Hokus i full fart!

Barnen på Hokus ropar av glädje när de får hoppa upp i elcyklarna! Nu är det deras tur att åka på äventyr! Med händerna i luften åker vi mot Örstigsnäs.

Vilken upplevelse, barnen skrattar och tjoar! Det skumpar till när cyklarna åker över gropar, barnen tycker det är spännande när det hoppar till 🙂

Väl framme i Örstig  tittade vi på hästarna! Hästarna hade olika färger, en var liten och några stora. En häst rullade sig på marken, varför gjorde den så?

Vi åkte tillbaka till förskolan igen och längtar redan till nästa gång!

Stenarna lagar mat i skogen

Åh så vi har längtat, hela den kalla vintern har vi sett fram emot just den här dagen. Första gången vi lagar riktig mat i skogen!Vi åt en supergod korvstroganoff med ris, den blev snabbt populär och barnen åt både en och två och även tre portioner.

Barnen lekte glasskiosk i skogen, de hittade även häftiga stubbar där det bodde insekter samt att en del även lekte jägare och letade efter rådjur. På vägen hem ville alla kompisar hjälpa till att puta vagnen som vi har alla våra saker på, åh så hjälpsamma stenkompisar vi är! Vi kom fram till att vi är otroligt starka tillsammans!

Vi pratar alltid om hur man beter sig i skogen och överlag i naturen, något som våra barn verkligen har anammat. De vet att vi inte skriker i skogen, eftersom fåglarna kan bli rädda. Och likaså att vi inte kastar skräp eller har sönder skogen.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö.
Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö-och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp.
(Lpfö, rev 2016)

 

 

 

 

Nu sticker vi!! Lejonen på äventyr!

Våren är här och vi har väntat så länge på att få använda våra elcyklar! Med ett underbart väder, blå himmel och sol, så tog vi chansen och åkte iväg på äventyr!

Barnen tyckte att det var så roligt att få åka i elcykeln, så äventyret ledde in till stan, till lekparken i hamnen. Vi hade en otroligt mysig stund i lekparken, barnen ville inte åka hem när det var dags. Men, vi är snart ute på cykeläventyr igen!

Arbetslaget ska ge barn möjlighet att lära känna sin närmiljö (Lpfö98, Reviderad 2016).

 

 

Lejonen äter i skolskogen!

Nu är det dags igen! Våra efterlängtade skogsutflykter med egenlagad lunch i skolskogen! På menyn stod det köttfärsröra med ris, eller som barnen kallar det maskar med myrägg och blod!

Barnen ska kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen. Verksamheten ska ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inomhus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö (Läroplan för förskolan, Reviderad 2016).

Äntligen är maten pågång!

I med ris, eller är det myrägg?

Oj! Ibland blir det inte som man tänkt sig, men barnen tyckte att det var blod (tomatpuré).

Äntligen är maten klar! Mums!

Det gömmer sig bokstäver i skogen också!

Stenarnas skogstur

Stenarna kan inte få nog av skogen, idag gick vi till en annan skog & lekte en bra stund.  Vi letade även efter vårtecken, vi hittade några pigga myror som vi stod & tittade på en bra stund. Vi pratade om hur myrorna bor & kom fram till att de hade som en stor källare med massor av gångar som vi inte kunde se. Några av oss önskade att vi var myror så vi kunde få se hur det såg ut där nere i gångarna. Vi hittade även lite knoppar som vi tror ska bli till fina blommor när det blir sommar. Barnen funderade över när vintern blir till vår, när exakt är det? Hur märker man det? Vi funderade allihopa och kom fram till att vi tror att våren är påväg, men inte riktigt här ännu. Längtan efter våren är stor!

 

En tur till skogen

Idag var stenarna iväg till skogen , där hittade vi en enorm koja som någon hade byggt. Vi hittade även en stock som gick alldeles utmärkt att använda som gungbräda. Hur många behöver man vara på sidorna för att det ska vara ungefär lika tungt? Många intressanta funderingar och diskussioner kom igång mellan barnen.
Likaså när några av barnen ville se vilken pinne som nådde högst upp på ett träd, vem hade längsta pinnen? Och vad händer om jag håller längst ut på pinnens kant istället för på mitten? Hm..

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.

Arbetslaget ska samarbeta för att erbjuda en god miljö för utveckling, lek och lärande. (Lpfö, rev 2016)

 

 

 

 

Vi fortsätter med rymden!

Idag pratade Pokus om solen under samlingen innan lunch. Vi kom fram till att solen är riktigt gammal, hela 4,6 miljarder år! Vi funderade också över hur varm den var och att det faktiskt är svårt att förstå hur varmt 6000 grader är , för så varm är solen.
Vi tog även reda på att solen är vit och inte gul som vi trodde, den ser bara gul ut eftersom vår atmosfär (jordens skyddande täcke) gör att den ser gul ut.
Solen är så stor att om man tog 109 jordklot så skulle de kunna ligga som ett bälte runt solens mage. Det ÄR stort! Väldigt spännande!

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.
(Lpfö, rev 2016)

 

 

 

 

 

 

(Sista bilden är tagen härifrån)

Fredagsmys

Det blev klassiskt aprilväder idag, vilket gjorde att vi valde att för en gångs skull stanna inne på förmiddagen. Vi har poppat popcorn och tittar på Pippi, vi har tjuvstartat fredagsmyset. Både hokusar & pokusar myser tillsammans, väldigt härligt för både stora & små.

 

 

Vad hände med ägget?

Äntligen skulle vi se vad som hade hänt med vårat ägg som vi la i en burk med ättika för längesen (se inlägget här).
Vi har länge tänkt öppna burken för att se vad som har hänt, men det har inte blivit av. Men så idag slog vi till!

Vi tittade på burken, doftade när den var öppen, kände på ägget samt hade sönder ägget för att se vad som faktiskt hade hänt med det. Vi kom fram till att ättikan hade ätit upp skalet på ägget men även på något konstigt sätt ”kokat” ägget som inte längre var rått utan hade fått en mer kokt konsistens.. Mycket spännande & väldigt roligt att höra era barns diskussioner om detta fenomen.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utveklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om & samtala om naturvetenskap.
 (Lpfö, rev 2016)

 

 

Magisk lera!

Efter lunch provade vi att göra magisk lera! Oj så spännande och kul. Vi pratar om hur det känns, luktar och några av oss smakade nog även lite på leran. Barnen turas om att lyssna på sina kompisar, så alla får komma till tals och berätta just sin upplevelse av den magiska leran.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter. (Lpfö, rev2016)

 

(För er som vill prova hemma så blandade vi vatten med karamellfärg, sen hällde vi det i vårt fall röda vattnet på maizena till önskad konsistens.)