Vi matar änderna och röstar

Idag tog vi Pokusarna & tog en härlig cykeltur in till hamnen/brandholmen där vi matade änderna. Vi pratade om att honor & hanar ser olika ut, att det heter and & inte anka plus många fler intressanta frågor som kom upp.
En kul men lite kall förmiddag blev det för oss, det var himla gott med lunch direkt när vi kom tillbaka.

För att bestämma oss var vi skulle cykla använde vi oss av legodemokrati, där varje barn fick varsin legobit som de fick lägga på det ”stället” de röstade på.
Legohuset symboliserade lekparken & brödpåsen stod för att mata fåglarna. Vi räknade rösterna & kom fram till att lekparken fick 2 röster medan fåglarna fick 8 & därmed vann!

Förskollärare ansvarar för att förskolan tillämpar ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande.
Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö-och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp.
(Lpfö, rev 2016)

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.