Bland bark och fjärilar

Skolverkets satsning Läslyftet kommer att fortsätta även detta år och nu med fokus på Naturvetenskap och teknik. Med det i åtanke har vi i en inledande fas undersökt vad som flyter och vad som sjunker. Inne har barnen i grupp 1 undersökt verbet flyta och sjunka med hjälp av det material som finns i vår miljö. I torsdags fick de i uppdrag att leta upp något i skogen som de kunde ta med tillbaka för att testa. Barnen gav sig i väg i Skolskogen och kom tillbaka med kottar, pinnar, bark och något litet björklöv.

Hur känns barken i din hand? Två barn står med varsin bit bark i handen och ser fundersamma ut. Är barken lätt eller tung? Den ena tycker lätt och den andra tung. Är barken mjuk eller sträv…? Fler frågor ställdes medans undersökande barnfingrar kände på den solvarma barken. I skogen hittar ett barn en kotte som han tar upp och säger: Det luktar nåt, det luktar nåt! Vad luktar det tycker du? Jag vet inte…. Näsan kommer nära kotten och undersöker.

Materialet som togs med från skogen undersökte grupp 1 under tisdag förmiddag. Alla fick en bit bark i handen och händerna börjar knacka, krafsa och dela barken. Vi testar sedan vad som händer om barken läggs i vatten.

I boken Barn och Naturvetenskap kan vi läsa: ”Om såväl barn som vuxna ska kunna upprätta en kommunikation och relation med sin omgivning måste de ha möjlighet att utforska med hjälp av så många sinnen som möjligt. För att nå detta krävs material som inte tvingar barnen i en viss riktning, material som i stället utlöser en önskan som att utforska, experimentera, ställa frågor och hjälpa var och en att fylla på ord- och begreppsförråd” (Barn och naturvetenskap 2019, sid 45).

En del av Korvettens vision är att barnen just ska i sin utbildning ges möjlighet att utveckla sin förmåga att utforska, kommunicera och reflektera. Som ett led i detta har barnen i grupp 2 funderat på verbet flyga och vad som kan flyga. De reflekterar tillsammans och vill sedan rita sin fjäril:

Fjärilar kan flyga! De har öron. De har fyra vingar och de långa är ögon. Flygplan kan flyga högre. De flyger uppe i molnet. Barnen flaxar med sina armar, klättrar sedan upp på en bänk för att prova igen. Men de konstaterar att: Det gick inte att flyga. Man får låtsas att man flyger i luften.

Vart är vi på väg?

Barnen fick denna måndagsmorgon frågan om vart de ville gå på sin önskade promenad. Förslag kom från barnen; Dit! Höger! Hamnen!”. Barnen tog en kompis i handen och så började vi gå. Vid bron nere vid vattnet fick vi syn på flera spindelnät som fortfarande hade morgondaggen kvar. Barnen hade turen att få se en spindel som vävde sitt nät och några flugor som fastnat där i. Väl tillbaka togs det fram papper och pennor. Ett barn ville rita sin upplevelse, det blev både en spindel och ett nät.

Det är viktigt att förskolans utbildning erbjuder möjligheter att få reflektera och förmedla sina erfarenheter och upplevelser. Här blev det med penna och papper som sedan fick sättas upp på en av förskolans reflektionsväggar.

Välkomna tillbaka & Matsedel v 32

Då startar vi upp efter en skön men dock inte så solig sommar. Både jag (Malin) och Josefin är på plats och startar upp köket. Vi har även påbörjat förberedelserna inför ”nattis”. Matsalen ställs i ordning efter sommarens städ och ledighet.

Vi önskar alla barn och föräldrar välkomna tillbaka till oss för en härlig höst samt ett STORT välkommen till alla våra nya barn, föräldrar och pedagoger.

Ni är alla välkomna att komma in och prata mat med oss i köket. Glöm inte att alla allergi intyg skall uppdateras hos oss i köket.

Sommarfest för grupp 2

Nu står sommaren runt hörnet. Idag packade vi med lite melon, chips och pastasallad och begav oss till lekparken bredvid Rosenkällaskokan. Här finns det en stor gräsmatta för lekar och en liten skog bredvid.

Barnen fick en skattkarta och i uppdrag att hitta nio bokstäver som låg gömda i skogen. Orden skulle bilda ett ord (ordet var sommarlov då detta är ett populärt program). För att lösa ordet fick vi flytta runt bokstäver, läsa högt och tänka. Barnen drog sedan ledtrådar och lyckades lösa ordet. Dagen bjöd även på kubbspel och en lek med fallskärmen.