Fredagsmys!

Olle är en sköldpadda som bor på Korvetten. 2 gånger i veckan får Olle mat. Det kan vara råa små små köttbullar eller en bit rå lax . Ibland får Olle grönsakspellets.  I dag fick barnen vara med och mata Olle.

Det var lite läskigt men spännande. Ett barn undrade om Olle hade tänder och kunde bitas . Men Olle bits inte.

Hello, Nya Zeeland calling

Har du badat?  frågar barnen som Skypar med Patrik från andra sidan världen.

Nej här är det kallt men hos er är det varmt, det är tvärsom svarar Patrik som  visar bilder där Världskompisen är just nu – i Nya Zeeland.

Ja, här på Brandholmen är det varmt och vi försöker hålla oss i skuggan så mycket det går. Olika aktiviteter så som att måla eller bygga fällor till Sommarskuggan ger tillfällig svalka. Fötterna står i vattenbad och ett å annat huvud doppas. Vattnet som blir över från leken vattnar barnen tomaterna och hallonen med som växer på förskolans gård.

 

Nyköpings Stadsbibliotek

Idag tog vi stadsbussen in till stan i värmen för att gå till stadsbiblioteket. Där inne var det mycket svalare medan svetten rann när man var utomhus. Inne på biblioteket lekte vi, läste nya böcker samt ritade fina teckningar.

”Den här boken har jag aldrig sett!”

Efter biblioteket tog vi bussen tillbaka till förskolan för att äta lunch. Det var många positiva miner innan bussresan och biblioteket, det var minst lika spännande som de hade förväntat sig.

På eftermiddagen sjöng vi samt dansade till olika sånger tillsammans!

 

Vi har även under veckan målat utomhus, vilket var väldigt roligt tyckte barnen.

Med vinden i håret!

Trots värmeböljan så svalkade det faktiskt något när tre elcyklar lastade med barn och lunch cyklade med vinden i håret till Nyköpings hus. Två barn från Fransiskus och två från Malmbryggshage följde med de sex barn från Korvetten för att lyssna på Tina som berättade historien om Nyköpings hus. Om hur det brann ner och Hertig Karl som bestämde. Vi spanade på luckor och fönster och barnen funderade på om det fanns ”magiska monster där?” eller om det kanske låg kvar ”några skelett” men även ”hur dog den där Valdemar?”.

När ficklamporna var laddade följde vi med ner i de svala kasematterna där kanonerna förr fanns. I mörkret lyste vi med ficklamporna, lyckades se några spindlar samt kokonger med ägg innan vi klättrade upp för trappen och ut på borggården. I skuggan åt vi sedan lunchen innan vi begav oss tillbaka till förskolan. En spännande utflykt!

Besök på Malmbryggshagen!

I fredags gick vi till Malmbryggshagens förskola där vi passade på att vattna våra blommor så dem klarar sig i värmen.

”Blommorna behöver vatten precis som vi.”

Vi tog med oss lunch från Korvetten som vi åt ute i skuggan.

På väg tillbaka till Korvetten stannade vi en stund i skogen. Vi såg myror och lyssnade på fågelkvitter samt letade efter bär vilket tycktes vara höjdpunkten med skogsvistelsen.  ”Jag gillar mest att äta blåbär i skogen”.

Vi hann även stanna och leka en stund i en lekpark som vi gick förbi på vägen tillbaka. Där passade vi även på att ta en vattenpaus i skuggan innan vi gick sista biten tillbaka till Korvetten där mellanmålet väntade oss.
En heldag med många upplevelser, en väldigt lyckad fredag.

 

 

Plötsligt händer det!

Första sommarveckan under sammanslagningen börjar närma sig sitt slut.

De olika förskolorna har samarbetat och många möten har skapats. Möten mellan personal som följt med på olika utflykter där barn från de olika förskolorna funnits med, barnen har fått möta alla oss pedagoger som har arbetet under veckan. Barnen har mötts i olika sammanhang på förskolans gård, delat cyklar och leksaker med varandra och mötts i ett konstruerande av torn med hjälp av stora mjuka klossar. Skapande material togs ut på gården och de barn som ville kunde tillsammans skapa ett konstverk. Det blir både ett möte med material och ett utforskande av färgen som möter pappret med hjälp av olika tekniker. Författarna Sandberg och Sandström skriver i sin bok Kritiska händelser för lärande i förskolan att barn lär genom att samspela med andra, genom att aktivt pröva och forma kunskap i olika situationer (Sandberg & Sandström 2012, s. 31). Lärande är något som sker mellan människor när de påverkar och påverkas i ömsesidiga relationer (a.a, s. 26). Tänk så fantastiskt det är att vi får dela dessa veckor med varandra och så många möjliga möten det kommer att finnas.

Under veckan har flera äventyr genomförts, allt från att utforska närområdet där Ormberget med alla fåren finns men även längre cykelturer med elcyklarna. En grupp hade turen att under en schackspel vid Nyköpingshus träffa en av skådespelarna i Gästabudet som bar på svärd. Riktiga svärd! Barnen fick prova att hålla i Kung Birgers svärd och lyckan var total. Plötsligt händer det!

 

 

Sammarbete på hög nivå!

Smoothieglass står på menyn idag till mellanmål 🙂

Ingredienser:

Yoghurt – efter behag.

Banan – så många som du vill.

Blåbär – ca 1000 stycken.

Jordgubbar – ca 30 stycken.

  1. Börja med att hälla i yoghurten i en stor behållare.
  2. Skala och bryt sedan ner bananen i behållaren. Mixa väl.
  3. Tina frysta blåbär & jordgubbar – häll sedan ner i mixen och mixa igen.
  4. Häll över smoothie glassen i en lägre form så det fryser jämt.

Super enkelt recept som alla kan vara med att göra – DELAKTIGHET!

När glassen är fryst ta ut den – nu kan ni njuta av en jätte god sockerfri, hemmagjord glass tillsammans 🙂

 

Skepp o´hoj

Under gårdagen bestämde vi oss på förmiddagen för att ta en tur till hamnens lekpark som har fått lite nya saker. Det blev en lång och trevlig promenad dit i solen. Alla barnen verkade uppskatta de nya klätterställningarna.

   

”Om jag klättrar kan du ta en bild!”