Istiden är här…. eller?

Is är ett spännande material. Barnen bygger och upptäcker med is och snö!

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker och material. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet (LpFö98, Reviderad 2016).

Rymdtemat fortsätter…

Idag började vi skapa planeter… Otroligt spännande och roligt att skapa med papier maché men lite väl kladdigt tyckte vissa.

Vi pratade om planeternas storlekar i förhållande till varandra och utifrån det skapade vi några planeter i rätt storlek idag har vi börjat på Uranus och Neptunus.

  • Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga.
  • Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.
  • Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar. (Förskolans Läroplan rev 2016)

 

 

Vad äter ättika?

Idag på samlingen inne på Pokus fick barnen prova lukta på Ättika. Det luktade surt och inte alls så gott, var deras ord om den stickiga doften. Vi pratade om att ättika är en slags syra, som älskar att äta kalcium. Och var finns då kalcium? I mjölk kom vi på, och kalcium behöver vårat skelett för att vi ska bli starka. Vi ville mata ättikan och då tog vi reda på att kalcium även finns i äggskal! Så vi provade att hälla ättika i en burk och även lägga ner ett rått ägg i burken.
Vi väntar spänt på vad som kommer hända….

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. (Lpfö98, rev 2016)

 

 

Äntligen är dom här!

Idag, trots snöstorm, var vi tvungna att testa våra elcyklar! Som vi har väntat! Alla barn som ville fick en åktur med cyklarna. Vi kommer att ha mycket användning av cyklarna. Tänk så mycket spännande utflykter vi kan göra och hur mycket roligt vi kommer att få se i vår närmiljö och runt om i Nyköping!

Arbetslaget ska ge barn möjlighet att lära känna sin närmiljö (LpFÖ98, Reviderad 2016)

 

 

Vi programmerar Blue-Bot!

Att samarbeta, analysera ett problem, testa, felsöka och förbättra en lösning till problemet. Det kan exempelvis göras genom att låta barnen gemensamt programmera en robot som ska ta sig igenom en bana full med hinder. Exempel på en sådan robot är Blue-­Bot. Med hjälp av den lilla roboten tränar vi på att diskutera och reflektera med en kompis för att tillsammans få Blue-Boten till sitt mål. Frågor vi ställer oss är ”Hur många steg är det för att få Blue-­Bot att gå ifrån den röda cirkeln till den gröna triangeln?”

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar (LpFö98, Reviderad 2016)