Påskäggsjakt

Idag har vi den årliga äggjakten gått av stapeln. Det var många förväntasfulla påskkäringar, kycklingar och harar som kom till förskolan idag. Barnen på lastbilen fick gömma sig i stora ateljén och vi tittade på klippet Funny little bunnys medans påskkärringen gömde ägg på gården.

Lådbilen lekte i lekparken under tiden.

Sen var dags, alla samlades på gården.

Påskkäringen förklarade reglerna. Sen var äggjakten igång.

Oj vad många ägg vi hittade🥚🥚🥚

Vi blev alldeles utmattade av allt springande.

Sen var det dags att räkna.

Tillslut stod lastbilen som segrare med 237 poäng mot Lådbilen 140.

Sen tackade vi varandra för en god match!

Nu ska blodet flyta…

Idag är det Lucas som hjälper till att blogga. Lucas berättar:

”Vi har lyssnat på sagan. Vi lyssnar på Ronja Rövardotter. Ronja och Birk tävlade, de red på sina hästar. Rackarn och Vildtorningen. Vildvittrorna kom. Det är jättevildvittran som bestämmer.Lill-klimpen kom till Björngrottan. Han hade bröd med sig. Han ville att Ronja skulle komma hem.”

Den här veckan jobbar vi med bokstaven Y.

”Yellow börjar Y, Yazdankhah också.

”Vi har skrivit våra egna sagor också. Det är roligt men jobbigt. Jag är färdig med min nu. Min saga heter Sifferlandet.”

Varje vecka har vi ett vänskapsuppdrag. Förra veckan gjorde barnen ett eget uppdrag som vi fortsätter med den här veckan. Lucas fotograferar.

När vi kom till Loftet fanns det en säck där. Hade tomten lämnat den? Vad var det i?

”Den var inte från tomten. Ingela hade hämtat den på Nybygget. Det var knappar, skinn och tyg. Vi ska göra vildvittror, Mattis och många figurer från Ronja boken. Vi ska göra dem i lera.”

” Jag och min kompis har byggt siffror av lego. Precis som i min saga Sifferlandet.”

Att öva sig på att jämföra

Inne på lådbilen råder full aktivitet i vårt projekt kring knacka på. Barnens positiva respons till boken smittar av sig och vi skapar, problematiserar och lär tillsammans. Arbetet med våra tittskåp fortgår och nu har lilla kalle, våra sju kaniner samt våra fyra apor fått flytta in. Barnen visar en stolthet kring dessa skåp och vill gärna titta på dem i våra samlingar. Gula lådbilen har haft skåpen med sig ut på sina skogspromenader där de har läst sagan och kikat in till de olika karaktärerna och gröna sidan har kikat på skåpen under samlingar.

Vi har under de senaste veckorna koncentrerat oss lite extra på begrepp som stor och liten. Vi har använt oss av bilder på djur som vi möter i boken, den lilla gubben som vattnar den stora blomman men även jämfört material som vi har på avdelningarna som exempelvis klossar. Vi problematiserar vilken som är störst och vilken som är minst, vilken som är längst och vilken som är kortast.

Ni hittar mer dokumentation kring projektet i hallen på gula sidan, titta gärna där.

Trevlig helg!

W och vänskapsuppdrag

Den här gången är det Gabriel och Hugo som hjälper till att blogga. Den här veckan har vi nytt vänskapsuppdrag.

” Vi ska skriva upp fem saker som vi tycker om hos oss själva. Jag skrev hoppa studsmatta, cykla utan stödhjul, spela fotboll, sladda med cykeln och göra kullerbytta. Det var svårt att komma på vad jag skulle skriva.”

Vi målade hjärtat med våra favoritfärger. Men det blev mest Hugos favoritfärg. Vi har målat med fingrarna på iPaden.

Den här veckan jobbar vi med bokstaven W.

”World, WC, wienerbröd, Wictoria börjar på W.

Så här gör vi W på teckenspråk. Det är nästan som ett W på min tröja.

På fm hann vi också vara ute och leka. Hugo berättar:

”Jag tyckte att det var roligt att blanda gegga ut, med grus och sand. Men det var väldigt kladdigt.”

Myror

Idag skulle vi leta vårtecken i skogen.

Vi ställde frågan

vad är ett vårtecken?

Vi kom fram till att det kunde vara fågelsång och knoppar på träd. Ett barn berättade att myrorna i myrstacken hemma hade vaknat. Det väckte vårt intresse. Vi gick på jakt efter en myrstack.

Efter en kort promenad hittade vi en stor myrstack.

Till att börja med såg vi inte så många myror. Vi pratande om att det är viktigt att vara försiktig runt myrstacken för det är myrornas hus. När en kompis snubblade och råkade sätta handen i myrstacken kom det fram massor av myror. Lite tokigt, men spännande.

Vi bestämde oss för att komma tillbaka nästa vecka för att se om det har hänt något i ”våran” myrstack.

Vi rockar sockorna

Idag har hela förskolan uppmärksammat Rocka sockorna.

På rockasockorna.se kan man läsa att

Genom att ta på dig olika strumpor hyllar du olikheter och slår ett slag för alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans kan vi förändra människors attityd och se till att alla är välkomna i vårt samhälle!

Vi har som tradition att uppmärksamma rocka sockorna med en sångsamling. Det gjorde vi även i år. Vi sjöng sånger med tema olikheter och gemenskap.

Några grupper har också pratat om hur vi kan vara olika och vad som gör just mig mig unik.

Glad rocka sockorna dag!

Vänskapsuppdrag och vårkänslor

På loftet har Röda Lastbilen städat bort vintern och börjat förbereda för våren. Det gjorde vi genom att titta på en film om våren från UR-skola och prata om vad våren är.

Idag är det Olov som hjälper till att blogga.

” När våren kommer blir det grönt. Sen faller löven ner…ha ha…eller nej…det är ju på hösten. På våren blir löven gröna. Det börjar växa blommor. Våren börjar på V. Det jobbar vi med den här veckan”.

Så här gör vi bokstaven V på teckenspråk berättar Olov.

Tillsammans har vi kommit på ord och namn tillsammans som börjar på bokstaven V.

”Våren börjar på V, vildvittror och Vida. Rumpnissarna säger Vofferdådå.”

Den här veckan har vi ett uppdrag. Den är veckan ska vi plocka skräp.

” Vi hittade massor med skräp. Flera påsar.”

Vi har vår på loftet nu. Vi gör blommor och insekter.

Imorgon Rockar vi sockorna.

” Då får man ha olika strumpor på sig. Det är en särskild dag som är kul. Man får vara olika.”

Lilla Kalle flyttar in

Under förra veckan började barnen inne på lådbilen att skapa ett tittskåp kring sagan Knacka på. Barnen börjar bli välbekanta med sagan och vi har genom projektet arbetat med sagan på flera olika sätt. Den första karaktärer som vi valt att fokusera lite extra på är Lilla Kalle. Lilla Kalle får vi möta tidigt i boken och han återfinns bakom den blåa dörren. Inne hos Kalle hittar vi en trumma och en anka. Innan skapandet påbörjades fick barnen titta på bilden ifrån boken och vi pratade om vad vi kunde se och barnen berättade bl.a om en matta, Kalle, en trumma och en anka. Sedan började barnen att måla en skokartong blå, det var härligt att få känna på färgen och motoriskt utmanande att få använda penslar för att måla kartongen. Därefter var det dags för Kalle att få flytta in, tillsammans med trumman och ankan. Tittskåpet står inne på Gula lådbilen för den som vill titta.