Inspirera barnen till att skriva

I vårt sagoprojekt Ronja Rövardotter har vi pratat om huruvida Ronja finns på riktigt. Vi har pratat om att hon fanns i Astrid Lindgrens fantasi. Men vad är fantasi?

”Fantasi är inte på riktigt. Man kan ha en fantasikompis eller en fantasikatt.”

När vi började prata om fantasidjur visade vi bilden på fabeldjuret Grip. Det fångade barnens intresse och vi pratade om att det även är en grip på Södermanlands landskapsvapen. I vår fantasi kan vi skapa vad som helst.

Som en uppgift inom Läslyftet ska vi pedagoger planera och genomföra en undervisningsaktiviet kring skrivande.

Barnen kan vara med om att skriva olika former av meddelanden, göra inköpslistor, menyer, recept, inbjudningar till föräldrar, texter till utställningar och så vidare. Texterna skrivs tydligt så att alla barn som deltar ser och kan vara med i kommunikationen. När den vuxne skriver ner vad ett barn föreslår så stärks barnets självkänsla. ”Jag kan vara med och påverka”. Hos barnet skapas också en medvetenhet om hur en text blir till. De ser att ljud motsvaras av tecken, tecknen bildar ord, orden bildar meningar.

Ur artikeln Barns tidiga skrivande av C.Fast (2017) som vi läst inom Läslyftet

För att koppla det till vårt sagoprojekt Ronja Rövardotter fick barnen idag uppdraget att göra sin egen saga utifrån sin fantasi och bli författare. Men först behövde vi tillsammans reda ut vad är en saga?

” Man kan läsa den. Eller skriva den. Eller lyssna på den.”

Men vad kan en saga handla om?

” En saga kan handla om vad som helst. Den kan handla om levande sopor.”

Hur gör vi en saga?

” Man skriver vad den heter. Man kan göra bilder.”

Utifrån barnens funderingar och erfarenheter började vi med att skapa framsidan på sagan. Det diskuterades, skapades och ritades.

De fick sedan bestämma titel på sin saga och skriva författarens namn. Förnamn och efternamn. Att skriva efternamnet var lite klurigt för det har vi inte övat på så mycket.

Vi har många spännande sagor att se fram emot att läsa. Innan vi gick ut på eftermiddagen fick vi se alla framsidorna och barnen fick berätta om sin saga.

Skapandet av sagor fortsatte sedan ute i leken genom att använda vatten och en pensel.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.