Björnlekar i skogen

Idag har vi njutit av det fina vädret och tagit en promenad till skogen med hela gruppen. Solen lyste, fåglarna kvittrade och bilarna susade förbi på motorvägen. Vi såg blommor på kullen och hittade en död skalbagge.

Vi la skalbaggen på en sten! Kommer den vara kvar nästa gång vi kommer till skogen?

I skogen var det full aktivitet hos barnen, de upptäckte miljön. Några samlade på stora stenar, andra provade att rulla och kasta stenar ner för slänten. Barnen tog sig upp och ner för gropen och några klättrade upp för en större sten. Vi hittade en koja där barnen tyckte att det såg ut som pinnarna på marken inne i kojan var ormar. Det blir många spännande diskussioner och tankar, vi pedagoger finns nära och utvecklar barnens tankar.

En koja i skogen med ett ”ormgolv”…

Vi samlades kring en mossig stubbe och fick besök av tre plastdjur, en björn, en varg och en älg. Vi pratade om djuren och sjöng Mors lilla Olle och lekte Björnen sover. Barnen fick turas om att vara björn tillsammans med en vuxen.

Våra nya skogskompisar…

Ur läroplanen för förskolan: ”Utbildningen ska ta tillvara på barns nyfikenhet samt utmana och stimulera deras intresse för och kunskaper om natur, samhälle och teknik (skolverket, 2018)”.

Rosen Vattenexperiment

Idag har vi experimenterat med kallt och varmt vatten. Det kalla vattnet färgade vi blått och det varma fick vara ofärgat. Mellan glasburkarna hade vi en plastbit som sedan drogs bort. Tankarna var många bland barnen då det varma vattnet inte blandades med det kalla när det varma var överst men när det kalla var överst blandades vattnet direkt. En fundering som dök upp var om gravitation och att det inte regnar nedifrån och upp utan uppifrån och ned – vilket skulle förklara varför det kalla vattnet (blått) blandades med det varma och inte åt andra hållet 🙂

På besök över hela världen…

Ute och kör på gator på olika ställen i världen…

På Näckrosen har vi varit ute och åkt bil över hela världen. Vi har varit i många storstäder i alla världsdelar. Vi sitter i en bil och får lyssna till lokal radio och se ut över stadsmiljöerna. Det kryllar av bilar, folk och intryck. Barnen pekar, frågar och delar med sig av erfarenheterna. Här får vi bland annat ta del av olika kulturer, berika språket med nya ord och uppleva tillsammans.

Vår lekstuga på gården har förvandlats till Snickerboa…
Barnen samlas vid de nya bilderna på gården…

Vi håller på att uppdatera vår gård lite för att ge barnen nya mötesplatser utomhus. Till exempel har vår lekstuga blivit Snickerboa med bilder från Emil på insidan. Vi har satt upp bilder på fåglar och fakta om dem. Där vi kan spana och lära oss mer om fåglarna som finns i vår närmiljö.

Vi har även en svart liten orm som flyttat in på vår gård, varje gång vi går ut vill barnen hälsa på ormen vid bordet!

En svart liten orm som flyttat in på vår gård…

Ur läroplan för förskolan: Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmågan att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften (Skolverket, 2018).

Blåklockan v. 11

Den här veckan har vi jobbat vidare med bokstaven Dd. Alfa kom tillbaka med en dinosaurie i påsen och boken ”När alla sover”. Det barn som har med sig Alfa tillbaka blir veckans kompis och vi ställer frågor till dem om vad deras favorit mat är, deras favorit färg och favorit djur. De får också svara på vilka språk de pratat och vad dom önskar att jordens alla barn ska få. Frågorna är till för att vi ska få se varandras likheter och olikheter.

De två barn som svarat hittills på vad de önskar att jordens barn ska få göra har svart att de ska få ha roligt och bada i barnets pool.

Den nya bokstaven för vecka 12 blev M. Vi kom på många ord som började på M och vi tittade på ”Bästa bokstaven” och ”Bokstavshissen”. I ljuskuben lägger vi fram saker som börjar på veckans bokstav.

Vi har till förskolan fått blue-bottar. Det är små robotar som man ska programmera för att komma till en plats. Vi testade både på roboten och genom att styra roboten med Ipaden. Vi har fått köpa in mattor till robotorna och barnen får välja vart de ska gå och sedan programmera roboten till rätt ställe. Barnen tyckte det var mycket roligt!

Bygg med magneter

För ett tag sedan fick vi påfyllning av våra magneter. Barnen har blivit mer kreativa med sina byggen när det finns en större mängd magneter att bygga med. De har börjat samarbeta på ett annat sätt genom att göra varandra mer delaktiga. De hjälps åt, delar med sig och kommer med lösningar.

Man kan bygga in varandra i sitt bygge.
Barnen blir mycket engagerade i sina byggen. De hittar nya sätt att bygga och sätta ihop magneterna. De är kreativa och visar på stort tålamod och koncentration. Barnen diskuterar lösningar med varandra.


Ur Läroplan för förskolan; Lpfö 18
Mål
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • självständighet och tillit till sin egen förmåga,
  • nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
  • förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,
  • förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar
  • ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften

Dutta och tuta

Ännu en vecka har sprungit förbi och den har bjudit på varierande väder. Kallt, varmt, sol, vind, blåst, snö. Idag har vi varit ute på vår gård och barnen har utforskat allt vatten som bildas efter gårdagens snöfall. Det var intressant att skapa, hälla och leka i geggan. Av bilarna blev det spår i marken och hinkarna fylldes av brunt vatten. Barnen tittar vad kompisarna gör och tar efter varandra. ”Det där såg spännande ut, undra om jag också kan?”

Hälla vatten med kannan… Hur fungerar det med grus och vatten i?!
Samspel..

Barnen har skapat i ateljén och fick öva på tekniken ”dutta”, barnen har smakat på ordet och tekniken. Många visar stort intresse för skapande och vill gärna komma in i ateljén när det dukas upp för skapande. En de vill dock inte bli kladdiga och tycker det kan vara otäckt att få färg på fingrarna.

Skapa med guldfärg…
Provar olika tekniker och verktyg..

Vi har gått på promenad till skogen. Vi vinkade till lastbilarna vid motorvägen och denna gång tutade nästan alla lastbilar och bilar som åkte förbi, det blev många skratt från både barn och pedagoger. 

Även bilar tutade på oss, barnen spanande in lastbilarna långt i förväg ”Där kommer en vit lastbil”…

Blåklockan v.10

Under V. 10 har vi börjat med bokstäver. Fåret Alfa kommer följa med barnen hem och i Alfas ryggsäck finns en bokstav som vi kommer jobba med under kommande vecka. Under v. 10 har vi pratat om bokstaven Ii och hittat bla isbjörn, igelkott, igloo och is. Kommande vecka kommer vi prata om bokstaven Dd. För att kunna titta på programmet om bokstäverna använder vi oss av QR-koder.

Vi drar varje vecka en ny bokstav och tittar på ”Bästa bokstaven” och ”Bokstavshissen” på UR.se. Här får vi bekanta oss med bokstäverna och saker som börjar på den bokstaven. I programmet bokstavshissen får vi också se hur man tecknar med bokstäver. Intresset har varit stort och barnen tycker det är spännande. Vi hittade många I när vi var i skogen på utflykt under veckan och smörgåsarna vi fick till soppan såg ut som ett D.

I slutet på veckan hade vi disco och dansade. Båda börjar ju på bokstaven D. Vi lyssnade först på Melodifestivalbidragen och sedan blev det fri önskning.