Idag fick vi fint besök av barnen på Krusbäret under förmiddagen. Det blev många nya lekar och nya konstellationer mellan barnen. Det blev lite disco ute på gården tillsammans också, där vi dansade loss.
En härlig start på fredagen!
/
/
Idag fick vi fint besök av barnen på Krusbäret under förmiddagen. Det blev många nya lekar och nya konstellationer mellan barnen. Det blev lite disco ute på gården tillsammans också, där vi dansade loss.
En härlig start på fredagen!
/
/
Idag gick guldkatterna till Långsätters skolskog och åt frukt. Det blev mycket grovmotorik och samarbetsövningar, när dom skulle klättra och balansera över alla stenar, plankor och redskap.
Idag kom vi iväg till skogen, bara promenaden ditt var ett helt äventyr. Is överallt, men idéerna var många hur man kunde ta sig fram utan att halka. Glida på skorna som skridskor, krypa, åka på rumpan. Men vart har vattnet tagit vägen, finns den under isen? Många funderingar om hur det kan bli vatten och sen is.
Oj vad snö vi har nu, idag var det en perfekt kramsnö som vi självklart ville utnyttja här på vår gård. Barnen hjälpte varandra att rulla stora & tunga snöbollar, som till slut blev till fina snögubbar. Det skapades även en flodhäst & med pedagogernas hjälp gjorde vi även en stor snö-larv som barnen sen fick rida på.
Vi skrattade & skapade tillsammans hela förmiddagen, både stora & små barn tillsammans. Tänk vad härligt det är att vi lär genom lek!
Barnen visar intresse för att leka doktor. Vi bygger tillsammans upp ett sjukhus och leken startar omgående. Barnen byter erfarenheter med varandra, vad har barnen varit med om? Barnen berättar för varandra hur det går till att vara hos doktorn medan de leker. En del barn vet att man får ett nummer när man kommer till doktorn, sen får barnen sitta i väntrummet och vänta på sin tur. Andra barn har erfarenhet av att bli uppropade med för- och efternamn. Man får stick i fingret eller får åka till röntgen. Efter att barnen har varit hos doktorn får de ibland åka till apoteket. Alla barnen har olika erfarenheter.
De behov och intressen som barnen själva på olika sätt ger uttryck för bör ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen av verksamheten. För att stödja och utmana barn i deras lärande behövs kunskap om varje barns erfarenheter, kunnande och delaktighet samt inflytande över och intresse för de olika målområdena. Barnens nyfikenhet, företagsamhet och intressen ska uppmuntras och deras vilja och lust att lära ska stimuleras. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter. (LpFö98, Reviderad 2016).
Vad ska man göra med julgranen när julen är slut? Vi får inte lägga tillbaka den i skogen, så vi gör oss av med granen på ett annat roligt sätt!
OJ VAD DET RYKER! utbrister barnen när granen läggs i elden!
När julgranen är uppeldad kan vi njuta av grillkorv och bröd till mellanmål!
Idag har vi dansat ut julen på förskolan. Vi har dansat ringdans och kastat ut julgranen genom dörren. Julgransplundringen avslutades med en uppskattad pepparkasfest!
Oj ,vilket engagemang vi haft under veckan! Barnen har varit riktiga idésprutor! Nu ska vi skapa en djungel på Pokus!
Tigrarna är i skogen & lagar mat, medan Ellinor agerar kock hittade vi andra hemliga meddelanden från våra vänner i skogen…
På en pinne stod det ”var snäll mot skogen så är skogen snäll mot dig”, vilket ledde till härliga funderingar om hur man kan vara snäll mot skogen.
På ett träd stod det ett uppdrag från trollen;
”Hämta 10 kottar var och önska dig något!”
Idag utforskar vi Strandstuviken. Några av barnen berättar att de har varit på badplatsen med sina föräldrar, medan några barn aldrig varit här. Påvägen ut till Strandstuviken seglar en havsörn ovanför våra huvuden. ”Min morfar säger att jag har falkögon” berättar ett barn. Vad betyder egentligen falkögon?
Under cykelturen blev flera barn sugna på att ta cyklarna på en tur för att visa sitt hus och vart de bor. Det kanske kan bli nästa utflykt 🙂