Upp, upp i det blå!

Barnen i Grupp 2 på Äventyret fortsätter med sina funderingar kring begreppet flyga. De gjorde iordning en liten plastpåse med snöre på, som skulle föreställa en sorts drake och barnen provade ute på gården om det skulle fungera. De sprang med påsen – men den ville inte riktigt lyfta. En teori om att det var för lite vind kom från ett barn. Ett annat tänkte att han skulle springa ännu fortare och då skulle den flyga. Tankar kring om de knöt fast snöret på en cykel så kanske det skulle fungera..? Ett barn testar att springa fort och sen stanna för att upptäcka att påsen lyfte en liten stund. Kompisen pekar och ropar ”påsen flyger!”. När den landade tittade han besviket på påsen. Barnen testade även att skapa fallskärmar med material från vår miljö, den här gången en duplofigur samt små insekter. Fallskärmarna kastades upp med lite varierat resultat. Barnen kom på att de behövde ställa sig högre upp för att fallskärmen skulle få bättre fart och mer luft.

Barnen var riktigt intresserade av att få påsen att flyga, de samarbetade och funderade tillsammans hur de skulle göra samt att alla fick prova. Här gör vi en reflektion, som Fredrik Jeppsson skriver i Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan; barnen lär sig om teknik, problemlösning och utforskande genom att prova, ompröva, och att de utvecklar en förståelse för skillnader mellan problem och lösning genom att experimentera sig fram.

Barnen i Grupp 2 fortsätter sitt utforskande på fler sätt. Bland annat med hjälp av en ”förstorings-puck” som går att koppla till en lärplatta med hjälp av wi-fi. Barnen undersöker olika naturmaterial som vi hämtat i skogen men även de som barnen blir sugna på att ta en närmare titt på.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.