Knacka på flyttar in!

Nu har det gått ett par veckor i vårt projekt kring knacka på. Barnen visar fortsatt intresse för boken och nu har vi lärt känna dess karaktärer ännu mer. Det som vi även kan se är attt barnen, så fort vi bläddrar i en bok knackar för att byta sida. Vi fortsätter att benämna färger och barnen blir allt mer medvetna, börjar att försöka ljuda och gissa/säga rätt om de olika färgerna. Nu har vi även lagt ett större focus på de olika djuren som vi möter i boken och vi räknar dem tillsammans.

Miljön på både på gröna och gula sidan har fått besök av vår favoritbok och barnen kan hitta sagan på golv, väggar och dörrar och vi knackar som aldrig förr. Även vår temavägg börjar fyllas på, här står barnen gärna och tittar och pekar, kolla gärna!

Utflykt och uppdrag

Idag kom blåa gänget äntligen iväg på en promenad. Vi gick till den stora isen. Det var häftigt att se hur vattnet rann bakom isen och kolla på formerna som hade skapats.

Eftersom det är vänliga veckan har vi vänskaps uppdrag den här veckan. Det är ett sätt att uppmärksamma hur vi vill vara mot varandra. Dagens uppdrag var att säga något snällt till en kompis. Vi pratade om att man kunde berätta att kompisen var snäll. Men det var också snällt att fråga om kompisen ville vara med och leka. Uppdragen sitter på vår vänskaps tavla vi har börjat på den här veckan.

Idag har vi också för första gången ätit mellanmål i växthuset. Mysigt!

Vi uppmärksammar Vänliga veckan

Den här veckan är det vänliga veckan. Det vill vi uppmärksamma på förskolan. Barnen på Lastbilen kommer varje dag att få ett Vänskapsuppdrag. Här är dagens uppdrag.

Barnen på Röda Lastbilen har utifrån uppdraget pratat om vad vi kan säga för snällt till en kompis. Vi samlade det i en tankekarta.

Vi tittade också hur vi gör tecknet för snäll på teckenspråk.

Om vi klarar dagens uppdrag kommer vi sätta upp det i innerhallen. Barnen har gjort en tavla där vi kommer samla de uppdrag vi klarar.

Klarar ni dagens uppdrag?

Skymningsväsen i Mattisskogen

I Mattisskogen har vi i sagan Ronja Rövardotter fått vår. Ronja och Birk fångar vildhästar och är bekymrade över varför de vuxna inte kan vara sams. Barnen funderar;

”De kan säga förlåt. Eller ursäkta. Jag tror inte att de kommer bli kompisar.”

När Ronja och Birk varit i skogen länge börjar det bli kväll, skymningen kommer. Men vad är skymning? I vårt sagoprojekt funderar vi över nya ord och begrepp tillsammans.

Det var som om hela skogen sov. Men nu vaknade den sakta till sitt skymningsliv. Alla de skymningsväsen som levde där började röra sig. Det prasslade och kröps och smögs i mossan.

ur Ronja Rövardotter

Men vilka var skymningsväsen? Vi funderade och lyssnade på sagan. Efter att vi lyssnat på Ronja ritade vi skymningsväsen.

Alla fina teckningar finns i hallen där ni även kan se andra fina karaktärer från boken.

TREVLIG HELG!

Nu har vi tagit nästa steg i vårt arbete kring boken ”knacka på!”. Som vi tidigare berättat har mycket fokus legat på att läsa boken och pratat om vad sagan ger oss möjlighet att möta. Barnen har verkligen tagit till sig boken och uppskattar när vi tar fram den för att läsa. Den digitala versionen är mycket populär och det är roligt att läsa boken och knacka på dörrarna, en berättarröst för oss fram i sagan och varje dörr har ett eget ljud när vi turas om att knacka på lärplattans skärm.

Under gårdagen började barnen tillsammans att skapa våra egna dörrar. I mindre grupper gick barnen in ateljén på gula sidan för att göra den blå och röda dörren. Vi använde oss av stora papper och flaskfärg. Här fick barnen öva på sitt samarbete och medan vi målade berättade barnen att de målar med röd och blå färg samt att de målar knackar på.

Vi här även börjat iordningställa vår dokumentationsvägg som sitter mellan gröna och gula sidan. Här kommer ni att kunna se dokumentationer och vad som händer i projektet, ta gärna en titt!

Vi önskar er alla en trevlig helg!


Det snöar hos Ronja också…

Äntligen har det kommit snö.

Bild från filmen Ronja Rövardotter

Röda Lastbilen arbetar med sagoprojektet Ronja Rövardotter. När vi nu lyssnar vi på boken har snöat även i Mattisskogen. Vi använder oss av Läsfixarna. Först pratade vi om förra gången vi lyssnade på Ronja. Då använder vi oss av Cowboy Jim – han sammanfattar vad som hänt. Det är bra om vi har kompisar som varit borta eller att vi behöver en påminnelse.

Läsfixaren Cowboy Jim

Idag är det Molly som hjälper till och bloggar. Hon berättar om kapitlet;

” Det var så svårt att öppna dörren så det var fyra rövare som behövde hjälpas åt. Det var så mycket snö utanför.”

” Det var ett stenras nere i källaren, i källarhålorna. Där försökte Ronja bära bort alla stenarna i en sån där trähink….men vad hette den nu då….”

Ett ämbar

”Just det….ett ämbar.
Nästa dag tog hon med sig matsäck till källarhålorna och där träffade hon Birk. Han hade inte ätit på flera veckor så han hade blivit jättesmal. Ronja gav honom sin matsäck. Det var snällt tycker jag. ”

”Där är Ronja och Birk i den mörka källarhålan.”

”När vi har svåra ord som vi inte vet är det Läsfixaren Fröken Detektiv som hjälper oss. Eller Ingela. Idag lärde vi oss ämbar och visthuskammare. Det är som ett kylskåp eller skafferi på Ronjas tid.”

Fröken Detektiv

Vi har gjort en tankekarta och satt upp i ytterhallen som ni kan se eller titta på här.

Vi knackar på

Boken ”knacka på” inbjuder till en mängd möjligheter att utforska tillsammans med barnen. Boken skapar möjlighet till diskussion om vad som kan tänka finnas på andra sidan dörren, barnen kan aktivt delta genom att ”knacka” på dörrarna och bokens upprepning ger en språklig struktur. Boken tar sig genom olika rum där man får träffa på olika figurer. Barnen får bla möta lilla Kalle, familjen kanin, aporna och lilla gubben.

Idag har vi på gula och gröna börjat lära känna figurerna i berättelsen ”knacka på”. Barnen tyckte det var spännande att lyssna och följa berättelsen och knacka på de olika dörrarna för att se vad som väntade på nästa sida.

Efter att vi läst boken ett par gånger provade vi att använda den digitala versionen av boken i form av en app. Barnen blev genast nyfikna igen och vi turades om att knacka för att vända blad. Här fokuserade några barn på att räkna medans några pratade om vilka djur som vi fick möta genom berättelse.

Vi läser, lär och upplever tillsammans!

Vi börjar med bokstäver

Under hösten har vi i den blå gruppen pratat lite om bokstäver. Under vårterminen planerar vi att arbeta mer med alfabetet.

Idag har vi tittat på livet i bokstavslandet från UR. Där presenterades alfabetet.

Livet i bokstavslandet från utbildning radion.

På eftermiddagen lade vi upp hela alfabetet på bordet så hjälptes vi åt att hitta barnens bokstäver. Barnen fick fylla i sin första bokstav sen satte vi upp den vid hyllan. Barnen var mycket stolta över sina bokstäver.

Välkommen på pyjamasparty

I dagarna har femårsgruppen på Röda Lastbilen arbetat med att skapa inbjudningar till nästa veckas födelsedagskalas. Det är inget vanligt födelsedag utan det är förskolans födelsedag onsdag 23 januari.

Femåringarna har diskuterat och bestämt att vi i år bjuder in till pyjamasparty. Så de barn som önskar får på onsdag komma till förskolan i pyjamas. Femåringarna har målat och skrivit tillsammans.

Födelsedagen firar vi tillsammans hela förskolan. Klockan nio samlas alla barn och pedagoger inne i ateljén för gemensam sångsamling och sen får barngrupperna paket. Förskolebussen kommer att åka senare från förskolan så alla barn får möjlighet att vara med och fira.

Trevlig helg!

Vi har fått ett årstidshjul

Här om dagen fick vi post från UR-skola. Så idag öppnade vi – det var ett ettbårstidsjul. Idag är det Lucas som berättar och hjälper till att blogga.

Vårt årshjul från UR-skola

”Vi ser årstiderna, när vi fyller år (månaderna), de leker med snö, det finns QR-koder. Om man fyller i den där (pekar på juli) så  fyller man på sommaren.”

”Nu har vi vinter. Så ser Januari ut, det är en etta. Det är Januari och Tisdag. Då blir alla korten blå. Tisdagens tecken gör vi såhär.”

” När vi scannade QR-koden fick vi se en film. Det var tre rymdvarelser som åkte rymdskepp i rymden.”

” Vi har målat snögubbar. På vintern gör vi snögubbar. Jag har inte målat någon än.”

” Idag fick vi pannkaka till lunch. Det fick vi för att jag önskat det. Jag har fyllt 6 år.”