Bland bark och fjärilar

Skolverkets satsning Läslyftet kommer att fortsätta även detta år och nu med fokus på Naturvetenskap och teknik. Med det i åtanke har vi i en inledande fas undersökt vad som flyter och vad som sjunker. Inne har barnen i grupp 1 undersökt verbet flyta och sjunka med hjälp av det material som finns i vår miljö. I torsdags fick de i uppdrag att leta upp något i skogen som de kunde ta med tillbaka för att testa. Barnen gav sig i väg i Skolskogen och kom tillbaka med kottar, pinnar, bark och något litet björklöv.

Hur känns barken i din hand? Två barn står med varsin bit bark i handen och ser fundersamma ut. Är barken lätt eller tung? Den ena tycker lätt och den andra tung. Är barken mjuk eller sträv…? Fler frågor ställdes medans undersökande barnfingrar kände på den solvarma barken. I skogen hittar ett barn en kotte som han tar upp och säger: Det luktar nåt, det luktar nåt! Vad luktar det tycker du? Jag vet inte…. Näsan kommer nära kotten och undersöker.

Materialet som togs med från skogen undersökte grupp 1 under tisdag förmiddag. Alla fick en bit bark i handen och händerna börjar knacka, krafsa och dela barken. Vi testar sedan vad som händer om barken läggs i vatten.

I boken Barn och Naturvetenskap kan vi läsa: ”Om såväl barn som vuxna ska kunna upprätta en kommunikation och relation med sin omgivning måste de ha möjlighet att utforska med hjälp av så många sinnen som möjligt. För att nå detta krävs material som inte tvingar barnen i en viss riktning, material som i stället utlöser en önskan som att utforska, experimentera, ställa frågor och hjälpa var och en att fylla på ord- och begreppsförråd” (Barn och naturvetenskap 2019, sid 45).

En del av Korvettens vision är att barnen just ska i sin utbildning ges möjlighet att utveckla sin förmåga att utforska, kommunicera och reflektera. Som ett led i detta har barnen i grupp 2 funderat på verbet flyga och vad som kan flyga. De reflekterar tillsammans och vill sedan rita sin fjäril:

Fjärilar kan flyga! De har öron. De har fyra vingar och de långa är ögon. Flygplan kan flyga högre. De flyger uppe i molnet. Barnen flaxar med sina armar, klättrar sedan upp på en bänk för att prova igen. Men de konstaterar att: Det gick inte att flyga. Man får låtsas att man flyger i luften.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.