Tillsammans räddar vi världen

Den här veckan startar vi Skräpplockardagarna här på förskolan. Barnen på Blå Lastbilen är väldigt nyfikna på Sopsamlarmonstren och vi har besvarat deras frågor utifrån deras växande intresse. Under Skräpplockardagarna kommer vi lära känna Sopsamlarmonstren ännu mer.

För att börja prata om nedskräpning och hur viktigt det är att återvinna tittade vi idag på Barr och Pinne räddar världen från UR skola.

Det första avsnittet handlade om återvinning av glas och tidningar. Tjejen i filmen visste inte var de skulle återvinnas och det visste inte Barr och Pinne heller. Men barnen visste!

”Tidningen ska vara där inne! Hos den röda.”

”Här bor den!” Ja, i vår skaparverkstad bor PRASSEL som samlar på tidningar och teckningar som ska återvinnas.

Idag fick vi också titta efter vilket sopsamlarmonster som samlar på trasiga tallrikar. Vid avdukningen skedde en olycka och en tallrik gick i kras. Var ska den återvinnas?

När vi var hos Sopsamlarmonstren tittade vi också vilka som samlar på glas. Det var två monster. Barnen hittade dem snabbt.

GLAS-KLARA samlar på genomskinligt glas och GLASMO samlar på färgat glas.

Efter vilan ville barnen titta på Barr och Pinne igen. Vi tittade även på en kort film om hur glasflaskor återvinns och blir nya glasflaskor, colaflaskor eller glasburkar.

Nästa vecka är vårdnadshavarna till barnen på Blå Lastbilen välkomna att plocka skräp tillsammans med oss. Vill ni veta mer om Sopsamlarmonstren hittar ni det på mittavtryck.se

Earth hour med Pettson och Findus

I morgon är det Earth hour och det uppmärksammar vi genom att släcka lamporna inne på vår avdelning men också hemma hos Pettson och Findus. Vi har letat efter lampor i böckerna så vi ska kunna släcka dem.

Där är tre lampor, där är en till!

Barnen letar efter lampor och sedan trycker de på lampan och säger ”klick”. Nu är den släckt och vi kan spara energi, vi räknar och ser hur många vi kan släcka.

Klick, nu är den släckt, jag trycker på knappen

På uppevilan har vi sett på när Robin räddar världen genom att släcka lamporna när de är hemma och bakar, det blev visst lite kladdigt.

https://urplay.se/program/211015-radda-varlden-elektricitet

Barnen visar på stort intresse för våra sopsamlarmonster och idag har vi samlat skräp hos Metallika, Pappis och Plastis för att skapa återbruksmucklor.

Det är spännande att se hur något som först ser ut att vara skräp förvandlas genom lite kreativitet till en söt liten muckla. Barnen använder olika material, olika tekniker och visar framför allt på stor skaparglädje.

Trevlig helg önskar vi från avdelning Blå och kom ihåg era uppdrag till på måndag.

#EarthHourFörskola #Nyköpingskommun #BarnensBästaFörskola

Vad är energi? Varifrån får vi energi?

Igår tittade Blå Lastbilen på en film från URskola om Lampornas mat som handlade om matenergi. Vi kopplar det till vår undervisning inför Earth hour på lördag. Idag har vi tittat på filmen igen.

https://urplay.se/program/183981-lampornas-mat-matenergi

”Energi finns i solen. Det finns i kablarna och sladdarna. Det finns i lunchen. I mellanmålet. I frukosten. Keson. Frukten. I mjölken. I vattnet. Det finns energi i lampan. I vindruvorna. Jordgubbarna. Om man dricker lite får man energi. ”

Barnen vill släcka lamporna för att spara energi. Men vilken lysknapp trycker vi på om det finns fyra? Vi provar.

Barnen har börjat rita Lysien inför uppdraget som de ska genomföra på lördag. Hur många lampor kan vi släcka hemma inför Earth hour? Vi ska räkna och se hur många vi släcker tillsammans. Vi har skickat uppdraget till våra kompisar som är hemma också.

”Där är våran planet. Där bor vi.”

Men var lägger vi lampor som gått sönder?

”Vi får lägga dom i lamp-komposten. Hos Kompostina. Eller hos Glasmo?”

Sopsamlarmonstret som samlar på trasiga lampor heter Lysien. På uppdraget ritar vi sopsamlarmonstret Lysien. Men var bor Lysien på förskolan? Vi undersöker.

#EarthHourFörskola #Nyköpingskommun #BarnensBästaFörskola

Släck din lampa

På Blå Lastbilen har vi börjat förbereda oss inför Earth hour som äger rum på lördag 28/3 mellan klockan 20.30-21.30.

Earth hour är världens största manifestation för vår planet. Vi vill delta och engagera barn i miljöfrågor för att skapa en ljusare framtid. Vi kommer under veckan att arbeta med materialet från WWF – Earth hour för en hållbar utveckling.

Vi har i barngruppen att börja prata med barnen om hur viktigt det är att släcka lampan. Det gör vi utifrån en övning i inspirationshäftet med syfte om att göra barnen medvetna om att spara energi och el genom att släcka lampor i rum där ingen är.

Vi har introducera sången och rörelseleken Släck din lampa samt börjat prata med barnen om vad energi är, vad vår planet är och hur vi kan göra för att ta hand om vår miljö.

Vi har lekt och sjungit både inomhus och utomhus och är väldigt uppskattat av barnen. Vi har också börjat rita Lysien – sopsamlarmonstret som samlar på trasiga lampor.

#EarthHourFörskola #Nyköpingskommun #Barnensbästaförskola

Alla tvättar händerna – bort med virus och baciller

Hur gör vi för att skapa förståelse för barnen om varför det är så viktigt att tvätta händerna med tvål, i dessa tider viktigare än någonsin? Hur skapar vi meningsfulla sammanhang kring en vardaglig rutin som handtvätt som vi vuxna tjatar om?

På Blå Lastbilen valde vi att synliggöra vikten av handtvätt med ett litet experiment. Vi tog in en tallrik med vatten. Sen hällde vi i virus och baciller i vattnet (svartpeppar).

Vi tar tvål på fingret.

Vad händer när vi tar tvål på händerna när vi tvättar oss?

”Bacillerna flyttade på sig. Tvål på fingret. Bacillerna tycker inte om tvålen!”

Det blev en stor fascination hos barnen och diskussioner om hur viktigt det är att tvätta bort virus och baciller med tvål. Alla barnen vill tvätta med tvål. Vi hittade också musik som handlade om att tvätta händerna.

Så nu tvättar vi bort baciller och virus utan problem. Bort med bacillerna!

Vi uppmärksammar och känner igen!

Barnen på Lådbilen blir allt mer medvetna och känner igen flera av de former vi för närvarande arbetar med. Under en av våra skogsdagar uppmärksammade några barn ett par vägskyltar:

”Titta! En cirkel!”

”Där är en triangel!”

Under veckan har vi utforskat vår förskolegård för att se om vi kunde hitta några former utomhus och mycket riktig så kunde vi hitta en triangel, en cirkel och en kvadrat som är målade i olika färger ute på asfalten. Här samlades flera barn och vi undersökte hur många som igentligen fick plats i en kvadrat…

Kan du hitta någon utav formerna cirkel, kvadrat, rektangel eller trekant i närheten av där du bor?

Tre och fyra…fler och färre…

Igår kom tavlor med siffrorn 1 och 2 upp inne vid skötrummet på.Blå Lastbilen. Idag fick en mindre grupp barn undersöka siffran 3 och 4. Vi samtalar, räknar, jämför och letar efter material som vi hittar i antalet tre och fyra.

Vi undersöker siffran 3. Vi provar att räkna med fingrarna och visa, hitta tre saker och titta på siffran.

Vi har satt upp de nya siffrorna i skötrummet och räknat till antalsbanden.

I dagens avsnitt av Miniräknarna:

Miniräknarna ska spela tennis. Skön påstår att hon förberett allt, men upptäcker att bollarna saknas! Istället för att berätta skyndar hon på de andra ut i parken för att räkna och sortera det som tappats i parken. Till Sköns stora glädje hittar de något som kan användas som boll. Men innan de får spela måste de komma överens om vem som ska få fler bollar, och vem som ska få färre.

Vi har också börjat skapa EB matematikläraren, med små lådor. Barnen var väldigt nyfikna. Var det någonting i? Vilka färger såg vi? Vilka former var det? Kunde vi sortera dem?

Vi räknar tillsammans med miniräknarna

Nere på marken bland gräs och blommor bor Miniräknarna. Trots att de är väldigt små har de ett viktigt jobb att sköta, nämligen att organisera och räkna allt som tappas i deras gräsmatta. Med hjälp av humor, ramsor och regler undersöker de grundläggande matematik som att sortera, mäta och hitta mönster.

https://www.svtplay.se/miniraknarna

Vi har märkt ett ökat intresse hos barnen för att räkna och hur siffrorna ser ut. Utifrån det fokuserar vi lite extra på matematik den här veckan då det är matematikens dag på lördag. Idag har vi samtalat om antal och om siffrorna 1 och 2. Några av barnen var inne i vårat växthus och gjorde antalsband. De fick trä på plastkorkar från mjölkförpackningar på en bomullstråd. Vi räknade antal korkar:

En! En kork, där! Titta en Findus!

Vi letade efter saker som det fanns två av, vi hittar, två spadar, två krattor och två vantar.

Jag kan räkna en, två, tre, fyra, FEM! Jag med! En, två, TRE!

http://nationalkommitten.se/pi-dagen/

Våra siffror med sifferband har vi satt upp i skötrummet så där fylls det på under veckan så att vi kan räkna tillsammans.

Vi går på upptäcktsfärd

Idag var vi på upptäcktsfärd och letade efter våren. Kan vi se något vårtecken? Vad är ett vårtecken? Barnen berättar:

Cykla, plocka blommor, vattna, plocka blommor, växa blommor, mycket stora blommor, vattna djuren, djuren kommer till Kolmården.

Vi letar och hittar knoppar, videung och massvis med skräp. ”Nämen oj plast! Det ska ju inte ligga i naturen” Barnen plockar upp och är riktiga sopsamlarhjältar. De hittar skräp överallt och vi plockar upp.

Vi har tidigare arbetat med enkla maskiner och fokuserat på hjulet, hävstången och lutande planet. Barnen visar och berättar:

Titta, här är ett lutande plan!

De tar med sina erfarenheter och ser dem i nya sammanhang.

Tillbaka på förskolan sorterar vi skräpet i våra sopsamlarmonster och barnen vill är några med att lägga rätt sak på rätt plats.

Plast ska ligga här! Det är Plastis.

Tack säger vi till alla våra sopsamlarhjältar!

Tingel tangel triangel

Som en uppstart kring vår nya bok ”lille lustig i formlandet” så valde vi att börja fokusera på den form som lille lustig har- nämligen triangeln.  Vi pratade med barnen och frågade hur lille lustig ser ut  och vi fick till svar att han är gul och att han nästan inte har något hår. Vi pratade vidare om Lustigs form och benämnde ordet triangel. Vi räknade tillsammans lustigs hörn,.. 1,2,3.

Under en av våra skogsdagar fick barnen i uppdrag att samla ihop pinnar som vi senare skulle använda inne på förskolan. Vi samlade stora, små, korta och långa pinnar och när vi kom tillbaka samlades vi på mattan för att testa att lägga pinnarna som lustigs kropp- en triangel.  Barnen fick testa att lägga pinnarna själva, de hjälptes åt tillsammans, vi hjälptes åt tillsammans och tillslut så lyckades vi göre en triangel.

Vi har fortsatt att arbeta med triangeln genom att utforska med kroppen. Kan man göra en triangel med kroppen och på vilket sätt? Vi har tillsammans klurat ut lika olika sätt att göra trianglar. Genom att samarbeta och fundera en stund så kunde vi även göra en triangel med hjälp av våra kroppar. Vi lär och upptäcker på olika sätt.

Barnen har även fått skapa egna trianglar med ögon, ben och armar likt den triangeln som vi lärt känna genom boken. Dessa finns att kika på i hallen på både gröna och gula sidan.

Trevlig helg från oss!