Vecka 9

IMGP8587 IMGP8584 IMGP8593 IMGP8588 IMGP8598

En dag gav vi oss väg på en promenad. Det första barnen upptäckte var en stor sten som de gärna ville klättra upp på. De kämpade länge men kom inte upp. Ett av barnen såg då en snöhög med massa sand och valde att gå dit istället och då följde de övriga barnen med, där gick det lättare att klättra upp.

IMGP8613 IMGP8611 IMGP8612

Vi fortsatte vår promenad och hamnade i skogen. Vi stannade till och lyssnade på fågelkvittret, ett barn sa: – Det låter som fåglarna har möte 🙂

IMGP8610 IMGP8630 IMGP8627

Under skogspromenaden fick vi sällskap av en nyfiken katt som följde efter oss.

Det finns mycket att upptäcka i skogen, här har någon varit framme och huggit ner massa björkar, vi försökte räkna hur många träd det var som låg på marken men det var så många…… Barnen hittade en rishög bredvid björkarna som de klättrade i, det var inte så lätt att hålla balansen.

IMGP8621 IMGP8620 IMGP8622

En pedagog hittade en svamp som hade ramlat ner från ett träd, vi luktade och kände på svampen. Barnen tyckte den luktade illa, någon tyckte det såg ut som en sten, ett annat barn tyckte den såg ut som en pannkaka.

IMGP8565 IMGP8571 IMGP8544 IMGP8638

En dag när barnen åt massa snö ute bestämde pedagoger att vi skulle ta in lite snö och låta det smälta inne i värmen så att barnen skulle få se hur smutsig snön är som de stoppar i munnen.

På samlingen med de stora barnen ställde pedagogen frågan -Vad gör ni med snön ute?

Barnen: -Leker, åker stjärtlapp och äter snön, det kan finnas bajs i snön.

Pedagogen: -Vad händer med snön inne?

Barnen: -Smälter, snön är kall iskall

Pedagogen: -Vad är snö och is?

Barnen: -regn, snön är blöt.

Vi lät snön smälta, det tog lååååång tid! När vi tittade på den smälta snön så fick barnen frågan om det är någon som vill dricka vattnet. Barnens svar blev: Nej! usch! blä! det är ju smutsigt!

Vi fick mer smak av snö och is så vi bestämde att vi skulle frysa in ballonger med vatten i.

IMGP8546 IMGP8548 IMGP8549 IMGP8554 IMGP8562 IMGP8568

Det var inte så lätt att få vatten i ballongerna, de ville gärna smita från kranen och då blev det vatten överallt 🙂 men tillslut kunde vi stoppa in tre ballonger i frysen.

IMGP8633 IMGP8635 IMGP8637

Dagen där på tog vi ut ballongerna från frysen.

Vi tittade och kände på isen, den är iskall sa ett barn, håller man kvar handen så fastnar man sa ett annat, den är hård. Vi såg att inuti isen är det något vitt och pedagogen frågade vad det vita var. Det var ingen som kunde svara på fråga, pedagogen berättade att det är luft som fastnade i isen när vi frös in den och att det då bildades luftbubblor.

Barnen fick gissa om isen skulle flyta, sjunka eller ligga både under och över vattnet.

Barnens svar blev lite olika, de flesta sa sjunka och en sa det rätta svaret. (ligger både under och över)

Sen tog vi fram salt och karamellfärg.

Pedagogen: -Vad händer om man har salt på isen?

Ett barn sa: -Den smälter (de andra sa ingenting)

Barnen tyckte det var lite läskigt när vi hällde på saltet, de lutade sig bakåt, men blev genast intresserade när det började knaka och man kunde se hur isen började smälta. Vi hällde på karamellfärg och kunde se hur färgen åkte in i isen och rann  efter fårorna i isen.

 

Trevlig helg 🙂

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.