
Vi läser, dramatiserar, sjunger och samtalar om sagan. Barnen härmar hur det låter när bockarna trippar, trampar och klampar när de går över bron. Trollets röst är väldigt spännande!
Vi läser, dramatiserar, sjunger och samtalar om sagan. Barnen härmar hur det låter när bockarna trippar, trampar och klampar när de går över bron. Trollets röst är väldigt spännande!
Under en dag på förskolan så blir det många tillfällen som vi fascineras av ljus och dess effekter.
Skuggan som ljuset skapar väcker nyfikenheten då den rör sig samtidigt som barnet rör sig.
Den här boken är en av barnens favoriter. Den handlar om en flicka som heter Maja som kan lysa sig genom det mörka slottet. Varje dag innan eller efter mellis läser vi böcker eller lyssnar på böcker tillsammans.
lpfö18 Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla intresse för berättelser , bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessal
I projektet lysa har vi skapat med olika material och tekniker.
Vi har från barnen fått höra att ficklampan kan lysa. Nu har vi smugit in några ficklampor i vår miljö. Så nu utforskar vi för fullt hur de fungerar och samtidigt tränar vi på att turas om och dela med sig…
En dag plockades förstoringsglas fram och det var spännande att utforska innemiljön med dem. Helt plötsligt upptäckte barnen att förstoringsglaset gjorde ljuspunkter.
— Titta det lyser!!!
Barnen tyckte det var spännande att upptäcka att man kunde lysa med förstoringsglaset.
Barnen på tiger röd har börjat arbeta med lysa. Vad i vår omgivning kan lysa? Hur ser vi att något lyser? Varför lyser tex en ficklampa?