Bondgården har flyttat in på blå

Inne på blåa lastbilen har vi gjort om lite i våra miljöer… det tidigare legorummet har fått bondgårdstema och som hjälp att introducera vårt nya rum kom Måns, Maja och Pelle och berättade för oss hur det går till på en bondgård. Pelle är ju född på en bondgård så han har väldigt mycket att lära både oss och Maja och Måns som är stadskatter.

Grålle 1 är vår nya traktor och det är mycket populärt att köra grålle och de måste man såklart ha hörselkåpor som vi har sett att bonden har när han/hon kör sin traktor.

Vi har även tittat på serien ”bondgården” på youtube där vi får följa bonden Åse i hennes vardag och se henne ta hand om de olika djuren som finns på gården.

Gula Lådbilen vecka 8

Förra veckan var full av roliga undervisningstillfällen. Vi tränade på vår finmotorik genom att pärla och vår grovmotorik när vi tog en promenad med våra bussar runt i vårt närområde. Vi projicerade och pusslade med olika pussel.

I våra boksamtal har vi fortsatt arbeta med Ajja och Bajja i parken och Ajja och Bajja hos doktorn.

Tack för en fin vecka 💛☀️

V 8 på Gröna Lådbilen

Den här veckan har bjudit på en del skapande. Vi dammade av ett gammalt staffli vi hittade i ett förråd och placerade det i vår ateljé. Vi har sett att barnen visar ett stort intresse av att måla så syftet är att barnen ska kunna gå och måla när de vill. Det finns penslar och vattenfärg samt en sprayflaska med vatten.

Nu när det är mildare temperaturer så sover barnen ute igen. Det märks att de trivs med att göra det för de somnar gott och sover djupt.

Trevlig helg önskar vi.

Röd och lila vecka 7

Den här veckan har vi fortsatt utforska olika experiment. När det har vart kallt ute har vi gjort många olika isexperiment. Vi har frusit in olika material och förundrats över när isen smälter. Ett populärt experiment har vart när vi har kastat kokhett vatten upp i den väldigt kalla luften som vi har haft några dagar.

Det varma vattnet blir direkt till snö framför barnens ögon.

Den röda gruppen har även experimenterat med luft. Gruppen har visat intresse för rymdraketer. Vi har tittat på rymduppskjutningar och pratat om tyngdlöshet. Vi testade att göra våra egna raketer.



Vi har även fortsatt vårt bokstavsarbete. Den här veckan har båda grupperna arbetat med bokstaven D. Barnen är snabba på att lära sig bokstäverna på teckenspråk, be gärna era barn visa er hemma.


Trevlig helg!

Grön v.7 en annorlunda vecka med spännande snickare

Denna vecka har vi haft snickare på plats. Vi har fått en dörr ut till vår sovveranda och de har även stärkt upp och lagat taket. Det har varit spännande att se när snickarna bygger, spikar och sågar med maskiner som låter. På grund av snickarna har vi inte kunnat utnyttja vårt stora rum inne på grön, därför har vi varit mycket inne i hallen och rörelserummet. Vi hoppas att vi snart kan börja sova ute igen.

I rörelsegruppen har barnen övat på namnen på olika djur, djurläten och sortering. De har även lekt och gjort hinderbanor, dansat och haft avslappning.

I vattenleksgruppen har barnen fått göra vågor, plaskat och lekt med flytande bollar. Barnen övar begrepp och motorik.

I berättar och ateljegruppen har vi tagit fran den spännande ”Ajja och Bajja väskan”. Vi har läst Ajja och Bajja i förskolan och pratat om färger. Barnen har fortsatt måla karaktärerna från böckerna.

Vi har fått leverans med ny spännande barnlitteratur som vi kommer börja läsa nästa vecka. Ett litet smakprov på några av böckerna vi fått in.

Tack för denna vecka!

Gula Lådbilen: barnens egeninitierade lek och projicering

Vi startade dagen utomhus med dans och lek. Sen gick vi in och delade in barnen i mindre grupper, för att kunna vara med härvarande och utmana dom i deras lek. Genom våra olika undervisningstillfällen tränar barnen på turtagning, lyssna på varandra, dela med sig och samarbeta. Vi pedagoger ser att barnen använder de erfarenheter och kunskaper som de lärt sig i våra undervisningstillfällen i deras egeninitierade lek. Detta ser vi genom bättre samarbeten mellan barnen, mindre konflikter samt att barnen delar med sig mer. Barnen blir inspirerade av våra böcker om Ajja och Bajja, denna inspiration ses också i deras lekar. Idag har barnen haft fullt upp med olika lekaktiviteter.

Efter att barnen varit indelade i sina olika grupper samlade vi alla barnen och byggde upp en ny miljö med hjälp av projicering. Vi upplevde att barnen tyckte det var roligt och spännande. De försökte röra mönstret som visade sig i tyget och på väggen. Vi såg färgerna, blå, gul och röd.

Ha en fin torsdag och ta hand om varandra 🎨💛

Plötsligt kom Pelle Svanslös och hälsade på!

Strax innan lunch idag så märkte vi att det var någon som stod och knackade på våra fönster och när vi kikade vem det var så kunde vi se att det var Pelle Svanslös som stod utanför blåa lastbilen! Han såg frusen ut så vi gick till hallen för att släppa in honom. Pelle vart väldigt glad över att få komma in i värmen och han blev riktigt imponerad över alla han kunde hitta på vår avdelning.

Barnen visade Pelle runt med stor entusiasm, de berättade om sina hus, de visade Pelle råttan som hade bitit av honom svansen men att Pelle inte längre behöver vara orolig för vi har ju fångat råttan i en fälla. Pelle undrade om vi hade fått hans svar på brevet som vi skickade för länge sedan och barnen visade vart det fanns och Pelle hjälpte oss att läsa det en gång till och vi kom ihåg en hel del fast det var länge sedan vi fick post av Pelle. Pelle var väldigt fascinerad av vår fina berättarpinne och ville gärna låna den när han skulle läsa upp brevet.

Hoppas Pelle kom tillbaka med bussn till Uppsala och att han snart vill komma och hälsa på igen 🙂

Gula Lådbilen: berättande och lärmiljöer

Vi har utifrån vår kompetensutveckling, Läslyftet har vi arbetat med våra lärmiljöer med fokus på våra bokhörnor. Vårt mål är att öka barnen intresse för böcker samt ha boksamtal eller högläsning med barnen varje dag. I vårt arbete med läsmiljöerna har vi pedagoger reflekterat kring: vilken litteratur har vi på avdelningen? Vilka böcker visar våra barn intresse för? Vilken typ av berättande gillar barngruppen?

Vi har faktaböcker om djur och skönlitteratur. Barngruppen visar intresse för Ajja och Bajja böckerna, därför valde vi idag att introducera två nya böcker om Ajja och Bajja. Vi pedagoger upplever att våra boksamtal uppskattas av barnen men barngruppen uppskattar även högläsning av böcker. Därför började vi idag med boksamtal med våra nya böcker. Vi tittade på bilderna och berättande vad vi såg sedan läste vi boken högt.

Vi fortsätter träna på våra färger och deras tecken. Idag var det fokus på färgen gul. Vi letade i maten om vi såg färgen gul någonstans och vi hittade färgen!

Vi arbetar med att främja barnen samarbete och att vara rädd om varandra. Vi ser våra olikheter som positivt och värdefullt för att utvecklas och växa tillsammans. Vi tröstar varandra och har roligt tillsammans. Tänk vad en liten hand kan betyda 💛

Ha en fin måndag 💛

Gula Lådbilen: alla hjärtans dag pyssel och ambulanskörning

Idag har vi skapat teckningar till alla hjärtans dag, barnen har rivit papper och klistrat fast silkespappret. Vi fortsätter träna på veckodagen med tecken.

Barnens egeninitierade lek var idag inspirerades av dagens boksamtal om Halvan och boken ”Här kommer ambulansen”.

Ha en fin helg 💛

Vecka 6 på Gröna Lådbilen.

Den senaste tiden har vi utifrån läslyftet sett över våra läsmiljöer och hur vi pedagoger kan vara läsande förebilder. Vi har satt som mål att varje barn ska få minste en bok läst för sig varje dag. Därför ska det finnas böcker tillgängliga i varje rum som både barnen själva kan läsa och be en pedagog att läsa.

Ett exempel på detta är ett litet hemligt krypin vi gjorde i ordning i vår ateljé.

Vi har den här veckan skapat med olika material.

Barnen har fått måla utifrån karaktärerna i Ajja och Bajja.

Det andra materialet vi testade var grafitpennor som är mjuka och lätta att använda.

Veckan har även bjudit på en del experimenterande med snö och vatten, men mer om det en annan gång. Men här kommer ett lite smakprov i allafall.

Trevlig helg från oss på Gröna Lådbilen.