Solstjärna

Vi har hittat ett djur på Kanntorp. Vi har hittat ett djur som är en Tvestjärt. Den har grävts ner för den är på begravning. Vi hittade den framför maten när vi åt. Vi har satt blommor och gjort ett kryss. Tvestjärten heter Solstjärna .

Barnen ville lägga upp ett meddelande till er föräldrar på bloggen. Barnen har själva författat texten och tagit kortet på begravningsplatsen.

Projekt spindlar

Den här veckan har gruppen Stjärnorna arbetat vidare med vårt projekt SPINDLAR. Efter att ha sjungit om spindlar, gjort rörelsesånger, tittat på bilder, kortfilm, räknat spindelns ben och ögon kände vi att det var dags att göra våra egna. Av trolldeg, en varm ugn, färg och penslar, piprensare, plastögon och mycket fantasi skapade vi våra egna spindlar.

Och så här häftiga blev dom!

-Kladdigt – Imse vimse spindel… – 3 ögon! -Luktar…..salt… – 1,2,3,4,5…många!

Projektgrupp Stjärnorna

Idag fortsatte Stjärnorna(de yngsta) sitt projekt ”Imse Vimse Spindel”(textförståelse).
Vi sjöng Imse(vanliga, bamsespindeln och minispindeln). Vi tog hjälp av en inplastad sol, spindel, regnmoln och en tråd för att göra sången mer konkret.
Räknade ben och ögon på vår blå mjukisspindel; 8 ben och 2 ögon.
-Den är blå!
Vi tog fram fler saker i rummet som var blå.

Vi fortsatte att titta på vår ”ImseVimse-sång” projicerat på väggen. Alla var med! Det märks att de börjar känna igen den nu; även de yngsta ler och gör rörelser.
Vi fortsatte även att via vår ”läs-app” Polyglutt titta och lyssna på boken ”Vem är Borta” av Stina Wirsén. (Vi är ju även under våren med i projektet ”Läslyftet”)

Vi avslutade vår stund med att titta i och läsa lite böcker. Alla hittade en favorit!

Skogen och skapande

Idag var Hästarna till skogen. Vi började skogsvistelsen med samarbetsövningar. Barnen fick ett varsitt kort med ett djur på. Genom att låta som djuret skulle dem hitta sin ”djurpartner”. Barnen fick även till uppgift att ställa sig i storleksordning. Börja med den som är längst…. osv. Det var svårt och vi kommer att prova fler gånger 🤗.

Efter skogsturen var det dags för dagens planerade högläsning och Läsfixaren- Konstnären. Idag skapade vi med hjälp av det digitala verktyget -projektorn. Vi valde en bild ur boken vi läst Bara rumpor på stranden. Miras familj som åker till Italien.
Vi projicerade bilden på ett stort vitt papper och målade.

Oj vilken målning det blev och vilket samarbete. Alla barnen som ville måla fick måla tillsammans på samma målning.
Här är resultatet🥰👏🏻🎨👨‍🎨🧑‍🎨👩‍🎨

Hästarnas Bajs-projekt💩

För barnen i Hästgruppen finns inget roligare just nu än BAJS😄💩. Vi ska arbeta med barnens intresse för bajs som vårt projekt i Hästgruppen. Idag har vi använt oss av skapande metod. Vi har använt oss av lera i skapandet. Vilket spännande material!

” Hårt men mjukt!”

”Det luktar marsipan!”

”Det luktar gammal strumpa!”

Barnen fick till uppgift att skapa bajs. Hur ser bajs ut? Diarré, bajskluttar, bajskorvar bajshög, barnen hade många idéer.

Leran ska torka och sedan är det dags för att måla bajset. Vi kan väl avslöja också att barnen skrivit en egen text till en bajssång. Sången är inspelad och nästa vecka ska vi tillsammans med digitala verktyg ( Green-Screen) skapa en musikvideo till sången. Barnen är väldigt spända över att få dela med sig av sången till er vårdnadshavare men än sålänge får ni hålla tillgodo med bilder på barnens skapade bajskorvar😄.

Frågor kring vart bajset tar vägen när man spolar ner det i toaletten eller varför ser vi majs i bajset när vi ätit majs, och varför är majset fortfarande helt är frågor vi ska forska om tillsammans. Barnens tankar, frågor och funderingar styr vårt fortsatta arbete 🙂.

Boken som inspiration och massor med snö!

Vi pedagoger arbetar det här året med Läslyftet. Läslyftet är kompetensutvecklingsinsats för oss pedagoger som bygger på kollegialt lärande med stöd av handledare. Syftet är att vi ska få möjlighet att utveckla kunskaperna kring barns språk-, läs- och skrivutveckling samt hur barns intresse för texter, bilder och skriftspråk bäst tas tillvara.

Idag har vi introducerat figurerna Läsfixarna. Det är Spågumman, Detektiven, Reporten, Cowboyen och konstnären. Idag jobbade vi med Spågumman när vi läste boken Bara rumpor på stranden. Varje dag efter lunchen kommer vi att ha en planerad högläsning där barnen kommer att möta Läsfixarna.

Läsfixarna är en undervisningsmetod som vi använder oss av tillsammans med barnen för att utveckla och ge möjlighet till olika läsförståelsestrategier.

Vi arbetar också med våra läsmiljöer, hur dom kan inpirera och stimulera till läsning och hur vi vuxna kan vara läsande förebilder. Glöm inte att även ni vårdnadshavare är viktiga i den biten 😄.

Vi har även hunnit med att bli inspirerade av böckerna i vårt intresse för att pärla, vilka konstverk vi får se.

Hästarna var även och åkte pulka i snöfallet, oj vad snöiga vi blev.