Kojan dansar med sjalar

Vi dansade, svängde och kastade med sjalar. Vi kastade upp dom i luften, oj dom landade på vårt huvud.

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande” Lpfö 18

Avdelning Röd på museet

I onsdag när vi var på museet fick vi först använda papperstejp och göra spindelnät. Sedan rev vi loss alla tejpbitar och skapade ett pappersmonster. Monstret frågade efter våra namn och hade stor mun och härmade oss. Det var jätteroligt. Monstret kommer vara med på utställningen. ”Förskolan ska ge varje varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att bygga, skapa, och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskapLpfö18

Gul gör taktila mönstermålningar i gröna sköna nyanser

Vi tränar mycket på att särskilja, benämna och teckna färgerna här på Gul. Idag samarbetade vi för att skapa en målning tillsammans i gröna och bruna nyanser. Med mönsterrollers skapade vi skiftningar och vi strösslade även ris och pinnar över för att skapa struktur. Det blir en perfekt målning för vårat djur- och naturrum!

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att skapa samt att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, […]” (Lpfö, s 14)

Sopsamlarmonstren har flyttat in på avd. Gul!

Denna vecka har tre sopsamlarmonster flyttat in här på avd. Gul. Kompostina, Pappis och Plastis heter de och de har berättat att de gillar att samla på papper, plast och kompostmaterial. Så från och med nu ska vi hjälpa dem att göra detta. En stor samling av wellpapp samt lite fruktskal sorterade vi denna gång vid skolans sopsorteringsrum.

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling […]” (Lpfö-18, s 14)

Orange letar former.

Den här veckan har vi letat former. Vi använder ord som triangel, trekant, kvadrat, fyrkant, rund, cirkel mm. Vi har hittat massor av former både inne på Orange, och ute på formjakt i omgivningarna. Nu klipper vi former ur tidningar också!

Lpfö 18: ”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för rum, tid och form…”

Kajutan – vulkan experiment

Efter att kajutan barnen uttryckt att de ville göra en till vulkan så provade vi denna gång på att göra ett experiment med läsk och mentos.

Kajutan barnen hade många tankar/reflektioner om vad som skulle ske när vi stoppade ner mentosen i flaskan.

* spruta upp till rymden
*vulkan utbrott till taket
* explosion
Vi grävde ner flaskan i sanden för att sedan bygga upp sanden mot flaskan.

Sedan stoppade vi ner mentos i flaskan och väntade. Vad hände?

Barnen uttryckte:

* det blev ett litet utbrott.
* stoppa i flera mentos o titta!
* kan vi göra en gång till?

” Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.” Lpfö 18

Kojan- experiment med Skittels

Vi lade Skittels i en rund ring på en tallrik. Vi hällde vatten i mitten. Vad händer? Regnbåge!!

förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” Lpfö 18