Sjukhus på Pokus

Barnen visar intresse för att leka doktor. Vi bygger tillsammans upp ett sjukhus och leken startar omgående. Barnen byter erfarenheter med varandra, vad har barnen varit med om? Barnen berättar för varandra hur det går till att vara hos doktorn medan de leker. En del barn vet att man får ett nummer när man kommer till doktorn, sen får barnen sitta i väntrummet och vänta på sin tur. Andra barn har erfarenhet av att bli uppropade med för- och efternamn. Man får stick i fingret eller får åka till röntgen. Efter att barnen har varit hos doktorn får de ibland åka till apoteket. Alla barnen har olika erfarenheter.

De behov och intressen som barnen själva på olika sätt ger uttryck för bör ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen av verksamheten. För att stödja och utmana barn i deras lärande behövs kunskap om varje barns erfarenheter, kunnande och delaktighet samt inflytande över och intresse för de olika målområdena. Barnens nyfikenhet, företagsamhet och intressen ska uppmuntras och deras vilja och lust att lära ska stimuleras. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter. (LpFö98, Reviderad 2016).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.