Glad Påsk!

Under denna soliga skärtorsdag flög det en påskkärring förbi Korvettens gård. Som tur var stannade hon och berättade att en hare hade varit busig och gömt alla äggen. Kunde barnen tänka sig att hjälpa till? Absolut, klart att de ville! Överraskningen, Äventyret och Hemligheten hjälptes åt att leta. Som avslutning bjöds det på påskens guld – majschips och äppeldryck.

Trevlig helg önskar vi er alla!

Matsedel och matsvinn

Mellan vecka 13 och vecka 17 kommer vi återigen att jobba med matsvinn på korvetten och i alla kök i hela kommunen. Målet är att vi ska minska vårat matsvinn med 20% utifrån de resultat som vi fick under höstens svinnveckor. Önskemålet är att vi följer höstens matsedlar så nära vi kan för att resultatet ska bli så mätbart om möjligt.

Låt oss ta hand om ditt MATAVFALL

/ Josefin och Malin

Vi målar tillsammans!

Tillsammans tvättar vi färger….de var så smutsiga. Barnen fixade!!! Anna ritade upp olika linjära former på ett långt papper och barnen tog fram allt som behövdes och tejpade upp. Verkligen delaktighet och färgglädje tillsammans!

Sen blev det spännande att se vilka färger som skapades då vi blandade eller tog helt rena färger! – Kolla! Jag blandar vit och rosa….det blir ju rosa!!!!

Succé!

 Under en samling med grupp 1 på Äventyret läser vi ”Mamma Mu får ett sår”. I boken kan vi både höra och se att hon försöker hoppa men halkar och slår sig. Vad behövs för att få en kropp att hoppa? Barnen svarar: Skelett, hopprep, studsmatta.

Sedan får de frågan Hur gör du för att hoppa? De svarar: Jag bara hoppar och så här samtidigt som de hoppar på golvet på olika sätt. Det låter som att ni har flera teorier om hur ni ska gå tillväga för att få fötterna at lyfta från marken och hoppa. Ska vi testa mer? Barnen blir sugna på att hoppa mer och hoppa från en höjd/avsats ner till golvet. Hur ska vi ta reda på vad som behövs för att få kroppen att hoppa ? Ett barn svarar Kanske böja på benen och sedan hoppa – succé!

Just nu undersöker vi begreppet kraft och muskelkraft. Genom boksamtal synliggör vi ett fysikaliskt fenomen och har valt att hålla oss kvar i Mamma Mu`s värld. I de olika undervisningsaktiviteterna vi skapar möjliggör vi för barnen att ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik (Skolverket).

I aktiviteterna kan vi och så få fatt på barnens uttryckta erfarenheter av fenomenet. Barnens kroppar involveras i utforskandet. De är uppmärksamma på varandra, provar att göra lika eller hittar på fler sätt att få kroppen att lyfta från golvet inomhus eller från marken när vi är i skogen. Utforskandet kommer att fortsätta i grupp 1 under kommande veckor.

”När innehållet och budskapet är klätt i en form som är tilltalande och meningsfullt blir barnet mer känslomässigt involverat. Det gör också att upplevelsen blir minnesvärd” ( Ur: Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan. Jeppson 2018, s 36).

Även i grupp 2 på Äventyret har ett utforskande om kraft påbörjats. Detta som en följd av barens teorier om vågor och vatten där ett barn nämnde virvelströmmar.

Två barn vill måla. Pedagogen frågar vad de vill måla med för färg och de väljer att de vill måla med blå färg. När de sitter och målar utbrister ett barn: Jag målar en virvelström. Spännande, vad är en virvelström för något? frågar pedagogen. Jag såg på TV, då såg jag en virvelström svarar barnet och fortsätter Den svävade runt, runt, runt och visar med fingret. Frågan ställs till det andra barnet. Har du också sett någon virvelström? Ja, massor av gånger. Lärplattan tas fram och klipp letas upp på virvelströmmar. Är du nyfiken på vad vi tittade på kan du klicka här.

Hur tror ni att virvelströmmen blir till? De visar virvlar med handen. Ett tredje barn som observerat de andra två svarar Att vattnet kommer in och pekar ner i virveln. Ett barn vill inte se mer på filmklippet utan går iväg och hämtar ett papper, säger att hen vill klippa en virvelström och får med sig det andra barnet. Tror ni att vi kan göra egna virvelströmmar i vatten? frågar pedagogen. Ja, man kan veva runt med sitt finger, fast det gick inte i mitt badkar. De andra barnet säger I mitt badkar funkar det!

Barnen testar att skapa virvelströmmar med hjälp av pet-flaskor och en virvelgänga. De får frågan: Hur mycket kraft behövs för att skapa en virvelström?

  -Mycket, mycket…

  -När det bubblar – då kommer det virvelströmmar.

     -Det är som att det regnar.