Lunch i skogen

Tisdag 4 februari så var Ballonggruppen ute i skogen och lagade lunch. Det blev korv med bröd.

Spännande att se elden tändas. På vägen till skogen gick vi över ”BockarnaBruse-bron” och vi såg även att vattnet vi sett förra gången nu hade blivit is!

Vi åkte även lite ”skridskor” på de frusna vattenpölarna som fanns på vår väg till skogen.

Sen fick vi hjälpa till att släcka elden efter oss….Spännande och rolig dag tyckte vi allihop.

/Elin, Pia och Ballongerna

Vad blir det?

Ett annat sätt att lösa korsord, med hjälp av digitala verktyg blir det lite mer spännande! Vi testar att kombinera en whiteboard och projektor! Att få skriva med whitboadpenna är en upplevelse! Många kompisar vill hjälpa till med bokstäver och har flera förslag på hur ord stavas!

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften samt intresse för skriftspråk (Lpfö18)

En dag full av händelser!

Idag var det dags för det årliga julbordet. Åh så mycket god mat! Köttbullarna och prinskorvarna var våra favoriter!! Vi fick också ett besök, gissa av vem!!???

Tigergruppen har arbetat vidare med Alfons, och hemliga kompisar. Om du hade en hemlig kompis, hur skulle den se ut? Barnen har tidigare ritat sin hemliga kompis och idag fick de som ville berätta för sina kompisar om sin hemliga kompis. Några av barnen har flera hemliga kompisar ☺️. Med hjälp av digitala verktyg fick även våra teckningar liv!

Titta när teckningen får liv.
Dagens Nissebrev! Men som vi påminde varandra om, enligt barnkonventionen så ska man alltid fråga först ” Är det okej om jag ger dig en kram?”

Ballongerna har fortsatt sitt arbete med Dim och Lummer. Barnen har tidigare hämtat material i skogen, men vad kan man göra av allt man hittar i skogen. Ballongerna har flera förslag och här nedan ser ni slutprodukten! Oj vilket samarbete!

Nisse stökar ner

under förmiddagen var det några barn som ropade på oss pedagoger, ”kom fort!! Nisse har stökat ner i köket!”.

Vi skyndade oss dit och mycket riktigt, Nisse hade spillt ut massvis med mjöl i köket. Vi såg även hans fotspår där på golvet. Efter en stunds letande hittade barnen även nissebrevet, som vi läste tillsammans efter lunchen.

Vi diskuterade vad vi skulle göra om vi också hade vingar. Många av oss skulle flyga till ett varmare land!