Stenarna tar maten to go

Idag var det stenarnas skogsdag, men eftersom det råder eldningsförbud så tog vi dagens mat to go från förskolan. Vi åt en härlig & kall pastasallad i skogen, tänk vad gott allt smakar så fort man är iväg på äventyr. Mums!

i skogen var det full fart i vanlig ordning, era barn leker så fint med varandra & det märks att de lär sig massor med nya saker varje dag. Idag hade vi en frisörsalong & även en glasskiosk på plats i vår lilla glänta.

Stenarna äter i skogen

Vädret vände fort så vi var lite frusna medan vi väntade på att elden skulle bli perfekt för att laga mat över, så Ragnhild tog några springvarv med barnen där i spåren i skogen. Mycket skratt & några skrapade knän blev det också, men inget som inte doktor Ragnhild & Syster Maria kunde fixa med kramar & lite plåster.

Vi åt en otroligt god lax&broccoli&nudel-röra, många barn tog om flera gånger så nog är de mätta & belåtna nu. Härligt! 🙂

Vi provade även balansbanan där i skogen, oj så spännande att se hur våra balanser är. Vi hejade på varandra & hjälpte våra kompisar som inte riktigt nådde upp.

 

Pokus äter i skogen!

Oj vad solen strålar idag, den letade sig även in i skogen. Vi har ätit supergod korvstroganoff med ris, samt druckit en hel del vatten. Det var uppskattat av barnen att få gå till skogen med Pokus, idag var vi inga lejon eller stenar (möjligtvis lejonstenar som ett barn sa på vägen hem). Det är alltid kul att få hitta på saker med alla våra kompisar.

I skogen hittade vi en ny balansbana som snabbt blev väldigt populär!

Nu väntar en eftermiddag i solen, slänger in en liten snabb påminnelse om vattenflaskor och solkräm till era barn 🙂

 

Stenarna utforskar sin närmiljö!

Idag tog vi elcyklarna och åkte på äventyr. Vi tog en cykeltur runt Arnö! Oj, vad mycket barnen ser som vi vuxna inte lägger märke till på samma sätt! Bussen åker förbi, hur många hjul på bussen är det? Efter bussen kommer det två motorcyklar. Hur många hjul har en motorcykel? När vi närmar oss äldreboendet Myntan skriker barnen -TIIITAAAA!! En lyftkran! Spännande att få se hur lyftkranen arbetar med att lyfta tunga saker, den här gången var det en vägg till ett hus!

Vi hittade en mysig glänta där vi passade på att äta vår frukt och springa!

Efter cykelturen blev det lunch ute på gården för Pokus-stenarna!

 

Vi njuter av maten i regnet och äter som Lejon!

Så har vi provat på det! Att laga mat när det regnar! Det gick bra, men det var kallt! Vi har lösningsorienterade  och påhittiga barn som kom på att de kunde sätta sig i vindskyddet, det blev trångt, men kroppsvärmen av varandra värmde! Idag på menyn stod det Hamburgare, med efterrätt Popcorn!

Popcorn på gång!

Barnen hittade ett träd som blåst omkull. Några barn kämpade en lång stund med att ta av trädets bark.

 

Stenarna lagar god mat!

Igår busade vi till det så Stenarna fick laga mat i skogen, trots att det egentligen inte var torsdag. Åh så pirriga de blev när vi begav oss till skogen. Vädret var härligt, lite mulet men ändå behagligt.

Barnen lekte många rollekar och upptäckte både svampar och nyckelpigor. Sen åt vi Marias mumsiga mat, tänk att så många barn som inte tycker om broccoli ÄLSKAR det när vi är i skogen 😉

En otroligt härlig dag med era fina barn!

Korsord, vad är det?

Barnen på Kanntorps förskola är väldigt intresserade av bokstäver! Några barn har redan knäckt läskoden och några är väldig nära! Vi uppmuntrar deras intresse för skriftspråket och att barnen samtidigt får använda sig av dator gör att mer spännande! Vi lär oss vad vågrätt och lodrätt betyder!

Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner. Arbetslaget ska utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för språk och kommunikation (Lpfö98 , Reviderad 2016).

 

 

Vi matar änderna och röstar

Idag tog vi Pokusarna & tog en härlig cykeltur in till hamnen/brandholmen där vi matade änderna. Vi pratade om att honor & hanar ser olika ut, att det heter and & inte anka plus många fler intressanta frågor som kom upp.
En kul men lite kall förmiddag blev det för oss, det var himla gott med lunch direkt när vi kom tillbaka.

För att bestämma oss var vi skulle cykla använde vi oss av legodemokrati, där varje barn fick varsin legobit som de fick lägga på det ”stället” de röstade på.
Legohuset symboliserade lekparken & brödpåsen stod för att mata fåglarna. Vi räknade rösterna & kom fram till att lekparken fick 2 röster medan fåglarna fick 8 & därmed vann!

Förskollärare ansvarar för att förskolan tillämpar ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande.
Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö-och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp.
(Lpfö, rev 2016)