Myrorna v.38

Under veckan har vi fortsatt att gå till skogen för att utforska skog och natur. Barnen visar fortfarande intresse för att samla material som de vill ta med sig till förskolan så vi har tagit med oss en korg att samla materialet i.

Vide insamlade materialet har vi fortsatt att utforska tillsammans med lim och färg. Genom att utforska lim, skolmaterial och färg flera gånger ges barnen möjlighet att erövra en fördjupad kunskap och vi ser att barnen nu använder ord och begrepp som ”lim” och ”sätta/sitta fast”. Vi följer också upp och pratar om vad vi gjorde förra gången och vad de valde att limma då. Det blir ett spännande utforskande av färg och lim!

Veckan avslutades med återblickar och reflektion tillsammans och den här gången användes projektorn som stöd. Genom att reflektera tillsammans ges barnen möjlighet att visa vad de är intresserade av och fastnar för. När projektorn används ges barnen möjlighet att ”vara” i bilden och peka, känna och visa med kroppen vad som intresserar dem. Pedagogerna lyssnar och använder barnens tankar och idéer för att planera undervisningen framöver. I reflektionen kunde vi se att barnen använde begrepp kopplade till skogen, de pekade på sniglar och sa sina egna och varandras namn. De använde också hela kroppen för att exempelvis visa ”stoooor snigel”.

Älgarna Läslyftet och målarteknik🌈🐌

Idag har Älgarna varit inne och läst om Sniglar. Vi har pratat om det vi vet om sniglar och vad vi har lärt oss genom att läsa om snigeln i boken. Barnen visar på bilder var snigelns ögon sitter och vilka olika typer av sniglar och snäckor det finns.

Vi har också övat tekniker för målning med vattenfärg i ateljén. Vi har pratat om hur man gör och vilket material man behöver. Vi använde en bild av en regnbåge som inspiration.

Älgar på språng🌲🌳

Denna vecka har Älggruppen fortsatt leta sniglar och lära oss mer om dem. Under tisdagen gick vi till komposten och hittade Leopardsniglar eller Pantersniglar som de också kallas. Vi gick också till skogen, där barnen pratade om att de gått vilse. Vad ska man göra då? Krama träd är bra, så man stannar kvar på samma plats till man blir hittad😊 Barnen jämförde kottar och pinnar och även sniglar. Vilka är långa och vilka är korta. Under innegruppen på onsdagen tittade vi på en faktabok om sniglar och snäckor, på projektorn. Barnen fick information om skillnaden på dessa, samt varför snigeln slemmar när den kryper. 🐌 Vi fortsatte också måla älgar av våra fötter och händer. I skogen på torsdagen letade vi snäckor och lyckades hitta några i en slänt. De pussades🤎💋

Skapa med material från skogen

Under veckan har Myrorna varit i skogen, barnen har då samlat material som de har tagit med sig till förskolan. De har samlat kottar, pinnar och stenar och idag använde vi det insamlade materialet för att skapa. Vi använde lim och brun färg och det blev ett utformande av lim tillsammans med materialet. Hur känns limmet? Hur mycket lim behövs för att stenarna ska fastna? Mycket blev svaret! Vår myra (se bild) var med på skapandet och barnen pratade och benämnde ”myra” och ”limma stenar till myran”.

Vad äter myror?

Idag har myrorna varit i skogen. Vi började med att samlas i skogen för att läsa boken ”Titta skogen!” och äta frukt. Boken handlar om vad man kan hitta i skogen och precis som barnet i boken hittade vi också kottar, mossa och blommor. Vi kände på mossa och samlade kottar som barnen tog med till förskolan.

När vi åt frukt sa ett barn att myror också äter äpplen. Spännande! Så vi sparade äppelskal och päron för att se om myrorna tyckte om det. Framme vid myrstacken matade barnen myrorna med frukten. Ett barn sa ”nu äter dom päron”.