Guldkatterna till skogen

Idag kom vi iväg till skogen, bara promenaden ditt var ett helt äventyr. Is överallt, men idéerna var många hur man kunde ta sig fram utan att halka. Glida på skorna som skridskor, krypa, åka på rumpan. Men vart har vattnet tagit vägen, finns den under isen? Många funderingar om hur det kan bli vatten och sen is.

Vi fick även besök av en nyfiken ekorre i skogen.

Vi skapar!

Oj vad snö vi har nu, idag var det en perfekt kramsnö som vi självklart ville utnyttja här på vår gård. Barnen hjälpte varandra att rulla stora & tunga snöbollar, som till slut blev till fina snögubbar. Det skapades även en flodhäst & med pedagogernas hjälp gjorde vi även en stor snö-larv som barnen sen fick rida på.

Vi skrattade & skapade tillsammans hela förmiddagen, både stora & små barn tillsammans. Tänk vad härligt det är att vi lär genom lek!


Sjukhus på Pokus

Barnen visar intresse för att leka doktor. Vi bygger tillsammans upp ett sjukhus och leken startar omgående. Barnen byter erfarenheter med varandra, vad har barnen varit med om? Barnen berättar för varandra hur det går till att vara hos doktorn medan de leker. En del barn vet att man får ett nummer när man kommer till doktorn, sen får barnen sitta i väntrummet och vänta på sin tur. Andra barn har erfarenhet av att bli uppropade med för- och efternamn. Man får stick i fingret eller får åka till röntgen. Efter att barnen har varit hos doktorn får de ibland åka till apoteket. Alla barnen har olika erfarenheter.

De behov och intressen som barnen själva på olika sätt ger uttryck för bör ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen av verksamheten. För att stödja och utmana barn i deras lärande behövs kunskap om varje barns erfarenheter, kunnande och delaktighet samt inflytande över och intresse för de olika målområdena. Barnens nyfikenhet, företagsamhet och intressen ska uppmuntras och deras vilja och lust att lära ska stimuleras. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter. (LpFö98, Reviderad 2016).

Tigrarna hittar trollskrift

Tigrarna är i skogen & lagar mat, medan Ellinor agerar kock hittade vi andra hemliga meddelanden från våra vänner i skogen…

På en pinne stod det ”var snäll mot skogen så är skogen snäll mot dig”, vilket ledde till härliga funderingar om hur man kan vara snäll mot skogen.

På ett träd stod det ett uppdrag från trollen;

”Hämta 10 kottar var och önska dig något!”

 

Tigergruppen på cykeläventyr

Idag utforskar vi Strandstuviken. Några av barnen berättar att de har varit på badplatsen med sina föräldrar, medan några barn aldrig varit här. Påvägen  ut till Strandstuviken seglar en havsörn ovanför våra huvuden. ”Min morfar säger att jag har falkögon” berättar ett barn. Vad betyder egentligen falkögon?

Under cykelturen blev flera barn sugna på att ta cyklarna på en tur för att visa sitt hus och vart de bor. Det kanske kan bli nästa utflykt 🙂