Vi uppmärksammar Nobeldagen

Idag uppmärksammar de äldsta barnen på förskolan Nobeldagen. Det gör vi genom att klä oss fint om vi vill, prata om Alfred Nobel och Nobelpriset som delas ut till framstående forskare i Fysik, Kemi, Medicin, Fysiologi, Litteratur och Fredsarbete. 

Men vad är en forskare?

Efter mycket diskuterande och med lite hjälp från oss vuxna kunde vi sätta ord på vad en forskare gör. Det är ju vad barnen gör här på förskolan varje dag – utforskar, provar hypoteser, utvecklar, undersöker och erövrar världen med fantastiska upptäckter utifrån sina egna förutsättningar. 


Vad skulle barnen vilja forska fram om de var forskare?

”En ny sorts jordgubbe. en ny sorts hallon. En ny sorts haj. Ett nytt sorts äpple. En ny svartvitt katt. Jag vill också komma på en ny haj.”

Vi tittade på klipp från Nobelmiddagen, medaljceremonin, på vilka kläder kungligheterna hade förra året och när det dansades.

Innan lunchen hade vi vår egen medaljceremoni med trumpetfanfar. I år hade röda Lastbilen pratat om hur vi är bra kompisar vilket står bakpå barnens nobelmedalj.

Efteråt gick vi ner till ett fint dukat bord och njöt av en trerätterslunch som Jojje lagat till oss.

Efter mellanmålet bjöds det på dans.

Vad tyckte barnen om att fira Nobel? 

” Det var kul . Det var kul när vi fick äta förrätt, varmrätt och efterrätt. Att äta tre mat. Allting. Allting. Att sitta bredvid Lucas och Lucas vid bordet. Nobel börjar på samma bokstav som november. Allting.

Ibland är det bra att det är mörkt

Idag var det boken Lycke och Lage – ibland är det bra att det är mörkt som gömde sig bakom dagens lucka.

Den handlade om Lycke och Lage som inte var överens om dem skulle ha tänt eller släkt när dem skulle sova. 

När vi läst klart pratade vi hur barnen ville ha det när dem ska sova. Ska det vara tänt eller släckt? Eller är det någon som har en liten nattlampan när dem ska sova.

Vi får se vad som gömmer sig bakom morgondagens lucka.

Massagepizza…

Idag började vi morgonen med att hela förskolan samlades inne i ateljén och övade inför Lucia. Det var riktigt mysigt och vad vi kan…ni har mycket skönsång att se fram emot på torsdag.

Efteråt på Lastbilen så öppnades luckan i vår julkalender Polyglutt. Idag fick vi lyssna på en saga ur Kompisserien av Linda Palm. Den hette Lugna ner dig och handlade om hur vi kan göra när vi är arga, ledsna eller trötta i kroppen. Vi diskuterade tillsammans och fick lite tips och råd från boken. 

I boken hittade Kanin strategier till att få en bättre känsla i kroppen med hjälp av sin mamma. När han kom hem erbjöd hon honom massagepizza….men vad var det?

Röda Lastbilen provade under vilan. Blå och Lila Lastbilen provade innan mellanmålet. Massagepizza är en massage där kroppen blir en pizzadeg som behövde knådas och olika tillbehör som behövde läggas på. Här fick barnen bestämma vilka saker som skulle läggas på pizzan och hur massagerörelserna skulle göras. På vår pizza önskade barnen; 

” Ost, Tomat, Skinka, Tomatsås, Rödbetor,  Banan,  Hallonsås.”


Efter vår massagepizza ville barnen på röda ha mer massage, så vi fortsatte med massagessaga om Snögubbarna.

Så kanske kan ni erbjudas massage ikväll inför fredagsmyset….

Trevlig helg! 

Tomteluvsjakt på Lastbilen

Idag öppnade vi lucka nummer 5 på vår julkalender. Julkalender börjar på bokstaven J som vi arbetar med den här veckan. Många fina häften med J och ord på J börjar hitta sin väg ut till bordet i innerhallen. Så låt gärna ditt barn visa sitt häfte!

I dagens lucka nummer 5 var det en bild på figurerna Polly och Glutt. Men vad var det som de hade i knät?

En tomteluva! Vad skulle vi göra nu?

Lila och Röda Lastbilen fick uppdraget att tillsammans leta efter tomteluvor ute på förskolegården. Vi skulle leta efter tjugotre tomteluvor.

Hur var det att leta efter tomteluvorna?

” Det var bra. Det var lite svårt. Jag tyckte inte att det var kul, för jag hittade inga tomteluvor. Jag tyckte det var orättvist för någon hittade så många. Jag hittade bara två. Vi hittade tjugotvå tomteluvor”

Men vart tog den tjugotredje och sista tomteluvan vägen?

”Den tjugotredje blåste in i röret. Den blåste in i nyckelpigerutschekanan. Kanske hade Lådbilsbarnen som gömt den? Kanske var det rumpnissarna som tog den? Nej, de är ju snälla, så de skulle inte ta den. Jag tror att den ligger i röret.”

Blå Lastbilen letade tomteluvor inomhus. Det blev en sån spännande jakt att det inte hanns med att fotograferas. Men alla tjugotvå tomteluvor hittades.

Så nu är fortfarande frågan….var är den sista och tjugotredje tomteluvan?

 

 

Julkalender med teckenstöd

På gröna sidan av Lådbilen har vi skapat en julkalender som belyser språk och kommunikation. I ett pärlband av 24 färgglada barnstrumpor gömmer sig lappar med olika teckenstöd. Varje dag fram till julafton ska vi titta i en strumpa och introducera ett nytt tecken för barnen i verksamheten. Dagens tecken kommer sedan att synliggöras för barn och föräldrar ute i hallen. De barn som önskar får gärna ta med sig en egen strumpa till vår adventskalender.

 

Premiär för Polly och Glutts julkalender

I alla grupperna på lastbilen har vi idag introducerat vår digitala julkalender.

Vi skannade Qr koden och öppnade dagens lucka. Där bakom gömde sig boken Raska på, Alfons Åberg.

Vi lyssnade på boken på Pollyglutts app. Boken handlade om när Alfons måste skynda sig på morgonen. Men Alfons måste bara göra några saker först.

De äldsta barnen tänkte tillsammans om när man kan behöva raska på.

Vi får se vad som gömmer sig bakom morgondagens lucka.

Blå skapar inför vintern

På blå har vi i veckan städat undan hösten och förberett inför vintern och advent som är i antågande.

Vi har skapat en gran med våra händer. Kladdigt!

Vi har använt stämplar för att skapa glittriga snölycktor.

Vi har även målat grankottar som vi har använt till fina grandekorationer. Vi har tillsammans använt limpistolen för att sätta dit kottarna. Då var vi tvungna att vara försiktiga för limmet blev väldigt varmt.

En kreativ vecka full med skaparglädje!

I som i iskallt och isbjörn

Den här veckan har röda och lila Lastbilen arbetat med bokstaven I. I som i is, iskallt, Ingela, Inge och att vi i vårt Rörelse ABC fryser till is.

Till barnens stora lycka blev det också kallt ute så det gick att åka stjärtlapp i backarna. Kvarglömda vantar ute blev täckta av frost.

Barnen har skrivit i sina häften med bokstaven I. De ligger på bordet i innerhallen så titta gärna på dem och se hur barnen visar bokstaven I på teckenspråk.

Barnen har berättat om att de längtar till imorgon då de ska få öppna första luckan på sina julkalendrar. Även här på förskolan kommer vi att ha julkalender. Gemensamt på Lastbilen kommer vinna en kalender från Polyglutt.

Polyglutt är den marknadsledande digitala bilderbokstjänsten för att arbeta med språkutveckling och litteratur i förskolan. Vi kommer att använda oss av deras julkalender. Bakom varje lucka gömmer sig boktips, julpyssel och annat kul. Så det ser vi fram emot.

Trevlig helg!

 

Vi tittar i Bobbos väska

Barnen på Lådbilen har visat ett gemensamt intresse för Babblarna. Böckerna om Babblarna finns tillgängliga i våra läsmiljöer på förskolan, vilka många gånger har fångat barnens uppmärksamhet. Barnen har visat ett igenkännande till dess karaktärer från sina skriftspråkliga erfarenheter hemifrån.

Under vårt deltagande i Läslyftet har vi nu genomfört en undervisningsaktivitet som gestaltar boken I BOBBOS väska på ett lekfullt sätt. Genom lek, berättande och drama iscensattes berättelsen för barngruppen. Konkreta föremål användes som rekvisita för att inspirera, väcka nyfikenhet och förtydliga berättelsen för de yngsta barnen.

Barnen var delaktiga i berättandet. De använde sina sinnen då de utforskade väskans innehåll. De provar Babbas halsband, luktar på Daddas blomma och vill gärna provsmaka på Bobbos äpple. Barnen lyssnar, pekar och benämner ord samtidigt som pedagogen berättar.

 

Röda dansar rövardans

De äldsta barnen på röda Lastbilen har idag arbetat med vårt sagoprojekt Ronja Rövardotter. Men idag fick vi möta sagan med hjälp av ett annat uttryckssätt – dans.

Så utifrån filmen tittade vi på Rövardansen. Vi tittade på hur de gjorde de olika rörelserna och sen övade vi. När skulle vi göra vilka rörelser? Kunde vi lyssna på musiken och veta när vi skulle göra vissa rörelser?

När vi övat två gånger provade vi att dansa. Det blev krockar, några barn ramlade, det var några som gick in i rollen som rövare och som skrek. Vi samlades i ring och utvärderade. Vad kunde vi göra annorlunda? Vi gjorde förändringar och provade igen och den här gången gick det mycket bättre.

Vår lärarstudent filmade oss och så tittade vi på filmen efteråt.

Barnen berättar;

” Det var roligt när jag gjorde såhär (ut med tungan). Det var kul. Det var jättekul. Det var roligt att vi fick springa när vi höll i armkrok. När vi gjorde såhär (upp med armarna) var det kul när rövarna skrek. Jag tycker det var tråkigt när alla skrek. Jag tyckte att det var kul men det var för högt ljud när alla skrek.”

Trevlig helg!