Vi utforskar vinter

Vi vill erbjuda utforskande av årstiderna med hjälp av våra sinnen. Genom att vi tillsammans med barnen observerar av vad som sker runt omkring oss synliggör vi och sätter ord på våra upplevelser.I det kreativa skapandet har barnen skapat en vintermålning.

Idag gick Blå Lastbilen på upptäcktsfärd. I brist på snö så här i början av vintern gick vi och utforskade is.

Vi undersökte hur isen kändes, några av barnen hur den smakade, vi provade att titta igenom isen, åka på den och vi provade att krascha den så att den gick sönder.

Idag hade vår lärarstudent Lisa sin sista dag. Så hon bjöd på varsin pepparkaka till barnen och vi fick ett Pettson och Findus memo som vi kan spela tillsammans. Tack så mycket Lisa!

Vi har också delat ut inbjudningarna till Nobelfirandet nästa vecka. Inbjudningar på barnens hylla.

Vem har flyttat in?

Imorse när vi kom till förskolan hade någon flyttat in på Blå Lastbilen. Det var en liten, liten dörr med en stege. Vem kan det vara som bor där?

”Pettson och Findus” trodde de flesta av barnen. Någon trodde att det var en tomtenisse som flyttat in. Någon trodde att det var tomten. ”Ett öga” tror jag.

När vi öppnade dörren lyste det ett ljus där inne. Vad behöver vi tänka på när vi tänder ljus hemma? Vi gjorde en tankekarta.

Vi pratade om vad vi gör om det börjar brinna och vilket nummer vi skulle ringa om vi behöver få hjälp av brandkåren, ambulansen eller polisen.

Några av barnen ritade Flammy som är Räddningstjänstens maskot. Deras teckning kan ni sätta upp på dörren hemma så att ni kommer ihåg att släcka ljusen innan ni går hemifrån.

Vi längtar efter snö och julen

På Blå Lastbilen har vi börjat att öva på Luciasångerna. I och med det började barnen att prata om julen.

Vi har introducerat boken Pettson får julbesök och kommer i december läsa och arbeta med boken Tomtemaskinen.

Vi har också börjat förbereda lite inför första advent och julen. Vi kommer att ha en kalender på förskolan i form av en gran. Barnen har börjat skapa granens grenar med tryckteknik.

Några av barnen har tillsammans Någrafått måla ett långt skägg.

Vi frågade barnen om de kände någon som hade skägg?


Min pappa. Min också. Min farfar har skägg. Men inte min farmor. Pettson har skägg. Ja, Pettson har det. Min pappa. Inte mamma och inte jag. Min pappa har skägg. Min mamma också. Pettson har skägg, men inte Findus.”

Några andra barn fick måla en luva. Eller vad var det?

Det är en stor gubbe. Jag tycker också att det är en gubbe. Jag tyckter det är skägg. Det ser ut som en hatt. Nä, en luva det. Barnen enades om att det var en mössa eller luva.
Vet ni någon som har en mössa eller luva?

” Min pappa har en mössa. Min också. Jag har en mössa. Tomten har en luva.”

Idag har vi satt upp början av vår gran, hängt upp adventsstjärnan, tagit fram adventsljusstaken och hängt upp Pettson som tomte. Varje dag fram till jul kommer barnen att klippa Pettsons skägg så han blir fin till jul och vi räknar ner dagarna till julafton. När vi går över till december månad så blir det officiellt vinter. Då får vi se om det kommer någon snö.

#pettsonochfindus

Vi låter barnen lysa

På fredag är det dags för eventet Låt barnen lysa. På Blå Lastbilen har barnen skapat ljuslyktor för att kunna delta.

Låt Barnen Lysa är en ljusmanifestation som ger barnen plats i det offentliga rummet. Under fredagskvällen kommer tusentals lyktor tändas runt om i Sverige.


I Nyköping har vi som tradition att ha vår Lyktfest på Smörtorget, bakom Stora torget, och med BARNEN i centrum!

Program:
• The Phungs underhåller med poplåtar, Nyköpings Kulturskola
• Karina Josevski, ordf i Kultur- och fritidsnämnden håller tal till barnen

Kom och se Smörtorgets upplyst av alla vackra lyktor! Ta gärna med en egen. Programmet håller på i ca 40 min. Välkommen!

Blå Lastbilen går och fiskar

Det var höst. Gubben Pettson satt vid köksbordet och drack förmiddagskaffe. Han satt alldeles stilla och tittade ut på gråvädret och var inte ett dugg glad.

Så börjar boken Stackars Pettson.

Vad kan katten Findus göra för att göra gubben glad igen? Han försöker få Pettson att leka. Men gubben vill inte. Han är på dåligt humör.

Findus vet att Pettson blir glad när han fiskar. Så efter mycket övertalning kommer de till sjön och fiskar och Pettson blir glad igen.

För att kunna leka, dramatisera, samtala och bearbeta boken har barnen börjat rita fiskar – gäddor och abborrar. Vi tittar på hur gäddan och abborren ser ut. Gäddan är stor och lång. Den har vassa tänder. Abborren är mindre. Gäddorna ritade två barn tillsammans medans abborren ritades enskilt.

Idag sågade vi till fiskespön, sandpapprade och kunde äntligen börja att fiska. Det nappade!

Vi utforskar Rulla och färg

Idag var några barn på Blå Lastbilen inne på förmiddagen. De fortsatte sitt utforskande av naturvetenskapsverbet Rulla. Tillsammans undersökte vi en bollar som rullar. Vi diskuterade kring varför en boll kan rulla. Utifrån Läslyftet ska vi som pedagoger ta reda på barns arbetsteorier kring olika naturvetenskapliga fenomen.

Barnen ställde hypoteser och hade många kloka tankar och erfarenheter som vi diskuterade tillsammans.

På uppevilan lyssnade vi på en del av sagan Stackars Pettson av Sven Nordqvist. Gubben Pettson är på dåligt humör. Han vill ingenting. Han vill bara vara ifred. Vad kan vi göra om någon är på dåligt humör tyckte barnen?

”Krama, leka, viska, säga förlåt, hämta metspöt, gå till potatislandet.


Findus fick till slut gubben Pettson glad igen genom att gå och fiska.

På eftermiddagen erbjöds några barn att måla. När de satt och målade med färgerna gul och blå hade de helt plötsligt grönt! Rött och gult blev orange. Vad hände? Barnen blandade och provade igen. Några av barnen började måla på armarna, det kittlades. Färgen var kall mot fingrarna. En hand fick ögon och förvandlades till en handmuckla.

En förmiddag i skogen

Idag gick några barn från Lådbilen iväg till skogen. Väl på plats i skogen så fanns det mycket att upptäcka, vi hittade ett spännande spår som barnen trodde tillhörde en räv eller en älg, vad tror ni?

Vi tittade även upp bland molnen för att spana efter den kloka ugglan men han syntes inte till. Vidare hittade vi en myrstack men såg inga myror, dom har nog krypit långt ner i stacken för att komma åt värme nu när det är så kallt ute. Vi studerade stacken noga, vi håller på att skapa våran egna myrstack som vi kommer ha inne på avdelningen, den är alldeles strax klar.

Här kommer lite bilder ifrån dagen :

Vi bygger balansbana

Under höstlovsveckan har barngrupperna turats om att erbjuda aktiviteter utomhus. Idag var det Blå Lastbilens tur.

Här om dagen fick vi boken Kan du ingenting Pettson? av Sven Nordqvist. Där utmanar katten Findus gubben Pettson att göra olika saker, bland annat balansera. Inspirerade av det valde vi att imorse bygga en balansbana på förskolegården. Barnen hämtade material och byggde. De bar, diskuterade och byggde tillsammans.

Så när de andra barnen kom ut kunde de få prova sin motorik på vår balansbana. Så här berättade barnen sen om sin balansbana och erfarenheter:

”Vi byggde balansbana.” Barnen visar med händerna hur de höll balansen. ”Det var roligast på den duktigaste banan. Jag tyckte om båda. Jag tyckte det var roligt att hoppa och gå balansgång. Jag gick tillsammans med min kompis. Jag tyckte inte om de röda, jag gick runt på andra sidan. Så jag kunde nå till mina fötter. Stubbarna va såhär långt bort. Då tog jag stubbarna såhär och gjorde så.” (Visar med händerna hur stubbarna fördes ihop). ”Jag klättrade på väggen. Jag med, det kändes killigt i magen. Jag byggde balansbana med stubbar. Jag hämtade klubbor. Jag hämtade lådor. Jag hämtade klossar med skottkärran. Det var bra att gå balansbana”.

Lustig är gul!

Idag har vi påbörjat att barnen har fått göra sin egna lille lustig. Vi använde oss av färg och svampar för att sätta färg på vår nyfunna vän.

Barnen berättar:

” jag gör spår”

”Titta jag gör lustig”

”Lustig är gul”

En annan sak som är nytt i våra miljöer är att det har kommit upp lite djur på en av väggarna. Här kan vi tillsammans se hur de olika djuren ser ut, vi kan betrakta deras spår, undersöka hur deras bajs ser ut och läsa om vart de bor.