Älgarnas fiskespön och högläsning 🛶🎣📚

Idag började vi läsa en bok om Vilda Bebin som åkte på äventyr i en låda som blev en båt och åkte ut på havet. Barnen diskuterade huruvida det var ett riktigt hav eller bara en matta. Bebin hade hittat mammas gömda bullar som den tog med i båten, och enligt barnens egna erfarenheter brukar en del barns föräldrar också gömma bullar, både i sovrum och under mattan😂 . Efter läsning diskuterade vi kring en låda vi hittat, vad vi kunde göra av den. Förslag som akvarium och båt dök upp. Några barn hann också börja måla sina fiskespön som vi plockade i förra veckan. Barnen pratade om färger och hur de blandas och blir nya färger. Några ville måla regnbågsfärgade spön. De kommer bli sååå fina när de är klara och vi kan ta med dem i vår lek kring fiskar och vatten 💦 🐠

Myrorna möter green screen

Som rubriken avslöjar har vi introducerat green screen för myrorna under den här veckan. Utifrån vårt prioriterade mål Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa använder vi green screen som ett digitalt verktyg för att samtala om bilderna i böckerna. Genom att använda green screen kan barnen se sig själva i och interagera tillsammans med Leo och djuren i boken vilket leder till samtal barnen mellan och med pedagogen.

Det var verkligen spännande att se hur barnen mötte och tog sig an det nya digitala verktyget. Under undervisningstillfället använde vi bilder från boken ”Leo i skogen” för att ge barnen möjlighet att prata om bilderna. De rörde sig i rummet och mellan gröna golvet och väggen, projektorn och lärplattan. Det verkade vara spännade att se sig själv på väggen bredvid bilderna i boken. Efter en stund upptäckte några av barnen att om de klappade på gröna väggen såg det ut som de klappade djuren på väggen.

Igelkotten väckte, som den brukar göra, många skratt och utrop av ”aj” när de klappade på igelkotten!

Det är verkligen roligt och spännande att få se hur barnen möter nya verktyg i deras lärande. Det var många samtal, och barnen använde begrepp från boken samt använde kroppen för att vara delaktiga och visa och peka. Det syns att barnen inspireras av varandra då de gärna gör likadant som kompisarna och det leder i sin tur till många skratt barnen emellan!

Reflektion och Högläsning med Älgarna

Idag började vi reflektera lite kring det vi gjort i skogen senaste tiden. Barnen pratade mycket om att de fiskat och åkt båt, paddlat kanot och det kommer hajar och krokodiler. Vi bestämde att vi ville fortsätta leken i skogen. I morgon ska vi plocka pinnar med oss tillbaka till förskolan som vi sedan ska tillverka fiskespön av. Måla och skapa nån typ av fiskar 🎣.
Vi delade sedan in barnen i grupper om tre, och läste en stund. Barnen fick möjlighet att prata kring boken och hitta olika vinklar på det bilderna visade. Efter egna erfarenheter som barnen har, kan de berätta saker från sitt eget liv kopplat till det vi läser om. Vi övar på att alla ska få möjlighet att prata och lyssna på varandra.

Snö ❄️ och is🧊

Idag hade det kommit mängder med snö och barnen hjälpte till att skotta bort lite snö så vi alla kunde gå ut i det härliga vädret. Några tappra åkte stjärtlapp, men det tog många åk innan det blev en bra backe. Någon tog ett dopp med ansiktet före, och en och annan snöängel tittade fram😇 Vi provade att måla på snön, men märkte snart att den var lite för lös. Vi blandade färger i vatten och hällde på snön och även i plasthandskar och mjölkpaket. Nästa vecka kanske vi får en spännande överraskning😊 🧊

Vi önskar alla en trevlig helg och till alla sjuklingar krya på er🍀

Förmiddag i pulkabacken med Solrosorna och Älgarna

Idag tog vi paus från allt och tog pulkorna och stjärtlapp till pulkabacken på Buskvägen. Barnen åkte i full fart och vi övade turtagning vem som fick åka, och vilken pulka eller stjärtlapp man åkte med. Det svåraste var att komma upp från backen och vi fick hjälpas åt och samarbeta för att komma upp och kunna åka ner igen.

Myrorna – igelkottarna får taggar

Vi fortsätter att arbeta vidare med vår fördjupning kring igelkottar från ”Leo i skogen”. I skogen hittade några barn kvistar och ris som var taggiga. Vi tog med oss kvistarna till förskolan för att använda som taggar till igelkottarna.

Idag började vi undervisningstillfällen med en samling där vi presenterade vad vi skulle göra. Barnen fick känna på materialet som vi hade tagit med oss från skogen tillsammans med annat skapandematerial, var det stickigt? Vad kan användas som taggar?

Sedan gick vi till ateljén och utforskade lim tillsammans med taggarna. Barnen valde vilka taggar de ville använda och använde olika sorters tekniker för att få fast taggarna.

När vi var klara avslutade ett barn med att säga ”det här var roligt!” Medan ett annat sa att hen ville måla taggarna. Så vi kommer att fortsätta att arbeta med våra igelkottar framöver också!

Älgarna v 4

Vi går till skogen och observerar barnens intressen för att hitta ett nytt spännande projekt att undervisa i kring framöver. Just nu verkar barnen tycka det är roligt att åka olika typer av båtar, och de sitter och fiskar och det kommer hajar och krokodiler🐠🐬🐊🦈


På onsdagens innegrupp fortsatte vi måla sniglar. Barnen provade att blanda färger för att få till en brun färg. Många regnbågssniglar blev det.

Lite högläsning och vilda diskussioner om maskar och kroppen blev det också. Vi försöker ställa öppna frågor där barnen kan svara utifrån egna erfarenheter och tankar.

Myrorna v.3 – vi reflekterar och skapar igelkottar

Vad härligt att vara igång med en ny spännande termin! I myrgruppen kommer vi att fortsätta arbeta med vårt projekt kring boken ”Leo i skogen”. Vi började veckan med att gå till skogen. Det var ett tag sen sist och barnen verkade glada att vara tillbaka! Vi läste boken och barnen visade ett fortsatt intresse för den, de pekade, pratade och ville känna. Till vår förvåning hittade ett barn svampar i skogen, även om vi trodde att det inte skulle finnas några svampar i skogen när det var snö.

På onsdagen använde vi projektorn och tittade på bilder från förra terminen när vi plockade stenar och började måla stenarna till igelkotten. Det var roligt att se att det fanns en igenkänning hos barnen. De pratade om stenar, igekottar och måla och gick fram till väggen och pekade på bilderna. När vi tittade på bilderna från när vi samlade stenar gick ett barn och hämtade en sten som hen ville visa. Barnen ville känna på stenen/igelkotten och några tyckte att den var stickig medan andra sa nej. Ett barn hittade en litet halmstrå och gav då förslag att vi kan använda dem till det som sticks! Så det kommer vi arbeta vidare med framöver.

Idag har vi fortsatt att måla stenarna till igelkottar och ett barn konstaterade att det blir ”kletiga igelkottar”.

Älgarna målar sniglar och läser

Idag har Älgarna haft innegrupp. Vi avslutar förra terminens projekt och målar våra sniglar som barnen tillverkat. Vi har nya mål för terminen där det handlar om att barnen i gruppen ska våga prata och alla ska få komma till tals, och att barnen ska få nya infallsvinklar i böckerna vi läser. Idag har några av barnen målat och några har haft lässtund. Vi läser och pratar om vad boken handlar om och barnen är delaktiga och får prata kring boken medan vi läser och även efteråt.