

Den senaste tiden har vi utifrån läslyftet sett över våra läsmiljöer och hur vi pedagoger kan vara läsande förebilder. Vi har satt som mål att varje barn ska få minste en bok läst för sig varje dag. Därför ska det finnas böcker tillgängliga i varje rum som både barnen själva kan läsa och be en pedagog att läsa.

Ett exempel på detta är ett litet hemligt krypin vi gjorde i ordning i vår ateljé.

Vi har den här veckan skapat med olika material.

Barnen har fått måla utifrån karaktärerna i Ajja och Bajja.

Det andra materialet vi testade var grafitpennor som är mjuka och lätta att använda.

Veckan har även bjudit på en del experimenterande med snö och vatten, men mer om det en annan gång. Men här kommer ett lite smakprov i allafall.

Trevlig helg från oss på Gröna Lådbilen.

Vi arbetar med läsning och skrivning

I den röda gruppen har vi startat det nya året med ett bokprojekt. Syftet är att skapa lust och nyfikenhet till läsning. Barnen uppskattar projektet mycket och de längtar efter att få dela med sig av sin bok. Hittills har vi fått två mycket bra boktips. Vitello hittar en pappa – om Vitellos jakt på en pappa som han kan visa upp för sina kompisar.

Vi har också fått tagit del av boken Handbok för superhjältar som handlar om Lisa som hittar en bok om hur hon kan bli en superhjälte. Lisa är en modig och snäll superhjälte.

Vi har också startat upp ett bokstavsbarnets, då vi har sett en stor lust hos barnen inför att skriva. Några av barnen har börjat få ihop ord vilket har inspirerat de andra. Dem sätter ihop bokstäver och kommer och frågar, vad blir det här? Och visar stor glädje när vi ljudar ihop bokstäverna tillsammans

Vi har startat upp varje bokstav med att se programmet Bokstavshissen på Ur. Därefter har vi tränat på bokstaven på teckenspråk.

Tillsammans har vi även skapat ordkollage där barnen får skriva själva.

Vi har även färglagt bokstavsmandalas.

Vi önskar er en fin helg!

Gula Lådbilen: finmotorik och Ajja & Bajja

Dagens första undervisningstillfälle handlar om att främja barnens finmotorik genom att arbeta med play do lera. Barnen kavlar och rullar, de gör STORA bollar och små bollar. Vi gör pannkakor och tårtor. Barnen tränar på att skära i den mjuka leran. Barnen övar på att känna sin egen styrka, vad händer om jag trycker hårt på bollen som är gjord av lera? Hur hårt kan jag hålla i bollen om jag vill att bollen ska vara en boll?

Barnen ville fiska idag, så vi tog fram vattnet, fiskarna och det viktigaste fiskespöet. I detta undervisningstillfälle tränar vi på turtagning, lyssna på varandra, tecken och begrepp och finmotorik. I dagens samling pratade vi om Ajja och Bajja i parken. Vi tittade på bilderna och barnen fick berätta vad som händer på bilderna. Barnen är ännu fascinerande av hur mormor kan fastna i rutschkanan!?

”Hon är stor!” Säger ett barn

”Ajja hjälpa” berättar ett annat barn

Ha en fin torsdag ☀️💛

Gula Lådbilen: sång och färger

Vi startade dagen utomhus med dans och rörelse sen har vi arbetat vidare med våra färger och tecken. Vi sjöng nya sånger om färger som röd, röd, röd är mössan på mitt huvud.

Idag fortsatte vi träna på vår finmotorik genom att fiska i samlingen. Bakom fiskarna finns olika sånger.

Ha en fin onsdag 💛

Vi leker café och bakar scones med inspiration från litteraturen

Vi på Lila har börjat läsa LasseMajas Café mysteriet och med inspiration från boken har vi idag bakat scones. Vi läser recept, mäter upp i olika enheter och räknar. Vilka ingredienser behövs?

Hur många deceiliter behöver vi? ”Tvååå” Hur känns degen? ”Den var kladdig, men god”

Barnen inspireras och leker café inne i vårat alldeles egna café

Barnen har den senaste tiden visat på ett växande intresse för bokstäver. Vi har därav startat upp veckans bokstav och den här veckan arbetar vi med bokstaven Bb. Efter vilan tittade vi på på bokstavshissen och bästa bokstaven för att därefter färglägga bokstaven till vårat ”golvalfabet”.

Gula Lådbilen: Barnens egeninitierade lek

Idag har barnen fått välja fritt i leken. Barnen har fått styra och vi pedagoger har följt dem i leken. Vi har byggt en koja och lekt med våra klossar. Vi pedagoger tycker det är extra roligt när barnen väljer att i sin egeninititerade lek använda material som vi har i undervisningen. Vi pedagoger tänker då att vi planerar och genomför en undervisning som barnen tycker är rolig, lärorik och vill bygga vidare på.

I dagens samling fortsatte vi träna minnet och turtagning, lyssna på varandra och lära oss nya begrepp med hjälp av Kims lek. Vi använde våra sångpåsar för att hitta rätt sång, idag fick vi fem apor i påsen. Kan ni gissa vilken sång vi sjöng? Vi sjunger också om veckodagarna och tränar på tecken till alla veckodagarna.

Ha en fin tisdag och va rädda om varandra 💛