Gula Lådbilen: berättande och lärmiljöer

Vi har utifrån vår kompetensutveckling, Läslyftet har vi arbetat med våra lärmiljöer med fokus på våra bokhörnor. Vårt mål är att öka barnen intresse för böcker samt ha boksamtal eller högläsning med barnen varje dag. I vårt arbete med läsmiljöerna har vi pedagoger reflekterat kring: vilken litteratur har vi på avdelningen? Vilka böcker visar våra barn intresse för? Vilken typ av berättande gillar barngruppen?

Vi har faktaböcker om djur och skönlitteratur. Barngruppen visar intresse för Ajja och Bajja böckerna, därför valde vi idag att introducera två nya böcker om Ajja och Bajja. Vi pedagoger upplever att våra boksamtal uppskattas av barnen men barngruppen uppskattar även högläsning av böcker. Därför började vi idag med boksamtal med våra nya böcker. Vi tittade på bilderna och berättande vad vi såg sedan läste vi boken högt.

Vi fortsätter träna på våra färger och deras tecken. Idag var det fokus på färgen gul. Vi letade i maten om vi såg färgen gul någonstans och vi hittade färgen!

Vi arbetar med att främja barnen samarbete och att vara rädd om varandra. Vi ser våra olikheter som positivt och värdefullt för att utvecklas och växa tillsammans. Vi tröstar varandra och har roligt tillsammans. Tänk vad en liten hand kan betyda 💛

Ha en fin måndag 💛

Publicerat av

Malmbryggshagensforskola

Välkommen till Malmbryggshagens förskola - en mötesplats för lekande lärande med gott bemötande i fokus. Här välkomnas du av engagerade pedagoger som möter ditt barn med glädje och en kock som har stor passion för matlagning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.